De informatie op deze pagina biedt je toegevoegde waarde door je aan de hand van voorbeelden duidelijk te maken waarom je je op digitale marketing moet richten om Duitse klanten te bereiken.
Waarom moeten we ons meer verdiepen in het andere land?
Uitbreiding van je bedrijf naar een buurland kan leiden tot het aantrekken van aanzienlijk meer klanten uit dit nieuwe land. Veel Nederlanders zien dan ook kansen in Duitsland als hun directe buurland. Er is een bijzonder sterke band tussen Nederland en Duitsland. Duitsland is niet zonder reden de belangrijkste handelspartner van Nederland. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Nederlandse bedrijven ook in Duitsland aanwezig willen zijn. Dit geldt ook omgekeerd. Voor velen lijkt het er ook op dat er geen grote verschillen zijn tussen de twee landen. Dit is echter niet waar; de twee landen hebben een fundamenteel verschillende mentaliteit. Als je dit weet, kun je er je voordeel mee doen. Bedrijven in Nederland en Duitsland hebben deze kennis echter nog niet. Wanneer je dit wel inziet, zal dit je persoonlijk én zakelijk ten goede komen. In de rest van de tekst willen wij hierop ingaan.
Verschillen tussen Duitse en Nederlandse doelgroepen?
De belangrijkste kenmerken van een doelgroep zijn de waarden, normen en attitude. Deze factoren zijn moeilijk te beïnvloeden. Als je als bedrijf met deze factoren precies aansluit bij de doelgroep, dan heb je een zeer sterke band opgebouwd. Deze factoren zijn van fundamenteel belang en sturen alle andere beslissingen. Iemand zal bijvoorbeeld geen koopbeslissing nemen als het tegen zijn waarden ingaat. Neem een eigenaar van een huisdier, die zal zich van een merk afkeren als het ervan wordt verdacht dieren te betrekken. Of een multicultureel management dat niet langer een leverancier inhuurt die buitenlandse nationaliteiten openlijk beledigt.
Landen en hun inwoners hebben de neiging een bepaald kader van kenmerken te kiezen, waardoor zich grotere groepen mensen vormen met identieke waarden, normen en kenmerken. Dan spreken we van culturen. Dit is zo sterk en krachtig, omdat het ons vanaf onze geboorte is aangeleerd. Duitsland en Nederland hebben een geheel ander kader van kenmerken.
Wat doet jouw website om jouw doel te bereiken?
In een digitale omgeving is je website veel meer dan een combinatie van tekst, afbeeldingen en andere inhoud. Je website bepaalt je imago en maakt deel uit van je digitale reputatie, omdat mensen je beoordelen op basis van de informatie die ze over je hebben gevonden. Daarom is je website veel belangrijker voor de eerste indruk dan je denkt. De inhoud van je website is 24 uur per dag actief en heeft de mogelijkheid om een blijvende indruk op de gebruiker achter te laten. De zoekopdrachten nemen daardoor per maand toe.
Welke fout maken veel bedrijven met websiteteksten?
Het belang van de inhoud van je website is hierboven beschreven. Je kunt dus bijna passief nieuwe klanten genereren met de juiste inhoud op de website. Voorwaarde is wel dat je de inhoud van je website precies afstemt op de behoeften en heel specifiek op de informatiebehoeften van jouw klanten.
Nederlandse bedrijven, bijvoorbeeld, maken hun inhoud alleen toegankelijk voor Duitse doelsegmenten door Nederlandse inhoud te vertalen. Een letterlijke vertaling is vaak te vinden op diverse websites van vakantieparken.Dit is natuurlijk veel goedkoper en gemakkelijker. Maar vergelijk het eens met het volgende: als producent ken je waarschijnlijk het resultaat van het niet gebruiken van geschikte materialen. Het dient zijn doel voor het moment, maar kan voor de onderneming geen succes op de lange termijn bereiken. Hetzelfde geldt voor het letterlijk vertalen van een Nederlandse tekst; het is voor dat moment goed, maar op de lange termijn zul je merken dat het niet het beoogde resultaat heeft.
De vertaling concentreert zich namelijk alleen op de tekst. Voor relevante en dus kwalitatieve inhoud in een ander, vreemd land, is een andere conceptuele marketingbenadering nodig. Alleen op die manier kun je er zeker van zijn dat jouw inhoud ook in Duitsland direct op een zoekwoord wordt gevonden, omdat je de teksten precies volgens een concrete informatiebehoefte hebt geschreven. De voorbeelden worden geselecteerd op basis van het probleem en zorgen uiteindelijk voor meer website bezoekers. Ook is de volgorde van de teksten logisch voor mensen van het andere land. Daarnaast zijn de argumenten voor een aankoop precies afgestemd op de angsten van de doelgroep. Maar ook de teaser tekst maakt direct duidelijk dat het echt relevante inhoud is voor de desbetreffende potentiële klant.
Digitale bruggen bouwen – Waar zijn we van overtuigd?
Als Effecty zijn we veel meer dan alleen een marketingbureau in Digital Marketing. Wij zijn bruggenbouwers tussen de landen Nederland en Duitsland. Met content, design en een diep begrip van de Duitse klant, maken wij je succesvoller dan binnenlandse concurrenten op de Duitse markt. Samen zorgen we ervoor dat jij en jouw werknemers zich begrepen en dus goed geadviseerd voelen. Hierdoor bereiken we het volledige potentieel van jouw bedrijf en behalen we de maximale resultaten.
Wij worden graag jouw strategische partner in digitale marketing! Als je geïnteresseerd bent, neem dan nu contact met ons op