Wat is ons UX-lab?
Wil je echt een goed beeld vormen van ons UX-lab? Kom dan eens langs op ons kantoor in Horst! Ons UX-lab bestaat in ieder geval uit de volgende zaken:
- Laptop met eyetracking software;
- Beeldscherm;
- Webcam;
- Eye tracker;
- Muis;
- Toetsenbord.
Deze setup is vrij makkelijk te verplaatsen en dus mobiel. In principe komen deelnemers aan een UX-lab onderzoek meestal fysiek bij ons op locatie, maar het UX-lab kan dus ook naar ze toe komen. Deelnemers, of participanten, nemen voor het beeldscherm plaats en de eye tracker en overige apparaten zijn hieraan gekoppeld. Wat de participanten op het scherm doen, wordt dan opgenomen door de software op de laptop.
UX-lab onderzoek vs. andere vormen van UX-onderzoek
Met UX-lab onderzoek wordt erg veel data in één websiteopname verzameld. Waar heatmapping bijvoorbeeld alleen muisgedrag inzichtelijk maakt, kan met het UX-lab heel veel tegelijk inzichtelijk gemaakt worden. Muisgedrag valt hier ook onder. Daarnaast worden gezichtsuitdrukkingen en spraak opgenomen en is te zien waarnaar gekeken wordt dankzij de eye tracker.
Zo kan er veel onderzoek gedaan worden naar drempels die er mogelijk nog op je website zijn én waar de aandacht naartoe gaat. Het zal bijvoorbeeld gewenst zijn dat bepaalde afbeeldingen en buttons goed opvallen, maar uit het UX-lab onderzoek kan blijken dat dit niet het geval is. Eye tracking testing biedt daarom veel toegevoegde waarde in het UX-lab, ten opzichte van andere vormen van UX-onderzoek.
UX-lab onderzoek van Effecty met eye tracking testing
Overweeg je om een UX-lab onderzoek voor je website te laten uitvoeren? Dan vertellen we je graag meer over ons proces tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Het is daarna zaak dat er goed nagedacht wordt over het vinden van de participanten. Elke participant zal namelijk al snel een uurtje van zijn tijd kwijt zijn om mee te doen aan het onderzoek.
Tijdens het onderzoek zorgen we in de meeste gevallen voor verschillende taken die om de beurt uitgevoerd mogen worden door de participanten. Zo’n taak kan bijvoorbeeld zijn: “Zoek en koop een paar zwarte schoenen van het merk Adidas”. Door taken voor te leggen, hebben we meer zekerheid dat we inzichten op kunnen doen over de juiste delen van de website.