Automation

Mautic: hét open source marketing automation platform

Marketing automation is hot in digital marketingland! En dat is niet voor niets, want door middel van deze ontwikkeling wordt er veel werk uit handen van marketeers genomen. En wij van Effecty zijn daar natuurlijk ook fan van! Na een aantal jaren van pilots draaien, hebben wij met het open source marketing automation platform Mautic bij verschillende klanten al ontzettend mooie resultaten mogen behalen. Niet alleen door het feit dat marketing automation een geweldige ontwikkeling is, maar ook door de filosofie achter Mautic hebben wij voor dit platform gekozen. Net als bij Effecty is het belangrijkste principe van Mautic dat het open-source is: iedereen kan gratis gebruikmaken van Mautic, er is veel transparantie en nieuwe functionaliteiten worden met iedereen gedeeld. En wij staan helemaal achter deze waarden!

Waarom Mautic?

Mautic is dus gratis, wat betekent dat er geen licentiekosten worden berekend. Dit neemt niet weg dat je het natuurlijk wel ergens moet hosten, onderhouden en van een mailprovider moet voorzien. Dit zal kosten met zich meebrengen, al zullen deze lang niet zo hoog zijn als bij andere marketing automation platformen.

Naast dat het ontbreken van licentiekosten Mautic een enorm aantrekkelijk platform maakt, zijn de koppelingen en mogelijkheden door het open source karakter praktisch ongelimiteerd. Mautic is eigenlijk het automation platform dat voor 20% van de kosten 80% van de functionaliteiten van een ander, duurder marketing automation platform, zoals HubSpot, kan realiseren. Begrijp mij overigens niet verkeerd: een tool als HubSpot is met een goed uitgedacht ecosysteem zeker de Rolls Royce onder de marketing automation software. Wil je er echter het maximale uithalen, dan komt HubSpot ook voor de prijs van een Rolls Royce. Wanneer je deze mooie Rolls Royce hebt gekocht, wil je hem natuurlijk niet alleen in de garage laten staan. Je hebt ook nog geld voor benzine nodig, zodat je met deze mooie auto kunt gaan rijden. Daarom betaal je eerst voor de tool zelf, maar heb je ook nog geld nodig om deze goed te kunnen gebruiken. Denk hierbij aan kosten voor goede content en mediabudget. Zonder deze onderdelen heb je niks aan die geweldige tool! Door al deze zaken wordt het voor de gemiddelde MKB-ondernemer ineens een heel duur kostenplaatje wanneer wordt gekozen voor HubSpot, en is Mautic een ideale oplossing! Dit platform maakt het voor veel ondernemers mogelijk om aanzienlijk te besparen in de licentiekosten en geld te reserveren voor de benzine van je automation platform.

Mautic HubSpot.

Korte historie over Mautic

Mautic is niet nieuw in het marketing automation wereldje. Sterker nog, het bestaat al sinds 2015 en is opgericht door David Hurley. Het gedachtegoed achter het open source model kwam ook niet uit het niets. Het was eigenlijk simpelweg een kostenkwestie: marketing automation software zou niet alleen voor kapitaalkrachtige bedrijven beschikbaar moeten zijn door verschrikkelijk dure licentiekosten, verplichte jaarcontracten, torenhoge kosten per verzonden mail of zelfs torenhoge kosten per X aantal contacten. En wij als Effecty kunnen alleen maar dubbel en dwars achter deze stelling staan.

Dat Mautic nog altijd een zeer actieve community met een hoop potentie is blijkt in 2019, wanneer Acquia het platform overneemt. Acquia is geen kleine jongen. Dit bedrijf beheert het bekende open-source platform Drupal. Door deze overname is het ontwikkelingsteam achter Mautic dus sterker dan ooit tevoren. Dat biedt perspectief voor de toekomst!

Mautic als Marketing Automation platform

Wij hebben je veel feitjes verteld over Mautic, maar wat kun je er nou eigenlijk mee? Hoewel de mogelijkheden in de beginjaren redelijk karig waren, is Mautic tegenwoordig een volwaardig marketing automation systeem. Je hebt dan ook enorm veel mogelijkheden om verschillende marketingtaken te kunnen automatiseren. Van het simpel doorsturen van formulieren tot het opzetten van complexe marketing automation flows ten behoeve van lead nurturing of zelfs remarketing en/of upsell campagnes.

B2B – Lead generatie

Voor business-to-business, oftewel B2B, is het voornaamste interessante aspect van Mautic het genereren van meer (warme) leads. Lead nurturing is in dat aspect dus ontzettend belangrijk. Er zijn verschillende interessante functionaliteiten in Mautic die je daarbij ondersteunen. Denk aan webformulieren, website tracking, het creëren van landingspagina’s op campagneniveau, e-mails, nurture campagnes / automation flows, lead scoring, (automatische) segmentatie en rapportages. Dat Mautic veel toegevoegde waarde kan bieden voor de B2B klantreis, bespraken we in ons eerdere blogartikel al uitgebreid.

