De ‘perfecte landingspagina’ genereren met de hulp van AI!
Zwetend boven je toetsenbord, dat hele witte Word-document, last van een writer’s block? Hoe vaak heb jij jezelf al afgevraagd hoe je die o-zo-belangrijke landingspagina nu weer op papier gaat krijgen? Maak je geen zorgen, je bent niet alleen! Ook bij ons op kantoor, gooien we af en toe het liefst onze laptop uit de raam. Het goede nieuws: dat is verleden tijd, met de hulp van AI. Hoe, wat, waar en wie? In deze blog duiken we dieper in de wereld van AI en vertellen we je meer over het generen van inspirerende landingspagina’s. Of je nu een doorgewinterde marketeer bent of net begint, met de juiste kennis zorgt deze technologie ervoor zorgen dat jouw werk een stuk efficiënter wordt. Mits je het natuurlijk op de juiste manier inzet!
ChatGPT, jouw redder in nood?
Natuurlijk kan geavanceerde AI-technologie, zoals ChatGPT, makkelijk en snel een landingspagina voor je generen. Met een goede prompt kom je een heel eind. Het is geen verrassing dat ChatGPT menig beste vriend is tijdens (én buiten) kantoortijden. Maar stiekem halen wij de typische ‘ChatGPT-kenmerken’ steeds vaker uit teksten, we zien en herkennen wanneer de hulp is ingeschakeld. En dat moet niet de bedoeling zijn! Je wil dat landingspagina’s authentiek aanvoelen, als een echte conversatie tussen jou en je bezoeker. De tekst en tone of voice moet juist helemaal passen bij de identiteit van je merk.
En dan kom je direct bij het tweede obstakelpunt: de juiste informatie. De landingspagina’s die makkelijk en snel door ChatGPT worden uitgerold blijven plat, algemeen en niet specifiek. Terwijl je de bezoeker juist heel gedetailleerd wil vertellen over jouw product of dienst. Er wordt veel ‘gepraat’, maar onder aan de streep weinig verteld. En dat moet volgens ons toch anders.
Met een generieke tekst kan je wel een basis leggen, maar om echt impact te maken, moet je de unieke kenmerken en voordelen van jouw product of dienst benadrukken. Denk aan concrete voorbeelden, klantverhalen en specifieke data die jouw verhaal ondersteunen. Een landingspagina die geschreven is met specifieke informatie, en die de pijnpunten en wensen van je doelgroep erkent, zal veel effectiever zijn.
Het waarborgen van privacy en beveiliging
Dat wil niet zeggen dat het schrijven van een goede landingspagina niet lukt via enkel ChatGPT, maar er zijn wel wat obstakels. Wij willen de privacy en beveiliging van gevoelige informatie van onze klanten waarborgen. En teksten genereren die wél de specifieke informatie en tone of voice bevatten. Daarom zijn wij ons de afgelopen maanden gaan verdiepen in software die wellicht net wat minder voor de hand liggen, maar wel interessant kunnen zijn voor het generen van goede teksten. We zijn hard aan het testen en optimaliseren met software waar we onze eigen virtuele assistent bouwen, die in combinatie met ChatGPT én de gewenste klantinformatie veel specifiekere landingspagina’s genereert. Voor verschillende klanten draaien we op dit moment pilots waar op basis van onder andere brand story, persona’s, website én onze SEO-richtlijnen de juiste informatie boven tafel wordt gehaald. Experimenten, waarvan we de resultaten steeds meer zien verbeteren.
De weg naar de perfecte landingspagina
Eerlijk? We hebben nog niet helemaal het gewenste eindresultaat bereikt! Er wordt op dit moment nog gestoeid met een aantal details, we blijven optimaliseren en verfijnen om het resultaat de halen waar wij 100% tevreden mee zijn. De technologie staat niet stil, dus wij ook niet. Blijf ons volgen, zodat je op de hoogte blijft van onze voortgang en innovaties op het gebied van AI. Heb je vragen of wil je met ons sparren over de weg naar de ‘perfecte landingspagina’ met AI, of ‘gewoon’ over AI? Stuur zeker een bericht!
En houd ons in de gaten!