Knowledge base

Welke automatische biedstrategieën zijn er binnen Google Ads

Google wordt steeds slimmer en wil steeds meer overnemen van de Performance marketeer. Een goed voorbeeld hiervan zijn de (slimme) automatische biedstrategieën in Google Ads waarmee Google het algoritme haar werk wil laten doen. In deze blog lichten we graag de verschillende automatische biedstrategieën van Google Ads uit, mét handige visual onderaan deze blog waarin je precies kunt zien welke biedstrategie het beste bij jouw marketingdoel past!

Overgang van handmatige biedingen naar automatische biedstrategieën.

Ongeveer 10 jaar geleden hadden nog niet veel mensen gehoord van automatische biedstrategieën. Nu ontkom je er bijna niet meer aan als je het maximale uit je Google-zoekcampagnes wilt halen.

Vroeger werden alle campagnes ingericht aan de hand van een max cpc. Hierbij keek je per advertentie of zoekwoord wat je maximaal uit wilde geven voor een klik. Tegenwoordig kun je in Google Ads kiezen voor een automatische biedstrategie en dan gaat de machine learning van Google aan de slag om zo optimaal mogelijk te presteren volgens de biedstrategie die is ingevoerd. Er zijn verschillende biedstrategieën mogelijk, deze komen hieronder allemaal aan bod.

Strategie 1: Verbeterde CPC

De eerste biedstrategie is verbeterde CPC, deze biedstrategie is gedeeltelijk een automatische biedstrategie en gedeeltelijk een handmatige biedstrategie. Bij verbeterde CPC is het namelijk nog steeds noodzakelijk om een eigen max. cpc in te stellen. Je geeft Google hier echter de vrijheid om zelf het ingestelde bod te verhogen als een kwalitatieve bezoeker op het zoekwoord zoekt. Bij deze biedstrategie geef je aan of Google zich moet gaan richten op meer conversies of op een hogere conversiewaarde. Het voordeel van deze biedstrategie is dat je zelf nog enige controle over je biedingen houdt.

Strategie 2: Klikken maximaliseren

Google richt zich bij deze biedstrategie zoals de naam al zegt op het maximaliseren van het aantal klikken. De adverteerder geeft een budget in en hiermee gaat Google aan de slag.  Hierbij wordt niet gekeken naar de conversies of de conversiewaarde. Deze biedstrategie is voornamelijk nuttig als het doel van een campagne is om verkeer te genereren naar de website. Dit kan zijn in de “see”-fase van de klantreis voor webshops of andere websites waarvan het doel is dat er conversies plaatsvinden. Een ander moment waarop deze biedstrategie gebruikt kan worden is als het doel van een bedrijf niet is om te verkopen, maar om te informeren via de website.

Strategie 3: Conversies maximaliseren

Ook bij deze biedstrategie geeft de adverteerder een budget op, waarmee Google aan de slag gaat. Google gaat kijken hoe zij dit budget zo goed mogelijk kunnen verdelen om het aantal conversies te maximaliseren. Hierbij wordt niet gekeken naar de conversiewaarde, maar puur naar het aantal conversies. Binnen de biedstrategie ‘Conversies maximaliseren’ is er nog een extra instelling om Google iets extra’s mee te geven: Doel-CPA.

Strategie 4: Doel-CPA

Bij de biedstrategie Doel-CPA wordt er in principe uitgegaan van ‘Conversies maximaliseren’. Het voordeel is dat je bij Doel-CPA kunt aangeven wat je doel is om uit te geven per conversie. Dit is een zeer interessante biedstrategie als de marges van de verkochte producten bekend zijn. Hiermee kan je goed sturen op de kosten die gemaakt mogen worden per conversie.

Strategie 5: Conversiewaarde maximaliseren

Net als bij ‘Conversies maximaliseren’ en ‘Klikken maximaliseren’, geef je ook bij ‘Conversiewaarde maximaliseren’ een budget in bij je campagne en dan gaat Google hiermee aan de slag. Het verschil met de eerdergenoemde biedstrategieën is dat Google zich hier richt op de conversiewaarde. Dit kan dus betekenen dat er minder conversies geplaatst worden, maar dat de totale conversiewaarde wel hoger ligt. Net als bij de vorige biedstrategie is ook hier een extra instelling mogelijk om Google iets extra’s mee te geven: Doel-ROAS.

Strategie 6: Doel-ROAS

Bij Doel-ROAS geef je in Google aan wat je doel is om terug te krijgen per uitgegeven euro (Return On Ad Spend). Hiermee gaat het algoritme van Google aan de slag om te kijken hoeveel zij mogen uitgeven per klik om ervoor te zorgen dat de aangegeven ROAS wordt behaald.

Het nadeel van de ‘Conversiewaarde maximaliseren’ en ‘Doel-ROAS’ biedstrategie is dat er voldoende data moet zijn binnen je account. Een kleine campagne met weinig conversies komt niet in aanmerking voor deze biedstrategieën, omdat Google dan niet voldoende data heeft om mee aan de slag te gaan.

Strategie 7: Doelvertoningspercentage

De biedstrategie ‘Doelvertoningspercentage’ richt zich in tegenstelling tot de eerdergenoemde biedstrategieën niet op activiteit op of naar de website. Bij deze biedstrategie is het mogelijk om een vertoningspercentage op te geven waarop Google zich gaat targeten. Dit kan het percentage zijn dat je bij de bovenste zoekopdrachten op een pagina wilt staan, dat je helemaal bovenaan wil staan, of dat je überhaupt vertoond wilt worden op de zoekopdrachten pagina. Het is hiernaast ook nog mogelijk om een limiet in te stellen voor max. CPC zodat je biedingen niet uit de hand lopen. Deze biedstrategie is voornamelijk handig wanneer concurrenten op jouw merknaam adverteren. Wanneer je doel is om altijd bovenaan te staan als jouw merknaam als zoekterm wordt gebruikt kan de ‘Doelvertoningspercentage’ biedstrategie de perfecte uitkomst zijn.

Google Ads biedstrategieën voor verschillende marketingdoelen

Aan de slag met deze biedstrategieën?

Heb jij nog vragen over automatische biedstrategieën of wil je dat wij ook eens naar jouw instellingen kijken? Neem dan contact met ons op! Een van onze professionals helpt je  graag!

Naast deze automatische biedstrategieën helpen wij je ook graag met het verbeteren van de rest van je Google Ads campagnes. In een eerder blog gaven wij al 12 tips voor het verbeteren van jouw Google Ads campagnes.