CRO & UX

Aandacht grijpen met de headline

5 Tips voor een headline die de aandacht grijpt van jouw websitebezoekers

De headline op je homepage of op je dedicated landing pages is het eerste wat de meeste websitebezoekers zullen lezen. Voor een deel van hen geldt zelfs dat dit het enige is dat ze lezen. Je kunt de headline zien als een uithangbord van je site. Het is daarom erg belangrijk dat deze de aandacht grijpt en bezoekers motiveert om zich verder te verdiepen in wat je aanbiedt. Ik geef je vijf praktische tips om de kans groter te maken dat dit gebeurt.

1. Plaats de headline boven de vouw

Ten eerste moet de headline makkelijk te vinden zijn. Je websitebezoekers verwachten deze namelijk boven de vouw, oftewel binnen het deel van de pagina dat zichtbaar is zonder te hoeven scrollen. Stel ze niet teleur en maak het zo makkelijk mogelijk voor ze om een beeld te vormen van dat wat je te bieden hebt. Hoe meer moeite het kost om duidelijkheid te krijgen, hoe eerder ze naar een concurrent van jou op zoek gaan die duidelijker is. Dit is het ‘ambiguity effect’ in werking.

2. Benoem je belangrijkste unieke voordeel

Is de headline boven de vouw zichtbaar? Mooi. Zorg er dan voor dat deze websitebezoekers maximaal verleidt tot op zoek gaan naar meer informatie over je aanbod en zo uiteindelijk tot conversie. De beste manier om dit te doen is door het allerbelangrijkste unieke voordeel van je aanbod er duidelijk in te benoemen. Let er wel op dat je ook duidelijk beschrijft wat je überhaupt aanbiedt. Bepaal wat het belangrijkste voordeel is door na te denken over waar de buyer persona de meeste waarde aan hecht. Het is goed om hier onderzoek naar te doen, bijvoorbeeld met een poll of een survey.

3. Zorg dat je zo specifiek mogelijk bent

Mijn derde tip voor je is om zo specifiek mogelijk te zijn. Headlines zijn al door vele verschillende grote bedrijven getest en heel vaak komt hieruit naar voren dat een specifiekere headline wint van een minder specifieke headline. Wees dus niet vaag over wat je precies te bieden hebt. Een goede manier om specifiek te zijn, is om cijfers te benoemen. Benoem bijvoorbeeld jouw aantal producten of dat men 100% garantie ergens op heeft. Cijfers gebruiken werkt zo goed, omdat het zorgt voor duidelijke verwachtingen. Daarom heb ik ook een cijfer in de titel van mijn blog verwerkt.

4. Houd het kort

Door de tweede en de derde tip zou je een goede headline moeten kunnen schrijven. Creativiteit is hierbij geen vereiste! Wat wel nog een vereiste is, is dat je de headline kort houdt. Gebruik het liefst rond de acht woorden. Het is dan niet te veel tekst om te lezen, maar er wordt wel genoeg informatie gegeven om een impact te kunnen maken.

5. Test verschillende headlines

Als laatste tip wil je ik meegeven dat je er niet vanuit moet gaan dat je zomaar de best mogelijke headline voor een pagina schrijft. Verbetering is bijna altijd mogelijk, bijvoorbeeld met nog iets minder woorden of door een bepaald woord te vervangen voor een andere. Het is aan te raden om te testen wat het best werkt. Dit is vrij gemakkelijk te doen door de vijf seconden test uit te voeren met verschillende varianten of door te A/B-testen met een tool als Visual Website Optimizer.

headline testen

Je kunt nu zelf aan de slag met het schrijven van een goede, duidelijke headline. Heb je hier toch nog hulp bij nodig? Dan kun je altijd even contact met ons opnemen!