Microsoft Clarity vs. Hotjar: Welke tool is het meest geschikt voor conversie-optimalisatie?
Hotjar heeft er sinds kort een geduchte concurrent bij, namelijk Microsoft Clarity. Ook met deze tool kun je door middel van heatmaps en recordings inzichten opdoen voor conversie-optimalisatie. Maar kun je het best Hotjar (blijven) gebruiken of steelt Clarity de troon? Lees vooral verder om daarachter te komen.
Heatmaps
Heatmaps gebruik je om in één oogopslag te kunnen zien waar vooral geklikt wordt op webpagina’s en hoe ver er gescrold wordt. Wordt er ergens geklikt waar geen actie kan plaatsvinden of wordt er juist niet geklikt waar een gewenste actie kan plaatsvinden? Dan zullen er zeker optimalisaties mogelijk zijn. Ook als er niet genoeg gescrold wordt om belangrijke content te kunnen zien, is er werk aan de winkel.
Bij Microsoft Clarity zijn er meer dan genoeg filteropties die je kunt gebruiken voor de heatmapping data. Hotjar biedt daarentegen alleen een filter voor type apparaat (mobiel, tablet of desktop). Echter kan een Hotjar heatmap makkelijk gedownload worden, zowel in JPG- als in CVS-format, en gedeeld worden. Dit is bij Clarity (nog) niet het geval.
Conclusie: Als je er veel waarde aan hecht dat je heatmapping data kunt downloaden, dan raad ik Hotjar voor nu nog aan. Clarity’s geavanceerde filters zul je meestal niet nodig hebben voor heatmaps.
Recordings
Een recording is letterlijk een opname van een websitebezoek. Gunstig bij zowel Hotjar als Microsoft Clarity recordings, is dat er volledig natuurlijke bezoeken opgenomen worden. Bezoekers worden dus niet in hun gedrag beïnvloedt, waardoor je beter alle mogelijke drempels kunt vinden. Bij een usability test bijvoorbeeld zul je altijd wel enige invloed hebben op het gedrag van de gebruiker, wat juist weer andere voordelen kan bieden.
Clarity is net wat minder gebruiksvriendelijk, omdat het minder makkelijk is om meerdere recordings na elkaar af te spelen. Dit gebeurt niet automatisch. Er moet steeds aan de linkerkant op een andere opname geklikt worden. Nu vormen de filteropties echter hét grote voordeel van Microsoft Clarity. Je kunt alleen bij Clarity namelijk op de volgende zaken filteren, om eenvoudig de meest interessante recordings te vinden:
- Rage clicks: Er vonden veel klikken snel achter elkaar in een klein gebied plaats.
- Dead clicks: Er werd ergens geklikt waar geen actie kan plaatsvinden.
- Excessive scrolling: Er werd meer gescrold dan te verwachten is.
- Quick backs: Er werd zeer snel teruggekeerd naar de vorige pagina.
Conclusie: Puur door de handige filteropties, is Microsoft Clarity aan te raden voor het analyseren van recordings.
Surveys
Iets wat alleen met Hotjar mogelijk is, is het inzetten van surveys. Surveys zijn een erg goede manier om kwalitatief onderzoek te doen voor conversie-optimalisatie of voor persona-onderzoek. Je kunt bijvoorbeeld aan je bezoekers vragen met welk doel ze jouw website bezoeken of waarom ze bij jou hebben besteld en niet bij een concurrent.
Conclusie: Hoewel er nog andere tools zijn waarmee je surveys kunt inzetten op je website, is het erg handig dat je dit met Hotjar kunt doen. Zo verzamel je zowel nuttige kwantitatieve data als kwalitatieve data binnen één tool. Voor surveys is Microsoft Clarity geen optie.
Dashboard
Een echt dashboard is juist alleen in Microsoft Clarity aanwezig. Hotjar heeft wel een “Site Dashboard”, maar hier hoef je niet te veel van te verwachten. Je zult daar amper naar kijken. Bij Clarity kun je echter heel veel belangrijke statistieken binnen het dashboard inzien.
Hier komt bijvoorbeeld ook weer terug hoeveel sessies dead clicks bevatten. Klik op “Recordings” in het “Dead clicks” blokje en je bekijkt direct al die recordings waarin dus dead clicks plaatsvinden. Ook zie je onder andere welke pagina’s het meest bezocht worden en welke browsers het meest gebruikt worden. Dit zijn zaken die je normaliter in Google Analytics zou opzoeken.
Conclusie: Het dashboard binnen Microsoft Clarity vormt zeker een pluspunt ten opzichte van Hotjar. Je zult ermee in veel gevallen kunnen voorkomen dat je zelf aan de slag moet met het aanmaken van filters.
Wat kies je?
Een belangrijk voordeel van Microsoft Clarity dat ik nog niet benoemd heb, is dat je er volledig gratis onbeperkt data mee kunt verzamelen. Dit is bij Hotjar niet zo. Daarbij moet je de portemonnee opentrekken als je bijvoorbeeld meer dan 1000 paginaweergaven voor een heatmap wilt verzamelen.
Echter zal de gratis versie van Hotjar voor veel partijen, voornamelijk in het MKB, al voldoende mogelijkheden bieden. Bovendien is Clarity alleen in het Engels te gebruiken en kun je er, zoals benoemd, geen surveys mee aanmaken, terwijl deze erg waardevol kunnen zijn. Een voordeel van Clarity is dan wel weer dat deze tool minder impact op de laadtijd van webpagina’s heeft dan Hotjar.
Welke tool je kiest, is uiteindelijk afhankelijk van je eigen voorkeuren. Zijn surveys een must en hoef je niet onbeperkt veel data te verzamelen? Kies dan voor (de gratis versie van) Hotjar. Wil je vooral heel snel drempels in je website kunnen vinden? Ga dan voor Microsoft Clarity.
Als je hulp nodig hebt bij het implementeren of bij het gebruik van een van deze tools, neem dan vooral contact met ons op!