We zouden allemaal graag aan de verwachtingen van onze vakantiegasten voldoen, nietwaar? Voldoen aan de verwachting is cruciaal en begint met een belangrijke vraag: met welke verwachtingen komen verschillende typen gasten naar ons vakantiepark? Heb jij al een keer de mogelijkheid gehad om te vragen naar de verwachtingen van zowel jouw Nederlandse als Duitse gasten? Er is namelijk een belangrijk verschil tussen deze twee groepen. Voor een deel hebben Nederlandse vakantieparken hier zelf valse verwachtingen gecreëerd. In deze blog gaan wij hier dieper op in en proberen wij meer duidelijkheid te geven over de manier van denken in Duitsland.
Valse verwachtingen
Stel je eens voor: een Duits gezin met kinderen scrolt door de website van hun potentiële vakantiepark, waar vooral het animatieprogramma ze aanspreekt. Dit geeft de volwassen toeristen namelijk de indruk dat zij zich eindelijk kunnen ontspannen tijdens hun vakantie, terwijl de kinderen zich vermaken met het animatieteam en met kinderen van dezelfde leeftijd. Eenmaal aangekomen op het vakantiepark komen ze er tot hun verbazing achter dat het animatieprogramma volledig in de Nederlandse taal plaatsvindt en niet in het Duits, wat ervoor zorgt dat hun kinderen, die alleen maar Duits spreken, het programma niet kunnen volgen. Duitse toeristen zijn gewend dat het animatieprogramma in andere landen wel in de Duitse taal wordt gehouden. Wanneer de kinderprogramma-pagina vertaald is naar het Duits, mogen Duitse toeristen ervan uitgaan dat het animatieprogramma ook in het Duits zal zijn. Wanneer je duidelijk aangeeft op de website dat het animatieprogramma alleen in het Nederlands gegeven wordt, geef je Duitse toeristen niet de kans om verkeerde verwachtingen te krijgen.
De familie Müller heeft bijvoorbeeld de website van het vakantiekamp uitgebreid gelezen en gaat er, op basis van de vertaling van de website over het animatieprogramma, van uit dat hun kinderen zich kunnen verheugen op een animatieprogramma in het Duits. Tijdens de vakantie wordt dan duidelijk dat het kinderprogramma niet in het Duits beschikbaar is. De zesjarige kinderen van de familie Schneider vallen hierdoor buiten de groep en willen daarom de volgende dag niet meer meedoen. Meneer en mevrouw Müller hadden eigenlijk gehoopt zich in deze tijd te kunnen ontspannen en hadden zelfs al plannen gemaakt. Aangezien dit een zware tegenvaller is, besluit het gezin het vakantiepark een slechte recensie te geven op Google MyBusiness.
Verwachtingen van klagen
Als de muziek in Duitsland te hard staat, wordt de politie vaak al snel gebeld. Geschillen met de buurman worden vaak opgelost door middel van een advocaat. Dit heeft te maken met het feit dat de Duitser de legale weg als voorgeschreven ziet. Iedereen hoort namelijk de regels te kennen. Dit wil dan ook nog wel eens een impact hebben op de relatie met de buren. Nederlanders zijn vaak wat soepeler en klagen minder snel. Het is dan ook niet typisch dat een klacht normaalgesproken pas volgt na een vriendelijk gesprek. In Duitsland is dit vaak niet het geval en verwacht de Duitse toerist dat het vakantiepark erop toeziet dat de regels worden nageleefd. Na een klacht over geluidsoverlast verwacht de Duitse toerist dan ook dat er verdere stappen zullen worden ondernomen en dat het probleem zo snel mogelijk opgelost zal zijn.
Een oplossing hiervoor is het aanbieden van verschillende zones op het vakantiepark waar andere regels gelden. Zo kan je in het vakantiepark bijvoorbeeld een zone reserveren voor actieve jongeren, zodat deze niet snel in contact komen met de oudere vakantiegangers die van hun rust proberen te genieten. Op deze manier kan iedere gast op zijn of haar eigen manier van de vakantie genieten. Probeer je hiervoor in de gast te verplaatsen en vraag je bijvoorbeeld af: waarom wil bijvoorbeeld de huisvrouw met 4 kinderen genieten van een rustige avond op vakantie? Dit schept een veel betere basis voor begrip en zorgt ervoor dat je de zones p een goede manier kunt indelen en de regels hiervoor kunt opstellen.
Komende weken publiceert onze Duitse marketeer elke week een nieuwe blog voor bedrijven in de recreatiesector die zich beter willen inleven in de Duitse toerist. Stay tuned! Wil je nu al meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!