Zorg voor consistentie op je website voor een betere UX
“Je moet je websitebezoekers niet te veel laten nadenken.” Dat is een van de gouden regels van UX. Iets wat hier heel erg bij helpt, is zorgen voor genoeg consistentie. Wat houdt dit precies in? En wat is het verschil tussen externe consistentie en interne consistentie? Lees vooral verder om daarachter te komen!
Zo min mogelijk mentale inspanning
De meeste mensen hebben op jouw website niet het geduld om veel tijd te besteden aan het vinden van bepaalde pagina’s of begrijpen van bepaalde iconen. Wanneer je ervoor zorgt dat de site op zo’n manier opgezet is dat daar amper tijd en moeite voor nodig is, wordt dit zeker gewaardeerd. Door die sterke UX zal er ook een positieve impact op het conversiepercentage zijn.
Een korte leercurve is dus erg belangrijk. Die bereik je vooral door goed in te zetten op externe consistentie en interne consistentie. Het verschil leg ik je in de alinea’s hieronder uit. Het idee is bij beide vormen dat het onbewuste van je bezoekers zoveel mogelijk ingezet moet worden en het bewuste zo min mogelijk. Het bewuste brein inzetten kost namelijk veel meer mentale inspanning. Een voorbeeld: als je nog aan het leren bent hoe je moet autorijden, ben je daar erg bewust mee bezig en daarvoor is veel inspanning nodig. Als je al lange tijd weet hoe je moet autorijden, gebeurt dit praktisch automatisch en is er juist nog maar weinig inspanning nodig.
Externe consistentie
Externe consistentie is de consistentie ten opzichte van andere websites (of apps). Het draait hierbij om het volgen van conventies. Als je conventies volgt, hoeven websitebezoekers minder zeer te zoeken naar dingen. Jakob’s Law zegt dat mensen meer tijd op andere websites besteden dan op jouw website. Ze vinden het daarom fijn als jouw website op veel vlakken hetzelfde werkt als die andere websites. Voorspelbaarheid is volgens deze regel zeker niet erg. Enkele voorbeelden van bekende conventies zijn:
- Het logo van het bedrijf staat linksboven.
- De primaire navigatie staat in een horizontale balk aan de bovenkant.
- Een icoontje van een envelop heeft betrekking op een e-mailadres.
- Links zijn onderstreept, vetgedrukt en/of hebben een andere kleur dan andere tekst.
- Buttons zien er daadwerkelijk uit als buttons en hebben dus bijvoorbeeld rondingen bij de randen en een schaduweffect.
Afwijken van conventies is meestal niet aan te raden. Doe dit alleen als de voordelen er echt tegen opwegen. Als je jouw websitebezoekers bijvoorbeeld omver wil blazen met het unieke design van de website, dan kun je nog wel eens overwegen om de primaire navigatie anders aan te pakken.
Bol.com maakt gebruik van verschillende conventies. Het logo staat bijvoorbeeld linksboven en de winkelwagen rechtsboven.
Interne consistentie
Interne consistentie is juist de consistentie binnen de eigen website. Hierbij draait het minder om conventies, maar voornamelijk om het kiezen van een bepaalde stijl en je ook daaraan houden. De locatie van het menu moet dus hetzelfde zijn op verschillende pagina’s. En een button ziet er op de ene pagina hetzelfde uit als op de andere pagina. Ook daardoor hoeven mensen minder moeite te doen om je website te begrijpen.
Pas dan wel weer op dat de verschillende iconen die je gebruikt niet te veel op elkaar lijken. In dat geval wordt het namelijk lastiger om ze van elkaar te onderscheiden, wat juist weer meer mentale inspanning kost. Probeer hier de gouden middenweg in te vinden. Sommigen zien de huidige iconen die voor de apps van Google gebruikt worden als een voorbeeld van hoe het niet moet. Deze lijken erg veel op elkaar, terwijl het voorheen een stuk makkelijker was om ze uit elkaar te houden.
Ook qua interne consistentie pakt bol.com het goed aan. Onder andere de prijzen en buttons hebben altijd dezelfde kleuren.
Wil je weten of je op jouw website genoeg consistentie hebt? Ik adviseer je om hier genoeg over na te denken, om geen conversies mis te lopen! Je kunt altijd bij me terecht voor hulp. Neem dan even contact met me op via onderstaande knop.
Neem contact met ons op
Wil je weten of je op jouw website genoeg consistentie hebt? We adviseren je om hier genoeg over na te denken, om geen conversies mis te lopen! Je kunt altijd bij ons terecht voor hulp. Neem contact met ons op via onderstaande knop.