LinkedIn is het grootste zakelijke Social Media platform van Nederland. Als jouw doelgroep zich in de zakelijke markt bevindt, is adverteren via LinkedIn dus perfect voor jou! Naast het plaatsen van organische berichten, waar je alleen je volgers en een kleine groep hier omheen bereikt, is het namelijk mogelijk om berichten te promoten. Wanneer je dit doet, wordt het bereik van deze berichten uitgebreid naar mensen buiten jouw volgers en de directe kring hier omheen.
LinkedIn heeft de laatste jaren de advertentiemogelijkheden flink uitgebreid. Zo is in 2020 het nieuwe campagnebeheer platform gelanceerd. Hiermee wordt het nog eenvoudiger én winstgevender om te gaan adverteren via LinkedIn. Met de LinkedIn Campaign Manager heb je ontzettend veel opties. Wij helpen je natuurlijk graag om hier optimaal gebruik van te maken en ervoor te zorgen dat jouw advertenties op LinkedIn zoveel mogelijk conversies opleveren!
Hoe adverteren op LinkedIn?
Wanneer je een advertentieaccount hebt aangemaakt op LinkedIn, kun je ervoor kiezen om campagnegroepen aan te maken. Deze helpen je om je advertenties te ordenen en, wanneer je vaak en veel adverteert, overzicht te scheppen. Daarna wordt er gevraagd om voor je advertentie een doelstelling te kiezen. Je kunt uit de volgende doelstellingen kiezen om te gaan adverteren op LinkedIn:
- Meer naamsbekendheid;
- Meer leads;
- Veel nieuwe websitebezoekers voor retargeting;
- Veel nieuwe paginabezoekers;
- Meer mensen op je website om data te verzamelen;
- Meer productverkoop;
- Groter bereik;
- Een verhoging van het engagement of interacties;
- Meer weergave van je content.
Afhankelijk van wat je met je advertentie wilt bereiken, kies je een van deze doelstellingen.
Het bepalen van de doelgroep
Hierna is het tijd om je doelgroep te bepalen. Er zijn ontzettend veel opties en daarom zien wij vaak dat mensen het lastig vinden om hun doelgroep gedetailleerd te omschrijven wanneer ze gaan adverteren op LinkedIn. Daarom geven wij je als tip om, wanneer je het idee hebt dat je een goede doelgroep hebt gemaakt, deze op te slaan. Dan kun je hem vaker gebruiken voor andere advertenties!
Naast het samenstellen van je eigen doelgroep voor je LinkedInadvertentie heb je de keuze uit een aantal andere opties:
- Look-a-like doelgroep: deze groep vormt een afspiegeling van jouw websitebezoekers. Hiermee adverteer je nog gerichter op potentiële klanten!
- Retargeting doelgroep: bij deze strategie voer je URL’s in als gegevensbron. Vervolgens bouwt LinkedIn de doelgroep op, zodra leden deze URL bezoeken.
- LinkedIn Audience Netwerk: hiermee geeft LinkedIn je campagnes op websites van partners weer. Je doelgroep wordt hierdoor nog een stukje groter. Een nadeel hiervan is dat je niet weet met welke mindset je doelgroep de advertentie ziet.
Het maken van advertenties op LinkedIn
Net als voor het selecteren van je doelgroep, zijn er ontzettend veel opties in het opstellen van je advertentie op LinkedIn. Je kunt één of meerder foto’s en/of video’s plaatsen, kiezen voor een carrousel of enkel met een tekstadvertentie werken. Wij proberen altijd diverse formats uit, om vervolgens te analyseren welke vorm het beste resultaat heeft opgeleverd. Hulp nodig met het maken van je advertentie? Wij voorzien jou natuurlijk ook graag van een geschikte tekst, foto en/of video!
Kosten van adverteren op LinkedIn
Allemaal leuk en aardig, maar wat zijn nou eigenlijk de kosten van adverteren op LinkedIn? Daar kunnen wij helaas niet zo 1-2-3 antwoord op geven. Wel kunnen we je adviseren over het zo slim mogelijk inzetten van je budget. Je kunt bij het adverteren op LinkedIn kiezen uit meerdere biedstrategieën:
- CPC (Cost Per Click): bij deze strategie betaal je alleen als er iemand klikt op je advertentie. Daarnaast kun je helemaal zelf instellen wat jij per dag wilt uitgeven aan de advertentie.
- CPM (Cost Per Mile): bij deze strategie geeft je aan wat het bedrag is dat jij bereid bent te betalen voor het aantal (1.000) weergaven.
- Dagelijks budget: LinkedIn adverteert bij deze strategie net zo lang met het budget totdat het op is voor die dag, ongeacht of er ook echt geklikt wordt.
Adverteren op LinkedIn kan je veel opleveren, maar ook veel kosten. Wanneer je dit niet op een goede manier doet, zal het je ook niet veel brengen. Daarom helpen onze experts je graag met het opzetten van een strategie om te gaan adverteren op LinkedIn. Neem gerust contact met ons op!