7 trends om jouw hoogseizoen naar een hoger niveau te tillen!
Tijdens het afgelopen ‘Leisure in Business’-event heeft marketingstrateeg Geert Buskes van Effecty tijdens zijn verhaal over de gastreis toegelicht hoe de ideale klantreis eruitziet en welke punten extra aandacht verdienen. Om jouw leisure onderneming nog een stapje verder te kunnen helpen, vind je in deze blog handige trends om het hoogseizoen een extra boost te geven en jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Voor velen is namelijk een belangrijke periode aangebroken waarin de boekingen voor het hoofdseizoen binnenkomen. Echter is er in deze bijzondere tijd echter nog veel onzekerheid over wat er dit jaar nog allemaal komen gaat. De volgende trends kunnen jou en je bedrijf alvast helpen:
Trend 1 – Waarde van een fysieke beleving stijgt door corona
De online bijeenkomsten, vergaderingen en evenementen zijn het afgelopen jaar enorm toegenomen. In de huidige tijd vliegen de Google Meets, Zoom evenementen en online vergaderingen je letterlijk om de oren. Omdat dit het ‘nieuwe normaal’ is geworden, neemt de waardering voor een fysieke beleving enorm toe en groeit de behoefte hieraan bij velen. Voor bedrijven binnen de leisure branche is dit een goed inhaakpunt om gasten te laten zien dat een live beleving toch mogelijk is. Dit kan in de vorm van overnachten op een bijzondere locatie, het aanbieden van speciale foodbox of een activiteit binnen de maatregelen.
Trend 2 – Luxe kamperen en opmars van de camper
Tijdens een kampeervakantie wordt de locatie van een accommodatie steeds belangrijker. Naast dat het traditionele kamperen populair blijft, groeit de tegenovergestelde vraag naar luxe kampeermogelijkheden, ofwel glampings. Hierbij spelen volledig ingerichte tenten en kampeerplekken met privé sanitair een grote rol.
Daarnaast is er ook een trend zichtbaar rondom de populariteit van campers. In het jaar 2019 zagen we sinds 2010 weer een groei in het aantal campers in Nederland, van maar liefst 80%. Ook de groei van het aantal camperplaatsen steeg behoorlijk (van 628 naar 1700). En voor de gasten die het zonde vinden een camper aan te schaffen voor die paar weken vakantie is het ook mogelijk om een camper te huren via een deelplatform.
Trend 3 – Aantal duurzame vakantieparken neemt toe
We kunnen wel zeggen dat duurzaamheid deel uitmaakt van de huidige tijd waarin we leven. Er wordt geen vakantiepark meer ontwikkeld zonder duurzame maatregelen. Toch zijn er een aantal trends waar nog kansen te behalen zijn. Zo is het eerste all-electric en gasloze park ontwikkeld, inclusief duizend zonnepanelen en warmwatervoorziening. Tegenwoordig zitten er standaard al een aantal duurzame verplichtingen aan het bouwen van vakantiehuizen/parken, maar buiten dat lijkt het een trend om accommodaties te bouwen die geheel bestaan uit milieuvriendelijke materialen.
Niet alleen de parken zelf worden steeds duurzamer, ook de horeca toont milieuvriendelijke en MVO-gerelateerde acties om onder andere voedselverspilling tegen te gaan. Zo zijn er spelers in de markt die voor een klein prijsje een box samenstellen met voedsel dat de houdbaarheidsdatum nadert en zien we steeds meer samenwerkingen met lokale ondernemers.
Trend 4 – Belang van engagement met vakantiegasten steeds groter
Zeker door de huidige omstandigheden is aandacht besteden aan engagement extra belangrijk. Ondanks het lagere aantal boekingen en/of website bezoeken is het belangrijk om je klanten niet te vergeten en in te spelen op de hun wensen en behoeften. Laat ze bijvoorbeeld een poll invullen over een activiteit die ze missen, plaats een chatmogelijkheid op je website of zet een nieuwsbericht uit.
Trend 5 – Het aantal last minute boekingen stijgt naar verwachting
Als vervolg op de statistieken van ons voorgaande trendoverzicht zien we een stijging in het aantal last minute boekingen. De reden hiervoor is de onzekerheid rondom de maatregelen. Naar verwachting zal het aantal last minute boekingen namelijk enorm toenemen in 2021. Mensen zijn erg terughoudend in deze onzekere tijd en wachten liever af met het boeken van een vakantie. Zodra er versoepelingen worden aangegeven, kan er drukte verwacht worden rondom het boeken van vakanties. Dit was in 2020 niet zo het geval: last minute een vakantie boeken was toen vrijwel onmogelijk omdat alles volgeboekt was.
Trend 6 – Virtuele activiteiten in de echte wereld
Om zoveel mogelijk rekening te houden met de geldende maatregelen moeten leisure ondernemingen hun creatieve brein laten kraken en oplossingen zoeken rondom de activiteiten die ze aanbieden. De trend die daaruit voort is gekomen zijn virtuele activiteiten. Zo kun je bijvoorbeeld een virtuele schat zoeken op het vakantiepark met behulp van iBeacon. Op deze manier wordt er een moderne speurtocht gecreëerd, geheel volgens de regels. Een activiteit als deze kan coronaproof worden uitgevoerd met het reisgezelschap én kost na het ontwikkelen van de app niet veel geld meer om op te schalen. Het voordeel van deze virtuele activiteit is dat het met een eigen smartphone op gepaste afstand kan worden uitgevoerd en de bezoeker zelf kan beslissen wanneer hij aan de slag gaat met de activiteit. Zie jij dit voor je voor jouw onderneming? Neem dan contact met ons op, wij kunnen je helpen met het ondersteunen, uitwerken en regelen van deze virtuele activiteiten.
Trend 7 – De omgeving betrekken bij je onderneming
Een vakantiepark of camping is vaak gelegen in een bosrijke omgeving of op fietsafstand van grote steden. We zien steeds vaker dat leisure ondernemingen gebruik van de omgeving om hun bedrijf aantrekkelijker te maken. Ze tonen aan welke mogelijkheden de omgeving biedt en hoe mooi de natuur is, of ze gaan een samenwerking aan met lokale ondernemers zoals museums of horecagelegenheden. Samen bekijken ze wat de mogelijkheden zijn om gasten een onvergetelijke vakantie te bezorgen met een korting op diverse activiteiten in de omgeving. Daarnaast worden ook regelmatig influencers ingezet om een onderneming en de omgeving daarvan in een goed daglicht te zetten. Wanneer een influencer realistische situaties toont tijdens een vakantie die elk ander dagelijks meemaakt, kan dit zorgen voor meer vertrouwen in je bedrijf en het verhogen van je conversie.
Heb je een helpende hand nodig bij het op de rit krijgen van je social mediakanalen of ontvang je graag advies wat voor jouw bedrijf de beste digital marketing aanpak kan zijn? Effecty kijkt graag met je mee. Met de kennis van onze digital marketing professionals kunnen we jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen.