Of dichterbij dan we denken?
Dat de wereld op gebied van techniek staat te veranderen weten we als geen ander. Mooie technieken zoals Virtual Reality en Augmented Reality zijn volop in ontwikkeling en gaan binnen een afzienbare tijd vele mogelijkheden bieden. Dat dit een toevoeging kan zijn aan hetgeen wat er al staat bewijst Google nog maar eens.
Vorig jaar in mei kregen we al een voorproefje van wat Augmented Reality zou kunnen betekenen voor het navigeren doormiddel van Google Maps. Vervolgens bleef het een lange tijd stil vanuit Google omtrent Augmented Reality. Tot enkele weken geleden, toen de Wall Street Journal naar buiten kwam met een verslag waaruit bleek dat deze functie nog volop in ontwikkeling is. Op dit moment is Google zelfs dusdanig ver met de ontwikkeling dat de functie getest wordt door een kleine exclusieve groep gebruikers.
”Je herkent het wel; op vakantie of voor het eerst in een nieuwe omgeving. Je stapt uit de bus of metro maar hebt geen flauw idee welke kant je op moet wandelen. Om dit scenario te voorkomen helpt de Augmented Reality functie van Google Maps je verder op weg.”
Pascal Cartigny
De reeds genoemde functie is ontwikkeld voor gebruikers die voor het eerst ergens te voet belanden. Laten we direct even duidelijk maken dat de huidige ontwikkeling waarmee Google bezig is absoluut nog niet bedoeld is voor in voertuigen. Maar ook dat is een toekomstige functionaliteit die verre van onrealistisch is.
Je houdt simpelweg je telefoon omhoog en middels virtuele pijlen die geprojecteerd worden op de weg, wordt je de weg gewezen. Google Maps heeft hier slechts één seconde voor nodig en gebruikt hiervoor de gps-functionaliteiten van jouw telefoon en Google Street View. Onderin je beeldscherm is nog altijd de ‘normale’ navigatie te zien. Hoewel de functie zich nog in een testfase bevindt en dus nog verre van perfect is, werkt deze verder prima als we de verslaggever van de Wall Street Journal en de reeds uitgebrachte video’s mogen geloven.
(Bron: The Wall Street Journal)
Ogen op de weg houden
Dat er voor voetgangers ook gevaren aan vast zitten is Google zich zeker van bewust. Indien je de Augmented Reality functie wilt gebruiken tijdens het lopen verschijnt er namelijk direct een waarschuwing in beeld die jou vertelt dat je je telefoon lager moet houden. Google verwacht dus wel dat je je ogen op de weg houdt en niet op je telefoon.
Zoals reeds al aangegeven, is de functie nog niet beschikbaar voor het grote publiek aangezien het nog om een test versie gaat. Wanneer deze wel voor iedereen beschikbaar wordt gemaakt is nog niet bekend. Google wil namelijk eerst alle kinderziektes eruit halenen er zeker van zijn dat het geen gevaren met zich meebrengt voordat het grote publiek er mee aan de slag kan. Google doet dan ook nog geen uitspraken over een mogelijke releasedatum.
Het begin van de ’toekomst’ van AR
Dat Augmented Reality dus weer een hele nieuwe dimensie is en mogelijkheden met zich meebrengt bewijst Google wel weer. Deze specifieke functionaliteit is natuurlijk enorm interessant voor hotels en restaurants, welke straks bezoekers gaan krijgen die hen hebben gevonden middels de Augmented Reality functie van Google Maps.
Echter zal de ontwikkeling van Augmented Reality natuurlijk niet stil staan. Vanuit Effecty zien we hier een enorme potentie in. Wat denken we bijvoorbeeld van navigeren op recreatieparken of resorts middels een Augmented Reality navigatie in plaats van de ‘ouderwetse’ plattegrond.
Maar ook voor producten met een zéér ingewikkelde handleiding die je zelf in elkaar dient te zetten gaat het mogelijkheden bieden (ja Ikea, we hebben het over jou). Zo zouden gebruikers middels Augmented Reality precies kunnen zien waar welke schroef geplaatst zou moeten worden. Of waar welk onderdeel zou moeten passen.
Zo wordt het zelfs voor jouw partner een eitje om een Ikea kast in elkaar te zetten zonder dat het een onmenselijke hoeveelheid uren in beslag neemt. En we weten allemaal hoe zeldzaam tijd is. Ruitenwisser vloeistof bijvullen? Geen idee welk reservoir je onder de motorkap moet hebben? Open die motorkap, richt je telefoon erop, en Augmented Reality maakt jou in een handomdraai duidelijk welke dop jij wél los mag draaien. Zo zijn er nog honderden scenario’s te bedenken waarin Augmented Reality een échte toegevoegde waarde kan zijn.
Dat wij hier een grote hoeveelheid mogelijkheden in zien mag ondertussen wel duidelijk zijn. Zoals je wellicht al merkt worden we er zelfs enorm enthousiast van. Ook hierin kan Effecty iets voor jouw organisatie betekenen. We komen graag langs om met jou te sparren over de inzet van Augmented Reality.