UX-optimalisatie

Wat is UX?

UX is een afkorting voor “user experience”, wat vertaald naar het Nederlands “gebruikerservaring” betekent. Bij een goede UX is de ervaring van bezoekers op je website (of app) dus goed en bij een slechte UX niet. Is er sprake van een goede UX? Dan zal dit eigenlijk altijd wel een positieve impact op je conversiepercentage hebben. Het is daarom zeker aan te raden om de UX zoveel mogelijk te verbeteren, door middel van UX-optimalisatie. Je kunt hierbij naar drie hoofdzaken kijken, namelijk:

  • Uiterlijk;
  • Gevoel;
  • Gebruiksvriendelijkheid

Om een aantrekkelijke website neer te zetten, heb je een goede UX-designer nodig. Kleurgebruik, lettertypes en andere zaken moeten passen bij de beleving die je graag neer wilt zetten. Er komt echter nog meer bij kijken om het juiste gevoel op te wekken. Daarbij speelt content ook een belangrijke rol. Als laatste is gebruiksvriendelijkheid het meest concrete punt wanneer je UX wilt verbeteren. Er zijn hiervoor verschillende best practices over de jaren vastgesteld, bijvoorbeeld het zo duidelijk mogelijk maken wat een link is en wat niet.

De voordelen van UX-optimalisatie

Aandacht besteden aan UX-optimalisatie is het alleen al waard doordat een betere UX samenhangt met een hoger conversiepercentage. Er zijn echter nog meer voordelen te benoemen. Omdat de ervaring van je gebruikers beter wordt, zullen zij tevredener met jou zijn. Dit leidt vaak tot een verbetering in de retentiefase: mensen komen vaker terug bij je en raden je aan bij vrienden en familie.

Hierdoor ontstaat een concurrentievoordeel. De euro’s die je besteedt aan het bereiken van websiteverkeer leveren meer op. Ook leer je meer over de behoeften en frustraties van gebruikers wanneer je met UX-optimalisatie bezig bent. Dit soort inzichten zijn niet alleen nuttig voor UX, maar ook voor bijvoorbeeld je communicatie op social media. Met UX-optimalisatie wordt het zo uiteindelijk ook makkelijker om meer verkeer naar je website te halen.

Hoe wij de UX op jouw website verbeteren

Er komt veel kijken bij UX-optimalisatie en er zijn ook veel verschillende tools die hiervoor ingezet kunnen worden. Google Analytics zal voor velen het makkelijkst te gebruiken zijn. Deze tool wordt op de meeste websites vaak wel al ingezet, maar belangrijk is dat de juiste zaken ingesteld zijn. Hier helpen wij je uiteraard ook graag bij!

Als je graag meer kwalitatieve data tot je beschikking wilt hebben, kan een tool als Hotjar interessant zijn. Naast heatmapping kun je daarmee namelijk ook opnames van websitebezoeken maken en surveys implementeren. Een andere goede optie voor UX-optimalisatie is het (laten) uitvoeren van UX-lab onderzoek . Daarbij wordt op de meest directe manier inzicht in de gebruikerservaring verkregen, maar moeten participanten wel fysiek op locatie komen.