Google Tag Manager
De vorige keer gaven wij al drie tips gegevens omtrent Google Tag Manager. In dit vervolg bespreken wij drie nieuwe tips!
Tip 4: Controleren of Google Tag Manager op iedere pagina is ingesteld
Je hebt uren of dagen gespendeerd aan het inrichten van je Google Tag Manager container, maar op de een of andere manier werkt niet alles dat je hebt ingesteld. Dit kan komen doordat er fouten in de variabelen, triggers of tags zitten. Of doordat Google Tag Manager niet op iedere pagina geïmplementeerd is.
Om dit te controleren kun je gebruik maken van meerdere tools die alle pagina’s van je website inzichtelijk maken. In deze tools vul je de URL van je website in, waarna er een complete lijst met alle URL’s verschijnt. In het overzicht dat tevoorschijn komt kun je filters toepassen, onder andere op stukjes code die op de pagina’s staan.. Hier maak je twee filters, namelijk ‘Contains GTM-xxxxxxx’ en ‘Does Not Contain GTM-xxxxxx’. Klik op ‘Filter’ en zie daar: een overzicht van alle pagina’s met én zonder Google Tag Manager code.
Tip 5: Google Tag Manager Injector
Met Google Tag Manager wil je steeds blijven testen en uitproberen. Dit kan eenvoudig met de voorbeeldmodus die beschikbaar is. Maar wat als Google Tag Manager nog niet op de website staat, maar je wel al een container wil vullen en testen op de website? Google Tag Manager Injector biedt hier dé oplossing!
Met Google Tag Manager Injector voeg je een container toe aan iedere website. Hierdoor kun je alvast een container testen zonder dat de Google Tag Manager code op de website staat. Erg handig, voornamelijk voor online marketingbureaus die zelf de websites van klanten niet in beheer hebben. Met deze tool voorkom je dat het inrichten van Google Tag Manager blijft liggen totdat de code op de website staat.
Google Tag Manager Injector was een gratis tool, maar tegenwoordig wordt een kleine vergoeding van €2,99 per jaar gevraagd. Dit is het dubbel en dwars waard!
Tip 6: Dwell time
Google Analytics is een fijne tool om informatie over je website te verzamelen, maar het heeft helaas ook enkele nadelen. Een van die nadelen is dat Google Analytics een bounce telt wanneer iemand op je website komt, de pagina bekijkt en de website weer verlaat. Ook geeft het aan dat de bezoeker 0,0 seconde op de website geweest is, terwijl het goed mogelijk is dat de bezoeker de gehele pagina (bijvoorbeeld een blog) gelezen heeft. Dit willen we uiteraard terug kunnen zien in Google Analytics
De implementatie hiervan is wat ingewikkelder, aangezien er een HTML code via Google Tag Manager op de website geplaatst dient te worden. Op internet zijn er verschillende HTML-codes te vinden, dus het zal niet lastig zijn om voor jou een passende code te vinden.