Wat is een dashboard?
Een dashboard is een gebruikersinterface met een visuele weergave van verschillende data. Het is gebruikelijk dat die data laat zien hoe goed bepaalde doelen behaald worden. Zo’n doelen kunnen ook wel key performance indicators (KPI’s) genoemd worden. Ook binnen online marketing wordt gestuurd op KPI’s, zoals het aantal websitebezoekers en het aantal behaalde conversies. Een dashboard is een handig middel om hier snel inzicht in te hebben.
Dit inzicht helpt je om bij te sturen waar nodig. Is het aantal websitebezoekers bijvoorbeeld laag? Dan dient er meer aandacht naar onder andere SEO en SEA te gaan. Is het aantal websitebezoekers hoog, maar het aantal conversies laag? Dan is het aan te raden om (meer) met conversie-optimalisatie aan de slag te gaan. Dashboarding helpt je zo om de juiste zaken op te pakken voor betere online prestaties.
De voordelen van een goed ingesteld online marketing dashboard
Dankzij dashboarding hoef je zelf niet verschillende tools erbij te pakken om een goed beeld te kunnen vormen van je resultaten. Bij online marketing kan het aantal gebruikte tools namelijk nogal hoog oplopen. Het is dan lastig om de tijd te vinden om daar de juiste informatie in te zoeken. Als je een goede dashboarding tool gebruikt, dan kunnen alle ingezette online marketing tools daaraan gekoppeld te worden. Google Data Studio is bijvoorbeeld een geschikte tool als je voornamelijk programma’s van Google gebruikt.
Door met dashboarding bezig te zijn, word je er bovendien meer bewust van dat er data beschikbaar is waar je iets mee moet. Het is aan te raden ten minste één keer per maand een blik op jouw dashboard te werpen. Zo blijf je actief nadenken over kansen en verbeterpunten die er nog liggen. Je wordt als het ware meer ‘data driven’, wat in onze ogen erg positief is en voor online marketing zeer belangrijk is!
Dashboarding door Effecty
We kunnen er op verschillende manieren voor zorgen dat jij op een overzichtelijke manier inzicht hebt in je resultaten. Er kan daar een online dashboard voor gebruikt worden waar je altijd bij kunt. De meeste klanten van ons vinden het echter fijn om een keer per maand een dashboard uitgedraaid te krijgen in de vorm van een rapportage. Wij kijken dan zelf steeds kritisch naar de resultaten van de afgelopen maand, zodat je zelf nóg minder tijd kwijt hoeft te zijn. In ieder geval kun je gerust eens contact met ons opnemen om meer over onze werkwijze te weten te komen. We helpen je graag verder!