B2C – Online sales

Bij een webshop of andere dienst gericht op de consumentenmarkt is Mautic ook een ideale aanvulling. Bij andere e-mailpakketten, zoals Mailchimp, zien we dat de kosten alsmaar blijven oplopen. Hoe hoger het aantal contacten wordt, hoe duurder het pakket. Tegelijkertijd schieten deze e-mailpakketten flink tekort in functionaliteiten wanneer je deze vergelijkt met Mautic. Dat maakt de keuze tussen verschillende pakketten natuurlijk een stuk makkelijker.

Door de mogelijkheden met dynamische content, standaard plugins voor bijv. WooCommerce of Magento en de multichannel marketingmogelijkheden heb je met Mautic al gauw een totaaloplossing tot je beschikking om meer uit je bestaande klantenbestand te halen, maar ook om meer potentiële klanten te laten converteren.

Koppelingen / API

Voor zowel B2B als B2C geldt dat de uitgebreide API in Mautic ontzettend veel mogelijkheden bieden tot koppelingen aan je ERP- of CRM-pakket voor een naadloze integratie binnen je organisatie.

Functionaliteiten van Mautic

Mautic heeft ontzettend veel functionaliteiten, waarvan wij de belangrijkste graag voor je uitlichten. Wij vertellen je wat ermee gedaan kan worden om je een completer beeld te geven van de mogelijkheden die Mautic biedt, aan zowel B2B als B2C kant.

Website tracking

Houd een log bij van welke pagina’s zowel geïdentificeerde als ongeïdentificeerde contacten op jouw website bezoeken.

Video tracking

Buiten het bijhouden van de websitebezoeken kun je ook de interactie met verschillende webpagina’s registreren door middel van ingesloten video’s.

E-mail marketing

Zoals ieder ander marketing automation pakket, biedt ook Mautic de mogelijkheden om gedegen e-mail marketing uit te kunnen voeren. Zo biedt Mautic de mogelijkheid om middels een simpele drag-and-drop editor je e-mails te ontwikkelen. Ook ben je logischerwijs vrij om zelf je geheel eigen code te uploaden. Er zijn al enkele kant-en-klare templates ingebakken om direct te kunnen beginnen. Het zal je echter niet verrassen dat ons advies is om hier je eigen template voor te ontwikkelen.

Door middel van dynamische content kun je de inhoud van deze e-mails automatisch af laten stemmen op de ontvanger. Dit is afhankelijk van onder andere segmentatie, gedrag op de website en andere personalisatiemogelijkheden.

Wil je verder optimaliseren? Ook dat is geen probleem. A/B-testing is namelijk een standaard functionaliteit van Mautic.

Daarnaast heb je volledige controle over de deliverability van je e-mails, aangezien je zelf kiest via welke Email Service Provider (ESP) je e-mails wilt versturen. Zo verlaag je de kans op e-mails die eindigen in een spam folder.

Multichannel marketingmogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden op het gebied van multichannel marketing binnen het standaardpakket van Mautic. Denk aan het versturen van pushnotificaties en SMS-berichten of het koppelen van Mautic aan Google Customer Match of Facebook Custom Audiences.

En dan hebben we het nog slechts over de standaardmogelijkheden. Vergeet niet dat we met een open source oplossing te maken hebben en de mogelijkheden van Mautic nog veel verder gaan dan dit.

Automation flows en campagnes

In Mautic bevindt zich een visuele drag-and-drop campaign builder. Dit biedt je de mogelijkheid om geavanceerde marketingcampagnes op te bouwen. In de meeste gevallen is dit gebaseerd op het principe “if this, then that”: je hebt een trigger, waar je vervolgens een (geautomatiseerde) actie aan koppelt. Meer hierover vind je in onze eerdere blog, waarin wij verder ingaan op de basis van marketing automation.

Dit principe betreft overigens niet alleen e-mail marketing, maar kun je breed trekken over de gehele multichannel mogelijkheden. Denk daarbij dus ook aan SMS, dynamische content of pushnotificaties.

Formulieren

Mautic maakt het eenvoudig mogelijk een formulier aan te maken. Deze zijn essentieel voor bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper of aanvragen van technische specificaties van een bepaalde machine. Je draait deze formulieren in platte HTML uit, waarna ze volledig te ontwerpen zijn volgens de CSS Van je website.

Landingspagina’s maken

Op basis van dezelfde drag and drop builder die je naar alle waarschijnlijkheid al kent van je huidige e-mailmarketingpakket (bijvoorbeeld Mailchimp), ben jij in staat om je eigen landingspagina’s te bouwen. Hier heb je geen enkele technische kennis voor nodig. Er zijn enkele basis templates standaard aanwezig in Mautic voor het bouwen van deze landingspagina’s. Wij adviseren je echter, zoals we dat ook doen voor e-mailmarketing, om een eigen template te ontwikkelen. Binnen deze landingspagina’s ben je uiteraard ook in staat om de reeds genoemde formulieren te integreren.

De landingspagina die je gebouwd hebt kun je vervolgens (laten) integreren in je website of gebruiken als speciale bestemmingspagina voor je campagnes. Whatever floats your boat.

