5 voordelen van conversie-optimalisatie waar je zelf waarschijnlijk nog niet aan had gedacht
Conversie-optimalisatie is het proces waarbij je het conversiepercentage op je website probeert te verhogen. Er zijn verschillende middelen die je kunt inzetten wanneer je je bezig gaat houden met conversie-optimalisatie. Zo kun je bijvoorbeeld je algemene webstatistieken analyseren in Google Analytics of een UX-lab onderzoek laten uitvoeren om in één keer heel veel feedback over je website te verkrijgen. Sommige voordelen van conversie-optimalisatie zijn vanzelfsprekend. Zo is het verwachte resultaat van conversie-optimalisatie een hoger conversiepercentage, wat meestal zal resulteren in een hogere omzet. Echter zijn er nog andere voordelen die minder voor de hand liggen maar net zo belangrijk zijn. In deze blog belicht ik vijf van de minder bekende, maar zeer belangrijke voordelen van conversie-optimalisatie.
1. Meer budget voor je campagnes
De hogere omzet uit je website als gevolg van effectieve conversie-optimalisatie zorgt ervoor dat je meer geld hebt om te investeren. Dit is een uitgelezen kans om te investeren in het aantrekken van meer bezoekers naar je website. Je weet immers dat je website doet wat die moet doen. Door meer budget te besteden aan je campagnes via zoekmachines, social media en andere websites, zal je meer bezoekers aantrekken. Die extra bezoekers zorgen vervolgens weer voor meer conversies, waardoor je omzet nog verder zal toenemen en je weer meer budget in je campagnes kunt stoppen. Het hele proces versterkt zichzelf dus. Mooi meegenomen!
2. Een betere concurrentiepositie in de zoekresultaten
Wanneer jouw website beter wordt, blijft dit niet onopgemerkt door zoekmachines als Google. Deze zoekmachines willen mensen namelijk middels zoekresultaten naar de websites sturen die positieve feedback en hoge betrokkenheid genereren. Als het conversiepercentage van je website verhoogt, zal dit daarom ook vaak gepaard gaan met betere organische rankings. Bovendien neemt je kwaliteitsscore in Google Ads toe, omdat de gebruikerservaring op de landingspagina’s vanuit advertenties een belangrijke factor hierin is. Een hogere kwaliteitsscore heeft daarnaast nog als voordeel dat je minder hoeft te betalen voor klikken op je advertenties.
3. Een hogere customer lifetime value
Conversie-optimalisatie heeft een positief effect op de customer lifetime value (CLV). Effectieve conversie-optimalisatie leidt namelijk tot meer tevreden gebruikers op je website. Wanneer gebruikers tevreden zijn met je website neemt de kans toe dat ze vaker terugkomen. Deze terugkomende tevreden gebruikers zullen jou dus meer opleveren gedurende hun leven dan gebruikers die niet tevreden zijn met je website en daardoor niet terugkeren. Bovendien hoeven er voor terugkerende gebruikers vaak geen advertentiekosten betaald te worden. Dit leidt dus tot meer conversies zonder meer geld uit te hoeven geven!
4. Meer mond-tot-mond reclame
Mensen die écht tevreden zijn over je website, zullen deze waarschijnlijk ook aanbevelen bij kennissen, vrienden en familie. Hoewel het moeilijk te voorspellen is hoe vaak dit gebeurt, staat vast dat een goede website ervoor zorgt dat dit vaker gebeurt. Als iemand jou vraagt waar diegene het beste online kleren kan shoppen, raad je toch ook eerder een gebruiksvriendelijke website aan dan een website die lastig in gebruik is? Zo zullen gebruikers ook eerder jouw website aanbevelen wanneer deze gebruiksvriendelijk is, dan wanneer deze moeilijk te navigeren is.
5. Accuratere persona’s
Bij conversie-optimalisatie is het erg belangrijk om beslissingen te maken op basis van data. Hoewel je aan de hand van best practices voor het weghalen van drempels en het motiveren van mensen al heel ver komt, combineer je deze idealiter met inzichten die je zelf hebt opgedaan via je conversie-optimalisatie toolkit. Een groot voordeel van het structureel bezig zijn met het analyseren van je websitedata is dat je jouw doelgroepen (persona’s) beter leert begrijpen. Je vergaart steeds meer kennis over hun wensen en frustraties. Dit stelt je vervolgens in staat om hier beter op in te spelen, niet alleen op je website, maar ook in je communicatie op social media bijvoorbeeld.
Ben je overtuigd van de waarde van conversie-optimalisatie voor jouw bedrijf óf wil je juist nog meer informatie hierover krijgen? Neem dan gerust contact met me op!