Knowledge base

Alles over Instagram Shopping

Je hebt ze vast al eens voorbij zien komen: de kleine shopping bags op foto’s in je Instagram-app. Heb jij je al eens afgevraagd wat ze betekenen? Maar vooral: wat je er als online retailer eigenlijk mee kunt? Wij hebben ons verdiept in de functionaliteiten van Instagram Shopping en kunnen je vertellen: het is de moeite waard om het te proberen! In deze blog vertellen we je er graag meer over.

Instagram vóór het Shopping-tijdperk

Je kent het zinnetje vast nog wel: “Link in bio”. In het verleden, maar nu ook nog vaak, werd dit vaak onder elk bericht geplaatst, omdat het voor bedrijven niet mogelijk was (en is) om direct onder een Instagrambericht een link te plaatsen. Daarom linkten ze naar een universele link in de bio op het eigen profiel, om Instagramgebruikers toch naar hun eigen website te leiden. Instagram wil namelijk stimuleren dat je zo lang mogelijk op het platform blijft, zonder het te verlaten om allerlei andere websites te bezoeken. Dit zal altijd zo blijven. Daarom bedacht Instagram iets om bedrijven tegemoet te komen, maar tegelijkertijd ervoor te zorgen dat gebruikers zo veel en lang mogelijk op het platform blijven: Instagram Shopping.

Wat is Instagram Shopping precies?

Maar hoe werkt Instagram Shopping? Wat voor meerwaarde heeft het voor jou en je bedrijf? Om dit uit te leggen, is het goed om nog eens terug te grijpen naar het basisprincipe van Instagram: het delen van prachtige foto’s. Dit principe heeft Instagram wederom als uitgangspunt genomen bij het introduceren van deze nieuwe functie. Het delen van de mooiste foto’s blijft namelijk een ontzettend belangrijk onderdeel om gebruik te kunnen maken van Instagram Shopping. De meerwaarde van de nieuwe functie ligt in het “taggen” van je producten in de foto’s. Vervolgens kan de Instagramgebruiker die deze foto met product ziet, op het product klikken. De gebruiker wordt vervolgens naar de bijbehorende productpagina op jouw website geleid (binnen de Instagram-omgeving natuurlijk) en kan hier het product in het winkelmandje plaatsen en direct afrekenen. Je ziet als gebruiker dus iets moois, klikt erop en kan het direct aanschaffen! Handig, toch?

Belangrijk bij Instagram Shopping

Het klinkt natuurlijk heel eenvoudig: jouw producten taggen in je foto’s op Instagram, zodat jouw (potentiële) klanten ook via dit platform jouw producten kunnen bestellen. Er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je aan de slag gaat met Instagram Shopping:

  • Je Instagram-account moet eerst worden goedgekeurd voor Shopping. Je moet onder meer een bedrijfsaccount zijn en gekoppeld zijn aan de Facebook Catalogus. Alle voorwaarden vind je in het Helpcentrum van Instagram.
  • Je moet eerst de juiste aanpassingen aan je instellingen doen om gebruik te maken van Instagram Shopping. Hoe je dat doet lees je hier.
  • Je kunt maximaal vijf producten per bericht taggen. Wanneer je meerdere afbeeldingen in één bericht plaatst, dan zijn dit maximaal 20 tags.
  • Je kunt niet alleen met berichten gebruik maken van Shopping, maar ook in je Stories is het mogelijk om je producten te taggen. Als je deze niet opslaat als highlight op je profiel, dan verdwijnen deze Stories echter na 24 uur. Houd hier dus rekening mee!

Waarom beginnen met Instagram Shopping?

Er zijn ontzettend veel extra voordelen voor jou als ondernemer van aan de slag gaan met Instagram Shopping. Het is dus echt de moeite waard om jouw producten aan te bieden! Wij geven je hier een aantal goede redenen voor:

  • Het is een extra kanaal waar je bestellingen mee realiseert. Het kan daarnaast zo zijn dat er zich net een andere doelgroep op Instagram bevindt, die jij via andere kanalen niet zou bereiken.
  • Normaalgezien breng je misschien wel producten onder de aandacht bij je Instagram-volgers, maar moet je altijd een linkje plaatsen naar je website. Dit is een extra omweg, en zorgt er dus voor dat volgers meer stappen moeten ondernemen om een online bestelling te doen. Met Instagram Shopping kost dit slechts één enkele klik!
  • Het is mogelijk om te adverteren via Instagram Shopping. Hiermee kun je een grotere doelgroep bereiken dan alleen je volgers. Dit heeft tot gevolg dat je jouw producten bij een nieuw publiek onder de aandacht brengt, wat in veel gevallen tot gevolg heeft dat het aantal bestellingen stijgt.

Zelf aan de slag

Ben jij overtuigd van de voordelen van Instagram Shopping en wil je hier zelf mee aan de slag? Maar weet je nog niet goed waar je moet beginnen? Wij helpen je graag met het aanpassen van de juiste instellingen, het selecteren van de juiste foto’s om je producten te taggen en om je Shopping-feed op Instagram op te zetten. Onze Instagram-experts staan voor je klaar!