Wat is een lead generation strategie?
Logischerwijs is het binnenhalen van leads een prioriteit voor iedere organisatie. Mede omdat er steeds meer op Return On Investment (ROI) wordt gestuurd is een goede lead generation strategie van essentieel belang. Leads helpen namelijk om de salespipeline te vullen. Om dat efficiënt te kunnen doen moet je weten of de kwaliteit van de lead goed is.
Waarom een lead generation strategie?
Leadgeneratie is, heel kort door de bocht, niet veel meer dan het genereren van nieuwe leads. Maar wat is nou eigenlijk een lead? Een lead is een persoon die meer informatie opvraagt over een product, dienst of zelfs een afspraak inplant en dus dermate interesse heeft getoond die gelijk staat aan een koopintentie. Dit hoeft echter nog niet direct te betekenen dat de lead bereid is om daadwerkelijk te kopen.
Leads die dus vaker interesse tonen zijn de leads die het verschil maken. Deze leads dien je warm te houden en eigenlijk bij de hand te nemen om over te gaan tot een koop. Door de juiste lead generatie strategie te implementeren, kun je de kwaliteit van je leads verhogen en de kans op koop laten toenemen.
Hoe maak je een effectieve lead generation strategie?
Om tot een effectieve lead generation strategie te komen, dien je enkele zaken goed in beeld te hebben of zelfs goed ingericht te hebben. Het gaat immers om een nauwe samenwerking tussen marketing en sales. Om deze strategie te kunnen bepalen doorlopen we enkele stappen met jou om antwoorden te vinden:
- Bepalen van de doelgroep, persona’s en DMU’s.
- Wat is de definitie is van een kwalitatieve lead voor de organisatie?
- Met welke content- en marketingtechnieken gaan we de lead bij de hand nemen en warm houden; welke contentcreatie is nodig?
- Het inzetten van marketing automation om workload te verlagen en efficiëntie te verhogen.
Een deel van de bovenstaande stappen pakken wij al op bij het opstellen van een digitale marketing strategie. Een lead generation strategie is daarop een mooie aanvulling. Lead generation is daarbij een proces dat veel tijd en met name energie kost en het resultaat niet altijd direct zichtbaar is. Een nauwe samenwerking met sales is vereist, aangezien de opvolging (op het juiste moment) de doorslag zal geven of een lead een klant wordt.
Wij van Effecty voorzien jou graag van advies op het gebied van een lead generation strategie om er samen voor te zorgen dat er leads binnenkomen en dat deze leads ook echt warm worden gehouden. Nieuwsgierig? Neem dan contact met ons op!