Hoeveel kost adverteren op Instagram?

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om te adverteren op Instagram. Gelukkig is dit tegenwoordig ook voor ieder bedrijf mogelijk. Met zowel een groot of klein budget kun je aan de slag met adverteren op Instagram. Maar jij wilt natuurlijk weten hoeveel adverteren op Instagram kost. Dit kun je eenvoudig helemaal zelf in de hand te houden. De kosten zijn gelukkig heel inzichtelijk!

Adverteren op Instagram: hoe doe je dat?

Je kunt op twee manieren aan de slag met adverteren op Instagram.  Je kunt rechtstreeks vanuit je profiel een bericht promoten of een advertentie maken via de bedrijfsmanager. Hierbij raden wij aan het via de bedrijfsmanager te doen, aangezien je hier meer opties hebt en meer overzicht. Hierdoor kun je ook op een snelle manier zien hoeveel het kost om te adverteren op Instagram.

Het maken van een bedrijfsaccount om te adverteren op Instagram

Om erachter te komen hoeveel adverteren op Instagram kost en om hiermee aan de slag te gaan, is het nodig om Facebook Bedrijfsmanager en een bijbehorend advertentieaccount aan te maken. Je Instagram bedrijfspagina moet je aan de Facebookbedrijfspagina koppelen. Vervolgens kun je dan advertenties uitzetten op Instagram.

Het kiezen van het doel van je advertenties op Instagram

Als je aan de slag gaat met adverteren op Instagram, kun je kiezen voor verschillende doelen, bijvoorbeeld merkbekendheid, bereik, verkeer, betrokkenheid, videoweergaven en conversies. Als je bijvoorbeeld voor “Verkeer” kiest, dan optimaliseert het systeem de advertentie automatisch zodat deze aan mensen (binnen jouw doelgroep) getoond wordt waarvan de kans het groot is dat deze ook daadwerkelijk klikken. Je betaalt dan ook per klik. Wanneer je kiest voor “Bereik”, betaal je bijvoorbeeld voor de kosten per 1000 vertoningen.

Bron: Facebook

Hoeveel wil ik uitgeven voor adverteren op Instagram?

Als je de campagnedoelstelling hebt gekozen ga je door met budget, planning en doelgroep van je advertentie op Instagram. Als je dit invult komen er aan de zijkant geschatte dagelijkse resultaten te staan. Hier staat ook aangegeven hoeveel het adverteren op Instagram jou gaat kosten.

Deze gegevens worden gebaseerd op factoren als campagnegegevens uit het verleden, het budget dat je hebt ingevoerd en marktgegevens. Het gaat hier echt om een ruwe schatting. De kwaliteit van je advertentie heeft hier ook echt veel invloed op. Het is echter wel een mooie schatting om te zien of bijvoorbeeld je doelgroep te specifiek is of je budget echt te laag is.

Bron: Facebook

Het budget instellen wanneer je gaat adverteren op Instagram

Het budget kun je instellen per dag of als looptijdbudget. Het budget per dag is goed om te gebruiken bij advertenties op Instagram die lang lopen, bijvoorbeeld remarketing advertenties.

Looptijd budget wordt vaak gebruikt voor advertenties met een kortere looptijd. Hierbij kun je dus gewoon aangeven dat je bijvoorbeeld €100,- uit wilt geven voor de gehele looptijd van de advertentie op Instagram.

Ons advies is om vooral te gaan testen met welk budget goed voor jou werkt. Bij een eerste advertentie kun je de schattingen van Facebook gebruiken voor een indicatie van de kosten van adverteren op Instagram, maar ga daarna vooral af op jouw eigen resultaten!

Naast het testen met budgetten is het ook goed om te testen met verschillende doelgroepen. Test verschillende interesses, remarketingdoelgroepen en vergelijkbare doelgroepen. Op deze manier ga je op zoek naar de doelgroep die het beste voor jou werkt!

Wat is nu een goed budget om mee te starten? Je kunt al een start doen met een budget van bijvoorbeeld 50 of 100 Euro met een looptijd van 2 weken. Heb je de juiste doelgroep te pakken, dan kun je dit later opschalen. Zo bepaal jij helemaal zelf hoeveel adverteren op Instagram voor jouw kost.

Hulp nodig bij het bepalen hoeveel adverteren op Instagram kost?

Vond je onze uitleg erg handig, maar lijkt het je ook erg ingewikkeld om te bepalen hoeveel adverteren op Instagram in jouw geval nou eigenlijk kost? Dan helpen wij je natuurlijk graag met het instellen van de targeting, het maken van de advertenties en het opstellen van een advies over de kosten van adverteren op Instagram. Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan, dan kunnen wij jou al een eerste indicatie geven van hoeveel het adverteren op Instagram in jouw geval gaat kosten.