Als je denk aan Social Media adverteren denk je meteen aan Facebook, Instagram of LinkedIn adverteren, maar tegenwoordig kunnen we ook adverteren op Pinterest!
Pinterest wordt veel gebruikt door mensen die inspiratie op willen doen voor bijvoorbeeld de inrichting van hun huis, recepten of leuke DIY-producten. Deze visuele zoekmachine gebruiken mensen in de eerste fases van de klantreis, maar ook voor de verdere fases van de klantreis liggen er veel kansen op Interest. Mensen kopen namelijk ook daadwerkelijk producten nadat ze deze gevonden hebben op Pinterest. 83% van de mensen die wekelijks Pinterest gebruikt doet aankopen gebaseerd op pins van merken.
Soorten pins
Bij Pinterest denk je meteen aan een pin met één foto. Er zijn echter meer mogelijkheden. Zo kun je ook een video adverteren op Pinterest, waardoor je met bewegend beeld jouw product of dienst nog beter in beeld kan brengen. Je hebt de volgende soorten adverenties op Pinterest:
- Gesponsorde pins
Deze zien er ongeveer hetzelfde uit als gewone pins, maar dan met een ‘gesponserd-label’. Als mensen op jouw gesponsorde pin klikken worden ze direct doorgestuurd naar jouw website.
Gebruikers kunnen deze pins ook pinnen, op andere social media delen of erop reageren. - Gesponsorde video’s
Naast een foto, kun je dus ook een video adverteren, waardoor je extra goed opvalt en de boodschap beter over kunt brengen. Je deze inzetten op standaardbreedte of maximale breedte. Met maximale breedte zijn deze twee keer zo breed als een normale pin, waardoor deze extra veel aandacht trekt. - Gesponsorde app-pins
Je kunt ook je app promoten via Pinterest via gesponsorde app-pins! Deze pin bevat een knop waarmee gebruikers eenvoudig de app kunnen installeren zonder de Pinterest-app te verlaten. - Gesponsorde carrousels
Hiermee kunnen bezoekers tussen 2 tot 5 foto’s swypen, waarbij je elke foto een eigen titel, beschrijving of landingspagina kunt geven. Dit is dus de optimale advertentie om verschillende producten of diensten te adverteren.
De voordelen van Pinterest
Adverteren op Pinterest is nog redelijk nieuw in Nederland waardoor nog niet veel bedrijven hiervan gebruik maken. Hierdoor is er nog redelijk weinig concurrentie op dit platform, wat er voor zorgd dat de kosten nog relatief laag zijn. De voordelen van Pinterest advertising zijn
- Weinig concurrentie
- Relatief lage kosten
- Groot bereik
- Interface vergelijkbaar met de andere Social-mediakanalen
- Uitgebreide statistieken
Ook heb je binnen Pinterest ook weer goede targetingmogelijkheden, waarbij je net als bij YouTube Advertising ook hier gebruik van maken van zoekwoordtargeting. Als iemand zoekt op ‘recepten voor op de camping’ kun jij er dus voor zorgen dat jouw advertentie naar voren komt.
Naast zoekwoord targeting kun je natuurlijk ook gewoon gebruik maken van targeting op basis van doelgroep, actalikedoelgroep, interesses, demografie, plaatsing en doelgroepuitbreiding.