Strategie

Waarom doelgroepgerichte marketing een must is

Wat is doelgroepgerichte marketing?

De doelgroep van een bedrijf is essentieel voor het inzetten van effectieve marketing. Logisch toch? Echter zijn er nog meer dan genoeg bedrijven die niet weten hoe ze op de juiste manier met de doelgroep om moeten gaan. We herkennen het allemaal wel: iedereen is mijn doelgroep. Het is echter vrijwel onmogelijk om je als bedrijf op de juiste manier te presenteren voor alle doelgroepen. Het is daarom essentieel om de juiste doelgroep te kiezen. Om tot de juiste doelgroep te komen kun je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Past de doelgroep bij het product dat ik aanbied?
  • Is de doelgroep die ik wil bereiken eenvoudig te benaderen? (Is de concurrentie niet te hevig?)
  • Met welke middelen is deze doelgroep te benaderen?
  • Hoe groot is de doelgroep eigenlijk?
  • Zijn er conflicten tussen de doelgroepen die ik voor ogen heb?
  • Was is de omzetpotentie van de doelgroep?

Deze vragen kunnen je helpen om een of meerdere doelgroepen te bepalen waarop gericht gaat worden. Als je dan uiteindelijk je doelgroep bepaald hebt… wat dan?

Buyer persona’s

Om doelgroepgerichte marketing correct toe te kunnen passen, dien je je doelgroep heel specifiek te kunnen omschrijven. Dit wordt vaak gedaan door middel van een buyer persona.

Een buyer persona is dus een versimpeling van de doelgroep. Je beschrijft je doelgroep dusdanig specifiek dat het samengevat wordt in één persoon.

Een buyer persona is dus een gedetailleerd profiel van een koper/ afnemer. Uiteindelijk beschrijf je je persona op basis van gedrag, doelen en andere kenmerken door in de huid te kruipen van jouw droomklant.

buyer-persona

Een buyer persona in (online) marketing

Op basis van de bovenstaande informatie kun je wel concluderen dat een persona van essentieel belang is voor een marketeer. Door middel van deze persona’s kun je namelijk vele verschillende aspecten van (online) marketing optimaliseren voor jouw doelgroep. 

  • Contentmarketing /socialmediastrategie: je kunt content vele malen gerichter inzetten waardoor je beter de aandacht trekt van jouw potentiële klant. 
  • User exerperience/design: het design van een website, app of software dient deze doelgroep op de juiste manier aan te spreken en/of te begeleiden. Een jonge doelgroep houdt bijvoorbeeld van meer dynamische elementen/interactiviteit dan een oudere doelgroep.
  • Productverbetering: met een duidelijker beeld van jouw doelgroep is het logischerwijs ook vele malen eenvoudiger om je product(en) op de juiste manier aan te passen aan deze doelgroep. Zo zijn bijvoorbeeld de hotelkamers van de Efteling extra kindvriendelijk ingericht en passen ze bij de sprookjes thema’s.
  • Klantreisoptimalisaties: dit is nog een onderwerp an sich, maar laat het duidelijk zijn dat je aan de hand van een goed en concreet beeld van de doelgroep ook de touch points tussen jou en je klant veel beter kunt optimaliseren. 
  • Segmentatie binnen Google Analytics: door statistieken per doelgroep uit te splitsen krijg je betere inzichten in het gedrag van de doelgroep. 
  • Google Ads: zoekwoorden, USP’s, taalgebruik, gedrag, het kan allemaal vertaald worden naar Google Ads advertenties om een hogere ROI te realiseren.

Middels het maken van een buyer persona ben je dus in staat om veel beter ROI-gedreven te investeren. Door doelgroepgerichte marketing toe te passen kijk je namelijk naar je doelgroep en het koopgedrag waardoor je meer verkeer en kwalitatieve leads garandeert. Wist je bijvoorbeeld dat volgens onderzoek van MarketingSherpa een marketingstrategie met buyer persona’s gemiddeld 124% beter rendeert? Over optimaal je marketing euro benutten gesproken…

”Een marketingstrategie met buyer persona’s rendeert 124% beter”

Pascal Cartigny

Logischerwijs komt er veel meer bij kijken dan slechts de persona’s, het blijft wel een zeer cruciaal punt waar het bij veel bedrijven in de basis al fout gaat. Wat is jullie ervaring met doelgroepgerichte marketing en maken persona’s daar onderdeel van uit? Ik ben zeer benieuwd!