Focus items

Door middel van focus items verkrijg je de mogelijkheid om banners, pop-ups of andere aandachttrekkers in je website te integreren. Deze kun je vervolgens gebruiken om de aandacht op specifieke acties, pagina’s of andere zaken te verkrijgen en zo uiteindelijk meer leads te verwerven.

Kleine tip: houd het wel subtiel. Niemand zit te wachten op in-your-face marketing pop-ups. Houd de gebruiksvriendelijkheid en zelfs de SEO van je website in de gaten. Google does not approve!

Dynamische content

De inhoud van je website, e-mail, landingspagina automatisch aan laten passen op basis van het gedrag van de gebruiker of bezoeker van je website? We got you covered. Presenteer met behulp van Mautic een optimale klantervaring die volledig wordt afgestemd op de behoefte van de klant. Des te completer het (klant)profiel wordt, des te specifieker de dynamische content.

Integraties & koppelingen

Zoals al meermaals aangehaald in dit artikel, heeft Mautic een breed scala aan standaardintegraties. Hierbij moet je denken aan koppelingen & integraties met WordPress, social mediakanalen, CRM-systemen, webinarplatformen, Zapier, Drupal, Woocommerce, Magento, you name it.

Daarnaast worden via Mautic marketplace en community forums een breed scala aan zelfontwikkelde dan wel community-ontwikkelde koppelingen aangeboden.

Contactmanagement en segmentatie

Wanneer je gebruikmaakt van Mautic, zit er geen beperking op het aantal contacten in je database en het aantal e-mails dat je kunt versturen. Hoewel de limiterende factor dus hier niet zit, is de kans groot dat deze zich aan de kant van je Email Service Provider (ESP) en hosting van je platform voordoen. Beide zijn echter prima te schalen naar wens voor beduidend lagere kosten dan de gemiddelde marketing automation tool hiervoor berekent.

Je krijgt een duidelijk overzicht in je back-end van al je bezoekers (geïdentificeerd en ongeïdentificeerd), leads (met leadscore en/of funnelstage) en contacten. Elk contact verkrijgt een gedetailleerd profiel met daarin alle informatie vergaard van die persoon, evenals het gedrag op je multichannel marketingmiddelen (logboek). Hang daar lead scoring aan vast en je weet al gauw welke contactenéchtinteressant zijn. 

Daarnaast heb je ook een scala aan segmentatiemogelijkheden. Je kunt er een oneindige hoeveelheid van aanmaken en ze zelfs op basis van specifieke voorwaarden automatisch laten vullen. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald gedrag op je website, leadscore of profieleigenschappen.

Lead scoring

“Beloon” je (potentiële) klant of leads met punten op basis van gedrag. Per voltooide actie verkrijgt deze persoon een X aantal (zelf te definiëren) punten. Wanneer een bepaalde drempel bereikt is, kun je ook automatische acties laten uitvoeren. Denk aan het segmenteren van dit contact, maar ook aan het doorschieten ervan naar je sales tool, CRM-systeem of het sturen van een e-mail aan dit contact. Scheid je meest ‘waardevolle’ (potentiële) klanten van de massa en maak daar het verschil.

Account Based Marketing (ABM)

Dit geeft je de mogelijkheid om je focus te verleggen of uit te breiden naar Account Based Marketing (ABM). Daarmee focus je je gehele marketinginspanning(en) op een selectie van potentiële nieuwe klanten of bestaande klanten. Mautic geef je inzicht op bedrijfsniveau evenals alle afzonderlijke bedrijfscontacten. Je kunt zelfs zo ver gaan als multichannel campagnes te koppelen aan de geïdentificeerde bedrijfscontacten.

Rapportages

Binnen Mautic bevinden zich enkele standaardrapportages, maar ook heb je de mogelijkheid om zelf uitgebreide rapportages op te zetten op basis van verschillende key performance indicators (KPI’s).

API en webhooks

Door de uitgebreide API en webhooks heb je mogelijkheden genoeg om informatie uit te wisselen met externe applicaties.

Hosting

Er zijn legio mogelijkheden op het gebied van hosting. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om het zelf (lokaal) te hosten. Bij Effecty kiezen we ervoor om gebruik te maken van cloud servers. Denk hierbij aan Amazon Web Services (AWS), Azure of Google Cloud. Dit biedt een enorme flexibiliteit op het gebied van schaalbaarheid, maar ook de downtime is praktisch nihil.

Je kiest er vervolgens zelf voor waar ter wereld je jouw database wilt hebben, gebaseerd op de locaties die reeds genoemde platformen kunnen leveren.

Nog niet helemaal overtuigd? Of gewoon graag een demo?

Ondanks dat ik in dit artikel zo veel mogelijk heb verteld over Mautic, kan ik me helemaal voorstellen dat het geheel tekstueel wat lastig te visualiseren is. Vanuit Effecty komen we daarom graag op locatie langs om vrijblijvend een demo te geven. Logischerwijs is een digitale demo in deze tijd ook geen enkel probleem.