Voorkom missende data door tijdig over te stappen naar Google Analytics 4
De populairste web analytics tool, Google Analytics, gaat op de schop. De vorm waarin de meeste mensen deze tool vooral zullen kennen, is Universal Analytics. Hopelijk ben je daar niet te veel gehecht aan geraakt, want hier wordt vanaf 1 juli 2023 geen data meer in verzameld. De tot aan die datum verzamelde data wordt daarna ook nog maar zes maanden bewaard. Google Analytics 4 is al een tijdje de aanbevolen versie van Google Analytics, maar nu zul je er dus écht mee aan de slag moeten.
Waarom een nieuwe Google Analytics versie?
Universal Analytics is ondertussen wat verouderd, vooral als het om privacy gaat. Third party tracking wordt steeds verder beperkt. In Google Analytics 4 wordt met verschillende oplossingen geprobeerd de data op te vullen die hierdoor verloren gaat. Er wordt niet meer uitsluitend op cookies vertrouwd en in plaats van verschillende soorten ‘hits’ te meten (paginaweergaven, transacties, gebeurtenissen, etc.), meet Google Analytics 4 alleen nog maar gebeurtenissen. Een paginaweergave is nu dus ook een gebeurtenis.
Een extra indicatie dat Google meer rekening gaat houden met privacy, is dat er in Google Analytics binnenkort geen IP-adressen meer verzameld worden. Dit zal zeker te maken hebben met de recente waarschuwing van de Autoriteit Persoonsgegevens dat de tool niet aan de AVG voldoet. In Google Analytics 4 ligt trouwens ook meer nadruk op cross-device tracking. Dit omdat steeds meer mensen verschillende apparaten gebruiken om websites te bezoeken, terwijl dit voorheen voornamelijk via desktop gebeurde. Hieronder nog enkele andere belangrijke aanpassingen.
Betere inzichten voor een betere ROI
Door het toepassen van Google’s geavanceerde machine learning modellen kan Google Analytics 4 automatisch significante trends ontdekken in de door jou verzamelde data. Zo kan bijvoorbeeld snel gezien worden dat er steeds meer vraag is naar een bepaald product. Ook voorspelt Google de kans dat iemand converteert en wat de potentiële omzet van een bepaalde doelgroep is. Aan de hand van dit soort voorspellingen kun je jouw marketingbudget spenderen aan de juiste doelgroepen en begrijpen wat een bepaalde doelgroep ‘beter’ maakt dan een andere.
Google zou Google niet zijn als deze nieuwe ontwikkeling niet gekoppeld zou kunnen worden aan andere Google tools. Maak je gebruik van Google Ads? Dan is het mogelijk om doelgroepen te creëren vanuit Google Analytics om zo voor betere advertentieprestaties te zorgen. Hierdoor wordt de ROI uiteindelijk verbeterd; dit is een zeer belangrijke statistiek voor de meeste bedrijven.
Websites én apps meten in Google Analytics 4
Het nieuwe Google Analytics is gebaseerd op een al langer bestaande soort property binnen Google Analytics, namelijk de Google Analytics App + Web property. Het is dan ook meer dan logisch dat de nieuwe versie van Google Analytics een geavanceerde koppeling tussen app en web bevat. Omdat Google Analytics 4 zowel app- als web interacties kan meten, wordt het mogelijk om data vanuit beide bronnen naast elkaar te leggen. Hierdoor krijg je een nog completer beeld van je online prestaties, voornamelijk op mobiel.
Rapporten en conversies
Je zal zeker even moeten wennen aan de vernieuwde interface van Google Analytics 4. Zo heb je bijvoorbeeld minder standaardrapporten tot je beschikking. In plaats daarvan kun je nu makkelijker wisselen van dimensie bij een rapport. Het zal je onder andere opvallen dat er maar één rapport is voor demografische gegevens, waar standaard de dimensie “land” bij gebruikt wordt. Deze kun je omzetten naar een dimensie als “leeftijd” of “taal”. Door middel van zogenaamde “verkenningen” kun je zelf ook nog rapporten volledig naar eigen wens opzetten.
Houd je conversie-acties bij in Universal Analytics? Dan zul je die opnieuw moeten aanmaken in Google Analytics 4. Hierbij ben je nog meer dan eerst afhankelijk van Google Tag Manager. Elke conversie-actie moet namelijk gemaakt worden op basis van een gebeurtenis. Je kunt dus binnen het nieuwe Google Analytics niet meer instellen dat het bereiken van een bepaalde (bedank)pagina een conversie is.
Aan de slag met Google Analytics 4
Wij adviseren om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met de nieuwe versie van Google Analytics. Deze kan eenvoudig als extra property toegevoegd worden binnen een bestaand account, als dit niet al gebeurd is. Hoe eerder je begint met meten in een Google Analytics 4 property, hoe eerder je inzichten kunt halen uit de daarin verzamelde data. Je zorgt er zo ook voor dat je sneller data van een bepaalde maand kunt vergelijken met data uit dezelfde maand van een jaar eerder. Meestal is dat interessanter dan vergelijken met de vorige maand.
Heb jij nog vragen over de impact van Google Analytics 4? Of heb je hulp nodig bij de implementatie ervan? Stuur me dan gerust even een mailtje. Ik help je graag!