Google Tag Manager

Wat is Google Tag Manager?

Het is wat lastig om beknopt uit te leggen wat Google Tag Manager precies is. In essentie is het in ieder geval een tagbeheersysteem. Een ‘tag’ kan hierbij van alles zijn. Denk bijvoorbeeld aan de tracking code voor Google Analytics of een conversie-actie voor Google Ads. Door Google Tag Manager te gebruiken, zul je je webbouwer minder hoeven in te schakelen om met online marketing tools aan de slag te kunnen. Code hoeft namelijk niet meer hardcoded geplaatst te worden, maar kan eenvoudig via het tagbeheersysteem doorgeschoten worden naar de website.

Er hoeft dan nog maar één keer code hardcoded geplaatst te worden. Dit is de code voor Google Tag Manager zelf. Dankzij dit stukje code kan Google Tag Manager data uitwisselen met de gegevenslaag op de website waar het op geïmplementeerd is. Die data zorgt voor heel veel mooie mogelijkheden!

Waarom Google Tag Manager gebruiken?

Zo kun je er door de ‘communicatie’ met de gegevenslaag voor zorgen dat je werkelijk alles gaat meten op je website. Hoewel je met Google Analytics standaard al veel zaken meet, zoals welke pagina’s vaak bekeken worden, is het lastig om concrete acties die uitgevoerd worden inzichtelijk te maken. Hiervoor dienen gebeurtenissen, ofwel events, aangemaakt te worden. Voor die events kun je dan conversie-acties instellen.

Een event kan bijvoorbeeld een klik op een button of het verschijnen van een bedankberichtje zijn. Wanneer je meet wanneer dit soort events vooral plaatsvinden en door wie, kun je ervoor proberen te zorgen dat ze vaker uitgevoerd worden. Uiteindelijk haal je zo meer uit je online marketing efforts en zal je omzet toenemen. Bovendien bespaar je al geld doordat je minder vaak met je webbouwer hoeft in te schakelen!

Onze Google Tag Manager expertise

Wij durven onszelf erg ervaren te noemen in het gebruik van Google Tag Manager. Deze tool maakt ons leven dan ook een stuk makkelijker, omdat we meer zelf kunnen doen zonder hulp van webbouwers. Ben je ook overtuigd van de waarde voor jouzelf? Neem dan gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. We zorgen dan zo snel mogelijk voor de juiste implementatie, zodat je ook zo snel mogelijk de juiste data verzameld over je website. Wil je heel eenvoudig inzicht hebben in die data? Ontdek dan ook onze dashboarding dienst.