Marketing automation

Omdat iedereen tegenwoordig gebombardeerd wordt met informatie via een groot aantal kanalen, moet je als bedrijf steeds meer je best doen om je te onderscheiden van de massa. Het is tijd voor een andere aanpak binnen digital marketing. Van push naar pull. Hoe ga jij ervoor zorgen dat ieder individu toch op een persoonlijke en relevante manier benaderd wordt? Dé oplossing hiervoor is marketing automation.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het automatiseren van marketingprocessen met de hulp van verschillende geautomatiseerde systemen. Het doel is om (meer) leads of prospects binnen te halen en deze als het ware door de klantreis heen te helpen. Dit doe je aan de hand van het personaliseren en automatiseren van de diverse stappen in het proces. Als je dit goed inricht zullen prospects in meerdere fasen van de klantreis op maat gemaakte content ontvangen en op deze manier vaker in aanraking komen met jouw merknaam, waardoor de kans steeds groter wordt dat ze klant worden. Die content kan bijvoorbeeld zijn: mails, advertenties, sms-berichten en aangepaste website teksten.

Het automatiseren van je campagnes doe je door campagneflows in te richten met triggers die leiden tot bepaalde acties. Zo’n trigger kan bijvoorbeeld het bezoeken van een bepaalde pagina zijn of het invullen van een formulier om een whitepaper te downloaden. Met de meeste automation software ben je al snel in staat om uitgebreide campagneflows in te richten zodat jouw koude leads steeds warmer worden om uiteindelijk klant te worden.

Mautic Marketing Automation

Bij Effecty zijn wij expert in het implementeren van Mautic bij (B2B) bedrijven, als onderdeel van onze B2B online marketing strategie. Mautic is een open-source marketing automation platform en kan ingericht worden naar wens van jouw organisatie. Het is in de basis gratis software, waar iedereen gebruik van kan maken. Dit is exact de reden dat het zo aantrekkelijk is voor ondernemers: het kost in principe niets. Als je de technische knowhow in huis hebt, kun je het zelf downloaden en installeren. Effecty kan jou helpen met de installatie en hosting van Mautic.

Daarnaast zit Mautic boordevol automation functionaliteiten, waarvoor je bij de meeste andere automation pakketten al snel een uitgebreid account moet registreren en veel kosten maakt. Als je hulp nodig hebt bij het inrichten van de campagneflows of bij het maken en inrichten van de emailtemplates. Effecty helpt je graag bij het optimaal benutten van al deze functionaliteiten!

Voordelen van marketing automation

Het gebruik van marketing automation heeft verschillende toepassingen en voordelen. Enkele voorbeelden hiervan zijn de volgende:

  • Efficiënte en tijdbesparende vorm van marketing;
  • De juiste content, op het juiste moment aan de juiste persoon voorschotelen;
  • Verhoging van de ROI;
  • Goede manier om efficiënt data te verzamelen;
  • Verbetering van je relatie met de potentiële klanten;
  • Betere samenwerking tussen marketing en sales.

Om optimaal te profiteren van deze voordelen is het belangrijk dat er een goede strategie ten grondslag ligt. Weet wie je doelgroep is en welke klantreis ze doorlopen. Stem daar vervolgens ook de content op af. Heb je hulp nodig bij het leggen van een goed strategisch fundament? Maak een afspraak met onze marketing automation experts! We kunnen je helpen bij het complete vraagstuk, van het uitwerken van jouw strategisch kader tot en met het inhoudelijk inrichten van jouw marketing automation flows.

Valkuilen bij marketing automation

Als je het zo leest klinkt marketing automation natuurlijk fantastisch, maar toch heeft niet ieder bedrijf een succesvolle marketing automation machine draaien. Er zijn namelijk ook wat valkuilen die een succesvolle campagne in de weg kunnen staan.

  • Kosten; er is nogal wat automation software op de markt en sommige pakketten zijn vrij prijzig. Ondanks dat ze vaak voordelig beginnen bieden deze pakketten vaak niet de functionaliteiten die je nodig hebt voor een goede automation aanpak. Kijk dus goed naar welke functionaliteiten je nodig hebt en welke in het pakket zitten wat je wilt aanschaffen.
  • Technische ondersteuning; het kan voorkomen dat je tegen technische zaken aanloopt waar je een webbouwer of een marketeer voor nodig hebt met technische kennis. Ben je er dan ook van bewust dat, mocht je deze kennis niet in huis hebben, je soms hulp nodig hebt van een externe partij.
  • Niet direct succesvol; ondanks dat je online vaak enorm succesvolle verhalen hoort, is marketing automation iets wat doorgaans tijd kost om goed in te richten en op te zetten. Niet iedere campagne is direct succesvol en soms zul je moeten leren en je campagnes moeten optimaliseren.

Hoe begin je met marketing automation

Dat je op onze website bent is al een goede eerste stap. Daarnaast is het goed om een beeld te hebben bij je verwachtingen en doelstellingen. Vaak kan het al enorm helpen om een business case op te stellen waarbij je praktisch na gaat denken over wat je nu precies wilt gaat doen. Een tip hierbij is om klein te beginnen. Dus kies 1 product of dienst en ga daarmee aan de slag. Bepaal welke doelen je wilt realiseren, welke doelgroep past hierbij en met welke content kun je deze doelgroep het beste benaderen. Twijfel je of je op de goede weg bent, neem dan eens ons contact met ons op. Dan kunnen wij samen de juiste strategie uitstippelen.

Neem contact met ons op

Wij helpen je graag bij de implementatie van de volgende marketing automation gerelateerde zaken, waarbij we ons richten op het de realisatie van kwalitatieve leads:

  • Lead generation (het creëren van leads)
  • Lead nurturing (het volgen en activeren van je leads, aansluitend op de juiste fase in de klantreis)
  • Lead scoring (het rangschikken van je leads o.b.v. de waarde die je per lead toekent)
  • Automation flow (het opstellen van marketing automation processen a.d.h.v. triggers en tasks waarmee je de leads benadert)

Wil jij aan de slag met marketing automation, maar weet je niet hoe? Of wil je simpelweg meer informatie alvorens ermee aan de slag te gaan? Dan gaan wij graag met je in gesprek! We delen graag onze kennis en lichten graag onze visie toe op het gebruik en de meerwaarde van marketing automation.