Marketplaces

Opgepast, Amazon komt eraan!

Hoe zorg je ervoor dat je als bedrijf voorbereid bent op de komst van deze e-commerce gigant?

Er is al ontzettend veel geschreven over de komst van Amazon naar Nederland. En deze maand is het dan eindelijk zo ver, de Amerikaanse gigant komt de Nederlandse retailmarkt op de kop zetten. De gevolgen voor zowel online als offline retailers zijn al zichtbaar. Maar hoe zorg je er nu voor dat je als bedrijf Amazon niet als een gevaar ziet, maar als een kans mee te liften op het succes van Amazon? 

Voordat we het hebben over de potentie van Amazon is het eerst van belang om wat meer achtergrondinformatie te krijgen. Iedereen schreeuwt nu van de daken dat Amazon er aan komt, maar eigenlijk is Amazon al ruim vijf jaar actief in Nederland. Vanaf 2014 kon je al bij de .nl versie van Amazon terecht voor e-boeken. Als je producten uit andere categorieën uit het uitgebreide assortiment van Amazon wilde bestellen, werd je doorverwezen naar de Duitse variant. Eenmaal aangekomen op de Duitse versie van Amazon kon je duidelijk merken dat dit slechts een letterlijke vertaling van de Duitse variant was. Er was niets afgestemd op de Nederlandse consument, en toch stond Amazon op plek zes in de Twinkle 100, hoger dan bijvoorbeeld Jumbo, Mediamarkt en de H&M. Stel je eens voor, met een volledige Nederlandse website, helemaal afgestemd op de klantreis van de Nederlandse consument.

Het succes van Amazon

Momenteel heeft Amazon in de volgende veertien landen een marktplaats: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Canada, Japan, India, Mexico, Brazilië, China, Australië, Singapore, Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk. Vanuit deze veertien marketplaces sturen ze pakketjes met het bekende smile logo naar bijna tweehonderd landen. Nu wordt de Nederlandse versie dus nummertje 15, en net zoals in de andere veertien landen, kan dit ook een knallend succes worden.

Amazon heeft een verdienmodel wat bestaat uit eigen retail, commissies van sellers, advertising, Fulfilment by Amazon en Amazon Web Services. Daarnaast genereren ze nog inkomsten door het aanbieden van abonnementen, namelijk Amazon Prime. Inmiddels is Amazon Prime al zo hard gegroeid dat het goed is voor ongeveer zes procent van de gehele omzet. Daarnaast ken je Amazon misschien van Alexa of de Echo Dot. Maar Amazon is zo veel meer dan dat, zo hebben ze bijvoorbeeld fysieke winkels, logistieke centra midden in grote steden zoals New York en zelfs eigen vliegtuigen.

Amazon is met name populair vanwege de lage prijsstelling in combinatie met een prima service en snelle levering. Zo kun je in verschillende Amerikaanse steden al gebruik maken van 1-uurs levering. Dit zijn voor online consumenten dan ook de belangrijkste beweegredenen om naar Amazon te gaan.

Daarnaast wordt Amazon steeds vaker als zoekmachine gebruikt en worden traditionele zoekmachines zoals Google overgeslagen. Zo start in de Verenigde Staten al meer dan de helft hun zoekopdracht naar een product direct op Amazon. Tevens beweegt deze trend ook voort richting ons kikkerlandje, want afgelopen jaar startte bijna driekwart van de mensen hun online zoektocht direct op een marketplace. Bij het bepalen van jouw (online) marketingbudgetten is het dus erg interessant om deze verschuiving in gedachte te nemen, aangezien vaak een groot gedeelte van het budget wordt opgeslokt door Google.

Wat kunnen we verwachten van Amazon Nederland?

Naar mijn verwachting wordt Amazon Nederland een knallend succes, dankzij het ontzettend ruime aanbod in combinatie met een concurrerende prijs zullen veel Nederlanders toch eens een overstap naar het grote Amazon wagen. En als dat bevalt, dan zullen herhalingsaankopen zeker volgen. In mijn volgende blog zal ik mijn verwachtingen verder toelichten.

Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf klaar is voor de komst van Amazon?

Amazon staat dus op het punt om de Nederlandse markt binnen te vallen, maar hoe zorg jij ervoor dat jouw onderneming klaar is voor de komst van Amazon? Naar onze verwachting gaat Amazon direct na de lancering al hard. Het is dus van belang om nu al klaar te zijn voor de komst, zodat je zelf hard mee kunt groeien. Maar waar moet je nu allemaal rekening mee houden?

Allereerst is het van belang om te ondervinden of jouw product potentie heeft om te verkopen op Amazon. Past jouw product tussen de miljoenen anderen producten op Amazon? En nog belangrijker, weet jouw doelgroep de weg naar Amazon te vinden? Want je kunt nog zo’n goede positie op Amazon hebben, als jouw doelgroep Amazon niet weet te vinden, is het niet relevant.

Mocht zowel jouw product als de doelgroep een match zijn met Amazon, dan kun je aan de slag. Maar bij het verkopen via Amazon komt toch meer om de hoek kijken als je vooraf misschien verwacht. Een goed begin is het halve werk, dat geldt ook bij Amazon. Het is belangrijk om het account en de listings goed in te richten en om alle informatie over bijvoorbeeld het assortiment en prijs up-to-date te houden. Een API-koppeling kan je hierbij helpen. 

Consumentengedrag op Amazon

Meer dan 90% van de bezoekers van Amazon koopt een product op de eerste pagina. Bijna iedereen koopt het product in de buy-box, als je voor conversies wilt zorgen, is het dus belangrijk om in de buy-box en op de eerste pagina terecht te komen. Maar hoe doe je dit? Wij kunnen samen met jou, ervoor zorgen dat je optimaal gebruik maakt van Amazon, of een andere marketplace. Onze experts kunnen jou helpen met onder andere:

  • Doelgroep, product en klantreis in kaart brengen
  • Managen van account en assortiment, zowel op Amazon als op andere (internationale) platformen
  • Zichtbaarheid, verkeer en conversies optimaliseren
  • Adverteren
  • Analyseren

Meer weten?