Wat is visitor recording?
Visitor recording is, volgens de letterlijke vertaling, het opnemen van websitebezoeken. Elk websitebezoek dat plaatsvindt, is daardoor terug te kijken. Je kunt zo letterlijk meekijken met je gebruikers. Dit kan ook met UX-lab onderzoek, maar daarbij moeten de gebruikers (participanten) fysiek op locatie komen. Het voordeel van ‘normale’ visitor recording is dat er veel meer deelnemers zijn waarvan uiteindelijk de data geanalyseerd kan worden.
Wat heb je aan visitor recording?
Bij visitor recording komt relatief weinig kijken, ten opzichte van UX-lab onderzoek bijvoorbeeld. Een tool als Hotjar kan hiervoor gebruikt worden, waarmee je ook gelijk aan heatmapping kunt doen en surveys kunt implementeren. Wanneer er eenmaal een opname plaatsvindt, hoeft er relatief weinig meer te gebeuren.
Het meeste werk gaat daarna echter zitten in het analyseren van de recordings. Degene die dit doet, moet goed weten wat interessante recordings zijn waar inzichten uit gehaald kunnen worden en welke recordings meer kunnen worden losgelaten. Er zijn gelukkig verschillende filters hiervoor beschikbaar. Pak je het op de juiste manier aan, dan kun je zo snel verbeterkansen voor je website vinden. Ondertussen zul je je websitebezoekers ook een stuk beter leren kennen. Misschien kun je op basis hiervan je persona’s zelfs aanscherpen.
Visitor recording door Effecty
Als je weinig ervaring hebt met UX-optimalisatie en conversie-optimalisatie, zal het lastig voor je zijn om nuttige inzichten uit visitor recordings te halen. De analyse van zo’n recordings kun je daarom het best aan een UX- of CRO-specialist overlaten. Wij helpen je hier graag mee.
Plan een vrijblijvend gesprek met ons in en we leggen je haarfijn uit wat onze werkwijze is en wat je dus van ons kunt verwachten. Belangrijk voor ons is dat we snel vooruit kunnen. De implementatie van een tool als Hotjar kun je aan ons overlaten en dan zorgen we ervoor dat er gauw inzichten zijn die gebruikt kunnen worden om jouw website beter te maken.