Knowledge base

Update voor Performance Max

Wat betekent de laatste Update van de Performance Max campagne voor jouw account?

Het nieuwste campagnetype van Google Ads is steeds meer in opkomst en luistert naar de naam Performance Max. Google heeft eind februari 2023 een update van de Performance Max campagne bekend gemaakt. Deze update zullen we met jullie bespreken in deze blog.

Wat is Performance Max?

Vanaf het einde van 2021 is het voor alle adverteerders mogelijk om een Performance Max campagne in te stellen in Google Ads. Het unieke aan dit campagnetype is dat het een bundeling is van meerdere soorten campagnes:

  • Zoekcampagne
  • Display campagne
  • Shopping campagne
  • Video campagne
  • Discovery campagne

Binnen de Performance Max campagne kun je verschillende itemgroepen aanmaken. In deze itemgroepen lever je verschillende zaken op waarmee Google zelf aan de slag gaat om advertenties in elkaar te zetten.

  • Afbeeldingen (max. 20)
  • Logo’s (max. 5)
  • Video’s (max. 5)
  • Koppen (max. 5)
  • Lange koppen (max. 5)
  • Beschrijvingen (max. 5)
  • Bedrijfsnaam
  • Overige componenten zoals sitelinks, highlights etc.

De Performance Max campagne kent een hoge mate van automatisering. Dit geldt voor de advertenties, targeting en je biedingen. Google stelt bijvoorbeeld zelf je advertenties samen aan de hand van bovenstaande aangeleverde items. Voor veel Performance Marketeers was het zeer frustrerend dat er steeds meer controle werd weggenomen en overgenomen door Google zelf en haar automatisering. De update van eind februari biedt echter weer hoop en geeft weer een stukje controle terug aan de adverteerder.

Deze campagne types worden ook gedistribueerd via alle mogelijke kanalen (zonder dat de adverteerder hier zelf invloed op heeft):

  • YouTube
  • Display
  • Search
  • Discover
  • Gmail
  • Maps

Performance Max Update van eind februari 2023

Toen Google eind februari de nieuwe functies van de Performance Max campagne bekendmaakte, waren veel digital marketeers benieuwd naar de veranderingen. Wordt er nog meer controle weggenomen of krijgen we juist een stukje controle terug? Het laatste bleek gelukkig waar.

Hieronder sommen we de verschillende nieuwe functies op:

1. Merknaam zoekwoorduitsluitingen op campagne niveau

Tot deze update was het niet mogelijk om zoekwoorden in te geven die je wilt gebruiken, of juist niet wilt gebruiken in de targeting van je Performance Max. Voor nu is het alleen mogelijk om zoekwoorduitsluitingen te doen op campagneniveau (exclusief Performance Max) of op accountniveau. Op accountniveau is het niet wenselijk om merknaam uit te sluiten, omdat dan je merknaam zoekcampagne niet meer kan lopen.

Bij de nieuwe update geeft Google aan dat er een functie onderweg is waarbij je merknaam uitsluitingen kunt doen op campagne niveau (inclusief Performance Max). Dit zorgt ervoor dat je meer controle krijgt op de daadwerkelijke prestaties van je campagne. Nu kan de Performance Max campagne veel conversies binnenhalen, maar dan kun je niet zien op welke zoekwoorden dit bijvoorbeeld is.

2. Page feeds voor Performance Max

Om nog meer controle te krijgen over de targeting is het binnenkort mogelijk om een page feed toe te voegen aan je Performance Max campagne. Page feeds kennen we nu alleen nog van dynamische zoekadvertenties, maar binnenkort krijgen we dus ook de kans om de doelgroep naar juiste landingspagina’s te leiden in de Performance Max campagne. Buiten de landingspagina’s in deze pagefeed gaat Google ook kijken welke zoekwoorden interessant kunnen zijn op de pagina’s die in de pagefeed staan. Dit geeft de adverteerder toch weer een stukje meer controle terug. 

3. Rapportages op Itemgroep niveau

Het wordt binnenkort mogelijk om conversies, conversiewaarde, kosten en andere statistieken te meten op itemgroep niveau. Dit geeft de adverteerder een heel groot stuk controle en overzicht terug. Momenteel kun je alleen zien hoe de Performance Max campagne in zijn geheel presteert. Wanneer het mogelijk wordt om te zien hoe de verschillende itemgroepen scoren wordt het mogelijk om keuzes te maken tussen verschillende itemgroepen en om itemgroepen te optimaliseren door nieuwe content toe te voegen. Ook wordt het mogelijk om te testen met verschillende itemgroepen en om te kijken of een itemgroep wel bijdraagt aan het behalen van goede resultaten.

4. Eenvoudigere videocreatie binnen Performance Max

Naast de zoekcampagnes die hierboven veel aan bod zijn gekomen zijn de creatieve items ook zeer belangrijk binnen Performance Max. Het belangrijkste is misschien wel het op de juiste manier inzetten van een video. Niet iedere adverteerder heeft de mogelijkheid om een mooie advertentievideo te maken en momenteel gaat Google zelf aan de slag met het maken van een video. Na de nieuwe update wordt het mogelijk om zelf snel een video in elkaar te zetten met de items die wel aangeleverd kunnen worden. Dit geeft de adverteerder een stuk meer grip op een van de belangrijkste zaken binnen de Performance Max campagne.

Naast de Performance Max campagne, helpen wij je ook graag met het verbeteren van de rest van je Google Ads campagnes. In een eerdere blog geven wij bijvoorbeeld al 12 tips voor het verbeteren van jouw Google Ads campagnes. Meer interessante blogs vind je onderaan deze pagina!

Aan de slag met Performance Max?

Heb jij nog vragen over Performance Max of wil je dat wij ook eens naar jouw campagne kijken? Neem dan contact met ons op! Een van onze SEA professionals helpt je graag!