Expertises

Employer branding

Goed personeel vinden dat bij jouw onderneming past blijft een van de vele uitdagingen die je als ondernemer hebt. Hoe zet je jezelf neer als werkgever? En wat moet je doen om dit beeld goed neer te zetten? Maar belangrijker nog: hoe vind je kandidaten die bij jouw onderneming passen, maar vooral hart voor de zaak hebben? En die ook bij de onderneming blijven? Wij helpen je graag bij het (online) werven van het juiste personeel.

Waarom de focus op je werkgeversmerk?

Er zijn ontelbaar veel ondernemingen zoals die van jou, die goede werknemers zoeken. Veel ondernemers richten zich in hun online marketing al duidelijk op het aantrekken van nieuwe klanten. Ze denken na over hoe ze zich in de markt kunnen onderscheiden. Vaak wordt het aantrekken van kandidaten hierbij vergeten. Het is echter erg belangrijk om je ook te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Dit noemen wij ook wel een sterk werkgeversmerk neerzetten. Naast de branding voor klanten moet jouw employee branding ook goed staan en een onderscheidend vermogen in de markt hebben. Wanneer jij dit hebt bereikt, heeft dit vele voordelen:

  • De wervingskosten en wervingstijd zullen lager liggen.
  • Er is minder verloop onder het personeel, wat voor een stabielere organisatie zorgt.
  • De vacatures staan minder lang open.
  • Er is een sterkere bedrijfscultuur die ook echt leeft onder het personeel.
  • De personeelstevredenheid is hoger dan gemiddeld.
  • Er zijn meerdere factoren waar je je mee kunt onderscheiden, in plaats van alleen een onderscheidend vermogen door salaris.
  • Het heeft een positieve spin-off naar klanten of gasten, doordat er een positieve sfeer hangt in het bedrijf.

Definieer jouw werkgeversmerk

Wij helpen jou graag om dit sterke werkgeversmerk te bereiken. Dit doen we door bij het begin te beginnen: wat drijft jou als ondernemer? Waar sta jij iedere dag voor op? Maar we stellen deze vragen ook aan jouw (gewenste) personeel. Wat drijft hen en waarom zouden ze wel of niet voor jou willen komen werken?

Om jou als ondernemer op de arbeidsmarkt beter te leren kennen, gaan wij aan de slag met het definiëren van jouw bedrijf als werkgever. Wat is jouw verhaal? Wat kun jij de werknemer bieden? Denk hierbij aan zaken als: veel flexibiliteit voor personeel, werken met de beste en nieuwste materialen, veel bedrijfsuitjes, en andere onderscheidende factoren.

Naast het definiëren van jouw verhaal als werkgever, bekijken we ook naar welke mensen jij graag aan je team zou willen toevoegen. Hoe oud zijn deze mensen? Welke opleiding hebben ze gedaan? Maar vooral: welke karaktereigenschappen moeten deze personen hebben? Om dit in kaart te brengen, stellen wij samen met jou employee persona’s op. Hierin nemen wij onder andere de doelen, frustraties en mediagebruik van de geschikte kandidaat voor jou mee. Zo komen we erachter wat de geschikte kandidaat echt drijft en wat je als werkgever juist niet moet doen. Wanneer we dit in kaart hebben gebracht, kunnen we alle uitingen (denk bijvoorbeeld aan een vacaturetekst, Google Ads-campagne of social post) die volgen hier volledig op afstemmen.

Meer dan alleen een online strategie

Effecty is een strategisch digitaal marketingbureau. Dit betekent echter niet dat wij ons beperken in advies over je online uitingen en campagnes. Wij denken ook graag met je mee over fysieke bedrijfskeuzes. Omdat wij bij Effecty een bijzondere bedrijfscultuur hebben, inspireren wij jou graag om hier elementen van te implementeren. Denk bijvoorbeeld aan salaristransparantie, meer vrijheden voor personeel of gezamenlijk beslissingen nemen. Als dit bij jou als bedrijf past, zijn wij niet bang om dit bij jou voor te leggen! Dit zijn namelijk elementen waar jij je als werkgever sterk mee kunt onderscheiden.

Herhaling, consistentie en herkenbaarheid

Naast het verhaal dat jij als merk vertelt naar jouw kandidaten toe, het in kaart brengen van de gewenste kandidaat en het advies in bedrijfskeuzes, is het belangrijk dat deze kandidaat een uniforme beleving heeft van jou als werkgeversmerk. Hiervoor is een sterke (digitale) identiteit in alle touchpoints van de kandidaat essentieel. Je vacaturetekst, social post maar ook e-mail voor een uitnodiging voor een gesprek: ze moeten allemaal dezelfde uitstraling en tone-of-voice hebben. Alleen zo creëer jij een uniform werkgeversmerk dat zorgt voor veel herkenning bij jouw kandidaten. Wij ondersteunen jou met ons content- en designteam graag in het creëren van deze uniformiteit.

Dringend op zoek naar nieuwe kandidaten?

Heb jij op dit moment te weinig personeel, en wil jij daarom nieuw talent aantrekken? Of wil jij je alvast voorbereiden op de toekomst, om altijd de goede kandidaten te blijven trekken? Wij gaan graag met jou in gesprek, om te bespreken hoe we dit voor jou zouden aanpakken. Neem gerust contact met ons op en laat je verrassen door het aantal mogelijkheden op het gebied van het opstellen van jouw sterke werkgeversmerk!