Gebruiksvriendelijkheid website testen

Tegenwoordig kan je er bijna niet meer omheen: het optimaliseren en testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website is een must! In een tijdperk waarin de bezoekers van je website zo gemakkelijk mogelijk door je website moeten kunnen navigeren, moet je natuurlijk eerst weten hoe je dit het beste aanpakt en waar je vervolgens op kan verbeteren. Hoe je dit doet? Dat leggen wij je graag uit!

Wat is de gebruiksvriendelijkheid van een website?

Laten we bij het begin beginnen: Wat is de gebruiksvriendelijkheid van een website precies? Simpel gezegd is het testen van de gebruiksvriendelijkheid van een website een methode om, aan de hand van een aantal testpersonen, te achterhalen hoe makkelijk gebruikers kunnen navigeren op een website. Dit wordt gedaan door een aantal opdrachten uit te zetten die de testpersonen moeten uitvoeren. Op deze manier kan er getest worden hoe gebruiksvriendelijk de website daadwerkelijk is en of én waar de proefpersonen tegen barrières aanlopen.

Waarom is het testen van je gebruiksvriendelijk belangrijk?

Natuurlijk werken webdesigners ontzettend hard om een mooie en uitgebreide website te ontwikkelen die helemaal aansluit op de huisstijl van je bedrijf. Hier wordt echter vaak een belangrijk aspect achterwege gelaten, namelijk het testen van de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe website.

De bezoeker kan namelijk niet zien hoeveel tijd en geld er in de website is gestoken. Als de website niet duidelijk is, is de keuze voor de bezoeker snel gemaakt om weg te klikken.

feedback-onderzoek-cro

De processen tijdens het testen van de gebruiksvriendelijkheid

Om dit te voorkomen, komt het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website om de hoek kijken. Tijdens het meten en testen van deze gebruiksvriendelijkheid ben je onder andere bezig met:

  • Eye tracking: Het volgen van de ogen van de mensen die je website bezoeken. Dit heeft als doel om te achterhalen waar de ogen op gericht zijn en hiermee de gebruiksvriendelijkheid van je website te testen.
  • Conversie optimalisatie: Het weghalen van drempels en het verleiden van mensen om de conversie te verhogen. Te beginnen bij het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website om pijnpunten te achterhalen.
  • Toepassen van de overtuigingsprincipes van Cialdini: zie deze blog voor de zeven overtuigingsprincipes.

Wij kunnen ons voorstellen dat dit allemaal een onbegonnen opgave lijkt, daarom helpen wij je graag om de gebruiksvriendelijkheid van je website te testen!

Gebruiksvriendelijkheid van je website testen: de voorbereidingen

Om het optimale resultaat uit de test te halen, is het van belang dat je goed voorbereid bent. Begin met het zoeken van deelnemers die je willen helpen met het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Aangezien je een volledig onderzoek wilt doen, is het van belang onafhankelijke proefpersonen te hebben.

Vervolgens wil je een aantal opdrachten geselecteerd hebben die je proefpersonen gaan doorlopen om te achterhalen waar de barrières liggen.

Na het selecteren van bezoekers is het gebruik van goede hardware en software onmisbaar bij het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website, bijvoorbeeld een eye tracking device. Dit apparaat volgt de ogen van de bezoeker, zodat er precies achterhaald kan worden wat opvalt, wat overgeslagen wordt en waar er ruimte is voor verbetering. Bij Effecty hebben wij ons eigen eye tracking device, waar wij al diverse tests van de gebruiksvriendelijkheid van websites hebben uitgevoerd.

eye-tracking-ux

Maar wat te doen met de onderzoeksresultaten?

Zodra je de uitkomsten hebt verzameld van de test, kun je aan de slag gaan met de gebruiksvriendelijkheid te gaan bijstellen. Met alleen de achterhaalde problemen ben je nog lang niet klaar. Sterker nog, dit is een doorlopend proces van A/B-testen wat niet van de een op de andere dag opgelost kan worden. De gebruiksvriendelijkheid testen van je website is nooit klaar.

Een probleem waar veel mensen tegenaan lopen, is het juist interpreteren van de onderzoeksresultaten. Wat zeggen deze resultaten? Hoe kan dit opgelost worden? Welke stappen kunnen er nu het beste gezet worden?

Deze vragen rondom het testen van de gebruiksvriendelijkheid van je website lijken een grote uitdaging, maar met een professionele en gerichte aanpak kan er wel een verschil gemaakt worden. Wij kunnen jou voorzien van deze aanpak, om de gebruiksvriendelijkheid van je website op een optimale manier te testen!