User experience & conversie

Alles voor die conversies

Online marketing draait in essentie vaak om twee dingen: verkeer naar een website halen en zorgen dat dit verkeer zoveel mogelijk converteert. Meerdere wegen leiden naar Rome en zo zijn er eigenlijk ook twee disciplines die benut kunnen worden om uiteindelijk meer conversies te genereren.

Aan de ene kant kan er gefocust worden op de gebruikerservaring (UX) van websitebezoekers zo goed mogelijk maken. Aan de andere kant er ook voor gekozen worden om de focus puur op het verhogen van het conversiepercentage te leggen, door middel van conversie optimalisatie (CRO). Maakt het veel uit welk uitgangspunt je kiest? Nee, in de praktijk niet.

Designs van de toekomst

Veel websites en apps worden ontworpen vanuit het perspectief van de organisatie, met als gevolg dat gebruikers niet weten hoe de interface werkt. Wat heb je aan een mooie website als de doelgroep er geen wegwijs in vindt? Precies, helemaal niets. Het tactisch ontwerpen of optimaliseren van de user experience is essentieel voor een goede ervaring bij de klant.

De afkorting UX staat voor user experience, oftewel gebruikerservaring. Het gaat hierbij over de manier waarop iemand een product of dienst ervaart. Dit kan zijn: hoe jij als gebruiker je nieuwe sneakers vindt zitten of hoe je de wachtrij bij een attractie in een themapark ervaart. Maar ook hoe je eenvoudig jouw droomvakantie kan vinden en boeken op een website. Het klinkt allemaal logisch en makkelijk, maar in werkelijkheid is het een stuk complexer.

Wanneer je meer conversies wil, zal je er altijd voor moeten zorgen dat je websitebezoekers tevreden zijn. Dit bereik je met een goede UX. Bij UX houden we ons echter net wat meer bezig met de look & feel van een website, terwijl bij CRO bijvoorbeeld ook de overtuigingsprincipes van Cialdini komen kijken. Je kunt stellen dat er bij UX voornamelijk gekeken wordt naar het weghalen van drempels, terwijl bij CRO het motiveren van bezoekers ook een belangrijke factor is.

Effecty Team

 

Waarom UX en CRO een echte must zijn!

Veel kleinere bedrijven blijven lang voornamelijk de focus leggen op verkeer naar de website halen. In eerste instantie is het ook logisch om vooral daarmee bezig te zijn. Wanneer meer verkeer bereikt wordt, moet er echter ook voor gezorgd worden dat dit verkeer niet snel de website weer verlaat zonder een gewenste actie te voltooien. Zeker wanneer er betaald wordt voor het verkeer, is dit erg zonde.

Het ontwerpen of verbeteren van UX-design is een heel proces. Gedurende dat proces doorloop je een aantal stappen en leer je de behoeften van de gebruikers te begrijpen, zodat je die kunt verwerken in de ontwerpen van platformen, producten en diensten. Door dit proces voortdurend te herhalen, ben je steeds weer in staat om de beleving van de gebruiker te verbeteren.

Eenvoudig gezegd is het UX-ontwerpproces een iteratief en doorlopen proces dat bestaat uit: gebruikersonderzoek, ontwerpen en bouwen. In ons UX- Lab werken onze specialisten met diverse tools, om de ervaring van de gebruiker volledig te analyseren. Bijvoorbeeld: eye tracking en heatmapping.

Onze expertise in UX en CRO

UX-design heeft niet alleen betrekking op websites en applicaties. Het kan ook worden toegepast op het design van (offline) producten en diensten. Vind je het lastig hiermee aan de slag te gaan? Onze UX-specialisten staan voor je klaar en helpen jou graag bij het ontwikkelen van de perfecte gebruikerservaring.