Een verbeterde gebruikerservaring voor Recht Direct

B2b
Diensten
UX & Conversie, UX Lab & Eye-tracking, UX Optimalisatie
Recht Direct ontwikkelde een platform waar ondernemers hun juridische zaken op een laagdrempelige manier op orde kunnen brengen. Vervolgens kwamen zij bij ons met de vraag: “Kunnen we de gebruikservaring van dit platform verbeteren?” Daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen!

Over Recht Direct

Recht Direct zorgt er op een eenvoudige manier voor dat de Nederlandse ondernemer gemakkelijker alle juridische zaken op orde krijgt. Ze laten zien hoe het recht écht werkt en geven inzicht hierin.

Doordat zij samenwerken met verschillende advocatenkantoren van kwaliteit, zijn zij de ideale partij tussen het juridische vakgebied en jouw onderneming.

Recht Direct heeft een handig platform ontwikkeld, waar je als ondernemer een abonnement voor kan afnemen. Binnen dit platform kun je zelf met slimme technologie jouw juridische documenten opstellen, juridisch advies opvragen bij een helpdesk en deelnemen aan kennisbijeenkomsten.

Een fijne user experience is cruciaal

Maar het ontwerpen van een website of platform is meer dan alleen maar design! Het is belangrijk dat alles goed functioneert en dat de gebruiker precies die stappen doorloopt die jij voor ogen hebt.

Tegenwoordig komt UX(-onderzoek) hier steeds vaker aan te pas. Met in ons achterhoofd de vraag om de gebruikerservaring van dit platform te verbeteren, zijn wij aan de slag gegaan met een UX-onderzoek in ons enige echte UX-lab. Dit onderzoek heeft voor concrete actiepunten gezorgd die direct doorgevoerd kunnen worden om de gebruiksvriendelijkheid van het platform te optimaliseren.

Dit UX-onderzoek had als doel om zoveel mogelijk nuttige informatie te verkrijgen waarmee we uiteindelijk de gebruikservaring van het platform concreet kunnen verbeteren.

Tijdens het UX-onderzoek worden er door proefpersonen een aantal taken op het platform uitgevoerd en opgenomen. Zo kunnen wij achteraf zien welke taken er per vraag worden volbracht en waar de mogelijke verbeterpunten precies liggen.

Aan de slag met het UX-onderzoek!

Voorafgaand aan de test worden er zogeheten ‘pre-test vragen’ gesteld. Deze demografische antwoorden worden verzameld om de test inzichtelijk te maken.

Ook hebben we uiteraard onze echte eye-tracker gekalibreerd; deze maakt het mogelijk om te kunnen meten hoe iemand zich door de website beweegt en waar iemand naar kijkt terwijl hij of zij een handeling uitvoert.

Zodra het UX-onderzoek van start gaat, krijgt de participant de eerste taak. Dit zijn vaak taken zoals: registreer een account, zoek het antwoord op een specifieke vraag, of doorloop de user onboarding.

Zodra een taak is voltooid wordt er gevraagd of er nog knelpunten zijn geweest waar de participant tegenaan is gelopen. Deze worden genoteerd en de volgende taak wordt gegeven en uitgevoerd. Als alle taken zijn doorgelopen, vragen wij na het onderzoek wat de participant ervan vond en of er nog vragen en/óf opmerkingen zijn.

Wat heeft het UX-onderzoek opgeleverd?

De testresultaten werden verzameld via de opgenomen websessies en eye-tracking. Zo kunnen we achteraf terugkijken wat de participant heeft gedaan op de website en zelfs welke gezichtsuitdrukkingen er op dat moment bij kwamen kijken. Zo’n eye-tracking opname wordt ook wel ‘gaze replay’ genoemd.

De data die uit het UX-onderzoek is gehaald bleek erg waardevol. Al deze opnames en informatie uit de survey worden samengevoegd in één document, waarin er gekeken wordt welke resultaten belang hebben bij het verbeteren van de gebruikservaring en welke er uitgevoerd kunnen worden.

Zo kwamen wij er onder andere achter dat bepaalde functies niet duidelijk waren, zoals ‘domeinen’ onder het kopje instellingen. Daarnaast misten participanten enkele functies, zoals het kunnen kiezen van een medewerker in de chatfunctie. Ook constateerden ze dat het erg fijn was dat er altijd hulp in beeld was.

Zo zijn er niet alleen zaken naar boven gekomen die verbeterd moeten worden, maar zijn er ook functies bevestigd die wel al goed werken.

Effecty gaat geen enkele uitdaging op het gebied van marketing uit de weg. Als Recht Direct kunnen we ons hierdoor focussen op hetgeen wij goed in zijn. Heeft Effecty de expertise niet in huis, dan hebben ze een breed netwerk om de opdracht alsnog te vervullen. – Jaap van den Broek General Manager, Recht Direct

Samengevat in één handig adviesdocument

Tijdens dit project hebben wij samen met Recht Direct concrete punten kunnen opstellen om de gebruiksvriendelijkheid van het platform zo optimaal mogelijk te maken – deze zijn gebundeld in een adviesdocument. Hierin kan Recht Direct in één oogopslag zien wat er aangepast dient te worden binnen het platform.

De terechte focus van Recht Direct op het gebied van UX binnen het platform zorgt ervoor dat gebruikers het platform nu beter kunnen gebruiken.

Ben jij razend benieuwd op welk vlak Effecty jou vooruithelpt op het gebied van UX?

Neem dan gerust contact op met onze UX-expert Sjoerd of een van onze digital marketeers.