Knowledge base

Mautic vs Hubspot

Voor vele bedrijven is het bijna niet weg te denken; marketing automation. Het neemt voor marketeers veel werk uit handen. Bij Effecty hebben wij veel van onze klanten geholpen met het opzetten van een marketing automation strategie via Mautic, het open-source marketing automation platform. Mautic is voor veel mensen nog een onbekende speler in het marketing automation landschap. Veel mensen zijn wel bekend met Hubspot of Sharpspring. Mautic is echter een zeer interessant alternatief. In deze blog maken we de vergelijking Mautic vs Hubspot. We zetten de verschillen tussen beide platformen voor je op een rijtje, zodat je weet waarom je voor Hubspot of juist voor Mautic moet kiezen.

Hubspot marketing automation

Hubspot is een van de bekendste marketing automation tools van dit moment. Hubspot is een vrij complete tool met alle functionaliteiten waar je naar op zoek bent, echter betaal je hier aanzienlijk voor.

Voordelen van Hubspot

De voordelen van Hubspot zijn:

  • Een gebruiksvriendelijk platform
  • Alles-in-één platform
  • Het platform verbindt de sales- en marketingafdeling
  • Hubspot academy – gratis onlinetrainingen
  • Innovatief platform
  • Goede inzichten in resultaten

Nadelen Hubspot

Ondanks dat Hubspot een complete tool is, komen er een aantal nadelen kijken bij het gebruik van deze tool:

  • Niet of moeilijk te integreren met je eigen CMS
  • Hoge kosten en jaarlijkse facturering (zeker als je dit vergelijkt met een soortgelijk pakket bij Mautic)
  • Alle verzamelde data is van Hubspot, dus als je je licentie opzegt kan je lang niet alle verzamelde data behouden
  • Naast de hoge kosten om het maximale uit Hubspot te halen komen er nog veel kosten bij voor bijvoorbeeld het onderhouden van het platform en maken van content.

Bij Effecty bieden wij met Mautic een kostenaantrekkelijk alternatief voor Hubspot, waarmee je 80% van de functionaliteiten hebt voor 20% van de prijs. Wellicht een perfect alternatief voor jouw organisatie!

De voordelen van Mautic

Dit alternatief voor Hubspot biedt een aantal voordelen, dit zijn de belangrijkste:

  • Geen licentiekosten
  • Perfecte automation tool voor de gemiddelde MKB-ondernemer
  • Data in eigen beheer
  • Te koppelen aan je eigen CMS en CRM
  • Oneindige mogelijkheden
  • Uitgebreide API
  • Grip op de B2B klantreis
  • Alle functionaliteiten in een pakket

Omdat Mautic een open-source marketing automation platform is, zijn de mogelijkheden oneindig. Ook kunnen verschillende andere platformen gemakkelijk worden geïntegreerd bijvoorbeeld:

  • WordPress
  • Sugarcrm
  • Mailchimp
  • Zapier

De nadelen van Mautic

Mautic heeft ook een aantal nadelen:

  • Het is een relatief nieuwe tool
  • De community is klein, waardoor ontwikkeling trager gaat
  • Het platform is minder gebruiksvriendelijk dan Hubspot
  • Voor veel functionaliteiten is technische kennis nodig, omdat deze zelf geïnstalleerd moeten worden
  • Ook voor het maken van email templates is technische kennis nodig, omdat deze worden ingericht in HTML

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Bij Effecty zijn wij expert in het inrichten van een effectieve marketing automation strategie. Als partner kunnen wij jouw organisatie ondersteunen in de volgende marketing automation activiteiten:

  • Het maken van een marketing automation strategie
  • Email marketing
  • Marketing automation flows inrichten
  • Het ontwikkelen van een lead generatie kanon
  • Lead identificatie
  • Lead scoring
  • Inrichten Mautic

Begin nu met jouw eigen marketing automation!

Hubspot is een compleet marketing automation platform, maar is voor veel organisaties onbetaalbaar. Het alternatief Mautic biedt voor deze organisaties een goed alternatief met lagere kosten die uiteindelijk kunnen worden geïnvesteerd in andere marketingacties.

Ben je enthousiast geworden over marketing automation via Mautic en zou je graag meer willen weten? Onze Mautic-experts staan voor al je vragen klaar, neem nu contact op!