Leisure

De gastreis ten tijde van ‘de 1,5 meter economie’

Deel 1: De gastreis

Het Coronavirus is Nederland is een feit en de impact op de gezondheid is een gegeven. Dit betekent dat ook de economie zich de komende tijd zal moeten gaan aanpassen aan deze realiteit. Langzaam komen er ook weer geluiden over het opstarten van de economie. Dat alles op korte termijn weer als vanouds is lijkt een illusie, veel bedrijven en sectoren bereiden zich daarom voor op ‘de 1,5 meter economie’ (bron). Wat kan dit betekenen voor de gastreis binnen de recreatiesector? En wat is de impact op de marketing in de gastreis?

Gast..wat…??

Wat is de gastreis ook alweer? De gastreis bestaat uit alle contactmomenten die een gast heeft met jouw vakantiepark, camping of hotel. Vanaf het moment dat ze op zoek gaan naar een vakantie tot het moment dat ze fan zijn van je accommodatie. Contactmomenten zijn je advertentiecampagne in Google, het inchecken bij de receptie, maar ook een bevestigingsmail.

Een gastreis voldoet aan de verwachtingen wanneer de gast geen negatieve ervaringen heeft tijdens deze reis. In een ideale situatie wordt de verwachting ook regelmatig overtroffen. De gastreis analyseren helpt je te ontdekken waar verwachtingen overtroffen worden of waar wellicht toch een negatieve ervaring ontstaat. Je krijgt een beeld van de kansen om de beleving van de gast te verbeteren.

 

 

Een typische gastreis kun je onderverdelen in 5 fasen

Aandachtfase; in deze fase ontstaat bij de gast de behoefte om op vakantie te gaan. Ze weten vaak echter nog niet in welk land, in welke regio of naar welk type accommodatie. Het zoekgedrag in deze fase is heel oriënterend en ter inspiratie. In deze fase ontstaat vaak een shortlist voor bestemmingen en accommodaties.

Oriëntatiefase; in de oriëntatiefase wordt vaak wat gedetailleerder gekeken naar de bestemmingen uit de shortlist. Hoe ziet het park eruit, is er voldoende te doen in de omgeving en waar ga ik slapen? In deze fase is het belangrijk dat je de gast overtuigd om voor jouw bestemming te kiezen.

Conversiefase; wanneer de klant besloten heeft om voor jouw bestemming te kiezen, kan het alsnog voorkomen dat het boeken dermate veel werk of onduidelijk is dat de boeking wordt uitgesteld of misschien wel niet doorgaat. In deze fase is het van belang de gast zoveel mogelijk te verleiden en zoveel mogelijk drempels voor het boeken weg te nemen.

Belevingsfase; tijdens het verblijf op de bestemming wordt de grootste impact op de gastbeleving gemaakt. Het verblijf bepaald in grote mate of de klant tevreden is en terugkomt. Met name in deze fase zullen de fysieke maatregelen van de 1,5 meter economie impact hebben.

Retentiefase; dat de 1,5 meter economie impact gaat hebben op de gastreis staat zo goed als vast. Contactmomenten met de gast zullen anders ingevuld gaan worden. Echter zullen ook de verwachtingen goed gemanaged moeten worden. In deze blog staan we kort stil bij de fases van de gastreis én de mogelijke impact die de 1,5 meter economie heeft op de gastreis en bijbehorende marketingactiviteiten.

Aandachtfase

De grote onzekerheid die de coronacrisis met zich meebrengt vertaalt zich helaas ook naar recreatiegedrag. Kan ik straks nog wel op vakantie? Gaat mijn reservering door? Nu mensen in grote getalen thuis zitten, zien we een aantal ontwikkelingen in de aandachtfase. In deze blog staan we stil bij deze fase.

Campagnes van conversie naar oriëntatie: mensen blijven zich oriënteren op vakantie. Soms zelfs meer dan voorheen omdat velen thuis zitten. Het helemaal stilzetten van campagnes kan dus leiden tot minder of geen zichtbaarheid op het moment dat mensen wel op zoek zijn naar informatie over vakanties later dit jaar. Mocht de situatie het toelaten is het daarom ook verstandig om campagnes niet volledig uit te zetten.

Verwachtingen managen in advertentieteksten: in veel advertentieteksten wordt nog melding gemaakt van faciliteiten en activiteiten die nog onzeker zijn. Denk hierbij aan het zwembad of een volledig animatieprogramma. Het is goed om hier al rekening te houden met verwachtingenmanagement.

Minder korte termijn campagnes: door de grote onzekerheid gaat er minder energie en tijd in campagnes voor boekingsperiode op de korte termijn. Denk hierbij aan Pasen, Pinksteren en de meivakantie. In verschillende regio’s mogen recreatieondernemingen niet geopend zijn.

Meer focus op lange termijn impact: bij veel bedrijven heeft de marketingafdeling nu juist tijd, deze tijd wordt nu vooral gebruikt om werkzaamheden met een lange termijn impact op te pakken. Dit om de inspanningen van nu te laten renderen in de periode dat de maatregelen weer versoepeld worden. Denk hierbij aan:

  • Meer focus op zoekmachine optimalisatie
  • Meer focus op content creatie
  • Campagnes klaarzetten voor als de regelingen versoepeld worden


In de volgende blog staan we stil bij de mogelijke impact van ‘de 1,5 meter economie’ op marketing en de gastreis in de volgende 2 fasen; oriënteren en converteren. Mochten jullie na het lezen van deze blog met vragen zitten over de impact op jullie marketing? Neem dan contact op met Geert!