Retargeting

Retargeting vs remarketing

Je denkt vast dat deze termen hetzelfde betekenen, maar dat is niet zo. Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar er zit wel degelijk verschil in! Bij retargeting worden cookies of contactlijsten gebruikt om banner te tonen aan potentiële klanten, terwijl je bij remarketing e-mailadressen verzamelt en e-mails verstuurd. Remarketing draait dus echt meer om e-mailmarketing, terwijl retargeting vaak ingezet wordt bij Display of social advertising.

De mogelijkheden van retargeting

De mogelijkheden van retargeting zijn enorm. Je kunt natuurlijk een lijst maken met alle websitebezoekers en deze een algemene banner van jouw product of dienst laten zien. Hierbij laat je echter een hoop kansen liggen. Er zijn namelijk veel meer mogelijkheden:

  • Richt je op bezoekers die het winkelwagentje (of het boekingsproces) hebben verlaten;
  • Bereik mensen precies de producten die ze hebben bekeken nog een keer laten zien;
  • Pas cross- of upselling toe;
  • Bereik mensen die een whitepaper hebben gedownload of misschien wel een tijdelijk lidmaatschap hebben afgesloten;
  • Bereik mensen die al eerder iets bij jou gekocht hebben.
  • Maak lijsten met hoe lang geleden het is dat mensen op je website zijn geweest;
  • Bereik mensen die een specifieke campagne pagina bezocht hebben;
  • Bereik mensen die al vaker op jouw website zijn geweest.

De mogelijkheden zijn dus enorm. De kanttekening hierbij is wel dat de targetinglijsten groot genoeg moeten zijn. Een lijst moet uit ten minste 1000 personen bestaan. Anders is de doelgroep te klein en zullen de resultaten tegenvallen of is het zelfs niet mogelijk om retargeting in te zetten.