Meer conversies dankzij website personalisatie met Google Optimize
Google Optimize staat er vooral om bekend een handige tool te zijn voor het uitvoeren van A/B-testen. Wist je echter dat je met Optimize ook je website kan personaliseren voor verschillende websitebezoekers? In deze blog leg ik je onder andere uit wat daar de voordelen van zijn en hoe je ermee aan de slag gaat.
Wat is website personalisatie?
Website personalisatie houdt in dat je verschillende versies van webpagina’s toont aan verschillende websitebezoekers. Dit is dus eigenlijk hetzelfde idee als bij een A/B-test. Bij personalisatie ligt echter de focus niet zo zeer op het vergelijken van de resultaten van verschillende paginavarianten. Het gaat erom dat je een pagina voor specifieke websitebezoekers anders insteekt, omdat je er al vrij zeker van bent dat dit beter werkt. Misschien is dit juist wel gebleken uit een eerdere test. Een personalisatie kun je zo lang actief houden als je zelf wil.
Natuurlijk is het echter evengoed aan te raden om in de gaten te houden of je personalisatie inderdaad goed uitpakt. Zet je Google Optimize in, dan kun je eenvoudig een koppeling maken met Google Analytics. Hierdoor heb je altijd de mogelijkheid om uitgebreide analyses uit te voeren. Dit is een belangrijk voordeel van Google Optimize, net als het feit dat de tool volledig gratis te gebruiken is.
De voordelen van website personalisatie
Door pagina’s extra goed toe te spitsen op bepaalde websitebezoekers, voelen zij zich beter aangesproken. Hun gebruikerservaring (UX) zal dus beter zijn, wat meestal een hoger conversiepercentage tot gevolg heeft. Personalisatie zorgt er dus voor dat jij meer uit je website haalt, zonder dat je jouw webbouwer moet inschakelen om aanpassingen door te voeren. Ook niet onbelangrijk is dat men positiever over jouw bedrijf zal praten dankzij de betere UX. Dit kan indirect ook weer extra klanten opleveren.
Aan de slag
Wil je met website personalisatie aan de slag? De eerste stap is om de tool die je wilt gebruiken (bijvoorbeeld Google Optimize) te implementeren op de website. Dit kun je bijvoorbeeld via Google Tag Manager doen, maar het is in dit geval aan te raden de benodigde code hard coded te plaatsen. Je kunt er dan beter voor zorgen dat de code zo vroeg mogelijk actief wordt bij het laden van een pagina. Zo voorkom je dat de onaangepaste pagina te zien is vóór de aangepaste pagina, wat ‘flickering’ genoemd wordt. Is dit verhaal wat te technisch? Vraag me dan gerust even om extra uitleg!
Ontwikkel daarna de gewenste personalisatie voor een bepaalde pagina. De meeste tools bieden hier een handige visuele editor voor aan, zo ook Google Optimize. Pas bijvoorbeeld een kop, een button of een afbeelding aan. Belangrijk is nog dat je altijd instelt aan welke bezoekers de personalisatie getoond moet worden. Zijn dit bijvoorbeeld bezoekers vanuit een bepaalde campagne of uit een bepaalde plaats?
Toepassingen van website personalisatie
Ik geef hieronder enkele voorbeelden van toepassingen van website personalisatie. Hierdoor is het makkelijker om een beeld te vormen van hoe je het daadwerkelijk in de praktijk brengt. Met deze voorbeeldtoepassingen kun je relatief snel zelf vooruit. Er is echter wel nog veel meer mogelijk als je toch de hulp van je webbouwer inschakelt. Goed om in het achterhoofd te houden!
- Je zorgt dat de headline van een bepaalde landingspagina perfect aansluit bij elke aparte advertentie die naar de pagina verwijst.
- Je toont een ‘hardere’ call-to-action button (“Koop nu”) aan mensen die al eerder op je website geweest zijn en juist een ‘zachtere’ call-to-action button (“Bekijk meer informatie”) aan mensen die voor het eerst op je website komen.
- Je laat andere afbeeldingen zien aan bezoekers uit Noord-Holland dan aan bezoekers uit Limburg, omdat je erachter bent gekomen dat zij andere zaken belangrijk vinden.
Zou je graag aan de slag gaan met het personaliseren van webpagina’s, maar heb je hier nog vragen over? Of laat je dit het liefst volledig aan iemand anders over? Neem dan gerust eens contact met me op en ik help je graag verder!