Case - Design

UX-labonderzoek voor GTE Engineering

B2b
Diensten
E-mailmarketing, UX & Conversie, UX Lab & Eye-tracking, UX Optimalisatie
Voor GTE Engineering hebben we de gebruikservaring van hun HMI-schermen flink opgefrist! Om de schermen uiterst gebruiksvriendelijk te maken, zijn we bij GTE langsgegaan en hebben we een UX-labonderzoek met eye tracking gedaan. En guess what? De uitkomst is een toekomst waarin machines makkelijker te bedienen zijn!

Waarom deden we dit onderzoek bij GTE?

GTE is een bedrijf dat op maat gemaakte machines ontwerpt en levert voor diverse klanten in de medische en farmaceutische branche, van startups tot multinationals. Omdat GTE het werkgemak voor teamleden en klanten wil verhogen, hebben wij de HMI-schermen onder de loep genomen in een UX-labonderzoek.

We hebben ons gefocust op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van hun HMI schermen. Dit zijn grafische gebruiksinterfaces die de communicatie tussen een machine en een operator een boost geven. Nadat we de schermen een nieuwe look & feel gegeven hebben, zijn we de ’test & trail’-fase ingedoken. Daar checken we of alles goed is uitgevoerd in het ontwikkelingsproces. Het UX-labonderzoek, inclusief eye tracking, speelt een essentiële rol om te ontdekken of we de goede keuzes gemaakt hebben.

Dus, waarom dit hele avontuur? We zochten een antwoord op de vraag: “Hoe kunnen de HMI-schermen nog beter worden qua gebruikservaring?” Zo ontstond het idee voor het UX-labonderzoek! Lees je mee?

Ontwerp en uitvoering van het UX-labonderzoek

Met een flinke dosis enthousiasme hebben we het UX-labonderzoek in gang gezet. Tijdens een meeting met GTE en onze collega Sjoerd bedachten we hoe het eruit zou zien. Hier zijn de highlights:

  • Het werd een exploratief onderzoek, omdat we zoveel mogelijk nieuwe inzichten wilden verzamelen. Geen verwachtingen vooraf, we lieten het gewoon op ons afkomen!
  • Vijf deelnemers die de doelgroep vertegenwoordigden deden mee. Het maakte niet uit of ze ervaring hadden met UX- en eye tracking-onderzoeken; het was juist goed als ze blanco waren!
  • Na elke taak volgden drie post-task vragen. Als afsluiting volgden nog tien extra, algemenere post-test vragen.
  • Tijdens het onderzoek gebruikten we een eye tracker om te zien waar de aandacht van de deelnemer naartoe ging. Zonder deze tool zou het achteraf moeilijk te achterhalen zijn.

Na de ondervraging was er genoeg interessante informatie verzameld en werden de gegevens geanalyseerd. Vervolgens werden alle verbeterpunten op een rijtje gezet en zo tilden we de gebruikservaring van GTE naar een next level!

Inzichten waarmee we UX gaan verbeteren

Uit het onderzoek kwamen twintig waardevolle inzichten. Graag delen we er een viertal met jou:

  • Een legenda voor menu-iconen is superhandig. Zo weet je gelijk welke schermen achter welke iconen schuilen.
  • Overbodige knoppen moeten een andere plek krijgen. De taalswitch neemt bijvoorbeeld te veel ruimte in de header in beslag. Deze wordt verplaatst naar een speciaal scherm!
  • De grootte en kleur van de paginatie-pijltjes moeten worden aangepast
  • Die worden soms over het hoofd gezien.De medewerkers raakten in de war door de wat onduidelijke benamingen van alarmen. Tijd om duidelijke keuzes te maken, zodat het hele GTE-team weet wat te doen in noodsituaties.

En nu? We gaan stap voor stap al deze slimme inzichten toepassen in de HMI-schermen van GTE Engineering. Op naar een nog gebruiksvriendelijkere ervaring!

Wij gaan graag nog eens de uitdaging aan met Effecty! “Samen met Effecty hebben we onze HMI schermen opnieuw vormgegeven. Na een brainstorm tussen GTE en Effecty zijn we door middel van verschillende ontwerpsessies tot een mooi startontwerp gekomen. Hierin was de uitvoerbaarheid op een Siemens touchscreen nog een uitdaging waar nog rekening mee gehouden mocht worden. Door de flexibiliteit van Effecty hierin is ook hierin een goede oplossing gevonden. De aanbevelingen uit het UX-onderzoek hebben geleid tot een oplossing die nog logischer te bedienen was.” – Teun Cremers Project Engineer

Wil jij weten of een UX-onderzoek ook voor jouw bedrijf nuttig kan zijn?

Stuur ons een berichtje en dan kijken we samen hoe we jouw organisatie naar een hoger plan kunnen tillen.