Voor bedrijven die aan lead generatie doen, is marketing automation bijna niet weg te denken. Het neemt salesteams en marketeers veel onnodig handmatig werk uit handen. Hier bij Effecty geloven wij ook enorm in marketing automation. Zowel voor een efficiëntere werkweek, als voor een geweldie customer journey naar de buitenwereld. Daarom hebben wij al veel bedrijven geholpen met het opzetten van hun marketing automation strategie, binnen ons favoriete platform Mautic (volgens ons hét open-source marketing automation platform).
Maar hoe kies je nou het beste marketing automation platform voor jouw bedrijf? Mautic is nog een vrij onbekende speler. Een naam die je vaker hoort, is bijvoorbeeld HubSpot. Deze grotere partij wordt dan ook vaker gekozen, waarschijnlijk met name dankzij de naamsbekendheid. Toch blijkt Mautic een uiterst interessant alternatief – op wel meerdere vlakken.
In deze blog maken we specifiek de vergelijking Mautic vs HubSpot. We zetten de verschillen voor je op een rijtje en laten je graag zien hoe je de beste keuze kunt maken voor jouw bedrijf.
Optie A: Marketing automation met HubSpot
HubSpot is een van de meest bekende marketing automation tools vandaag de dag. Het is een uitgebreid platform met allerlei functionaliteiten die je sales en marketingwerkzaamheden kunnen automatiseren en verbinden. Echter betaal je aanzienlijk meer – terwijl je het misschien niet allemaal zult gebruiken.
De voordelen van HubSpot
Als je kiest voor marketing automation met HubSpot, dan kun je de volgende functionaliteiten en voordelen verwachten:
- Gebruiksvriendelijk, gemakkelijk te navigeren platform
- Alles-in-één tool (lead management, emails, blogs scheduling…)
- Verbinding tussen sales- en marketingwerkzaamheden
- Inclusief HubSpot Academy (gratis online trainingen)
Als jouw bedrijf baat zou hebben bij een groot platform met allerlei functionaliteiten in één, en als het juiste budget er is, dan kan HubSpot een mooie uitkomst zijn om een hele hoop sales- en marketingwerkzaamheden te automatiseren en overzichtelijk te krijgen.
De nadelen van HubSpot
Er komen wel een aantal nadelen kijken bij het gebruik van HubSpot, waarvan sommige helaas pas zullen blijken na het opstarten:
- Moeilijk (of zelfs onmogelijk) te integreren met je CMS. Overstappen naar het CMS van HubSpot kan, maar kost werk en blijkt minder prettig
- Zeer hoge kosten voor wat je krijgt (zeker in vergelijking met een soortgelijk pakket bij Mautic)
- Eventuele verborgen kosten én steeds stijgende kosten naarmate je bedrijf groeit
- Lastig op te zeggen en, in geval van opzegging, blijft al je verzamelde data eigendom binnen HubSpot
- Ondanks dat het een grote partij is, uiten veel gebruikers hun teleurstelling in service en doorontwikkeling
- Eventuele onaangekondigde API updates kunnen je opgezette integraties plots laten falen
- Het is geen open-source platform waardoor de mogelijkheden en customization beperkt blijven, vooral bij gebrek aan technische experts
- Niet geschikt voor kleinere bedrijven
HubSpot heeft zeker nog veel ruimte voor verbetering, en blijkt voor veel bedrijven gewoonweg niet de gepaste tool voor hun budget of mankracht.
Optie B: Marketing automation met Mautic
Bij Effecty bieden wij met Mautic een kostenaantrekkelijk en toegankelijk alternatief voor HubSpot, waarmee je zo’n 80% van de functionaliteiten krijgt voor maar 20% van de kosten. Wellicht is dit de perfect uitkomst voor jouw bedrijf!
De voordelen van Mautic
Dit alternatief voor HubSpot biedt verschillende voordelen, in tegenstelling tot de gigant. Dit zijn de belangrijkste benefits van Mautic:
- Geen licentiekosten
- Geschikt voor de gemiddelde MKB ondernemer
- Alle verzamelde data blijft jouw eigendom
- Mogelijkheid om Mautic te koppelen aan je CMS en CRM
- Open-source platform, met daarom oneindig veel mogelijkheden
- Uitgebreide API mogelijkheden voor interessante integraties
- Alle functionaliteiten in één pakket, zonder opverwachte kosten bij groei of teamuitbreiding
- Gemakkelijk opzegbaar
- Voor de liefhebber; een leuke uitdaging om mee te leren werken en technische kennis op te doen
Omdat Mautic een open-source marketing automation platform is, zijn de mogelijkheden in principe oneindig. Zo kunnen er bijvoorbeeld verschillende andere platformen en tools worden geïntegreerd met Mautic, zoals:
- WordPress
- SugarCRM
- Mailchimp
- Zapier (en állerlei connecties die hierbij mogelijk worden)
De nadelen van Mautic
Mautic kent echter ook een aantal nadelen die je tegen zouden kunnen houden:
- Minder functionaliteiten dan HubSpot (bijvoorbeeld geen mogelijkheid om in bulk te posten op social media, offertes te maken…)
- Mautic is een relatief nieuw platform, waardoor de community vrij klein is en ontwikkeling daarom trager gaat
- De interface is niet altijd even gemakkelijk te navigeren als je een nieuwe gebruiker bent
- Een aantal functionaliteiten eisen wat technische kennis (bijvoorbeeld installatie, het maken en importeren van email templates in HTML…)
Kan jouw bedrijf gebruik maken van marketing automation in Mautic?
Bij Effecty zijn wij, als strategisch marketingbureau, expert in het opzetten van een effectieve marketing automation strategie. Als partner kunnen wij jouw organisatie ondersteunen bij de volgende marketing automation activiteiten:
- Het creëren van een weldoordachte marketing automation strategie voor jouw doelgroep(en)
- Het klaarmaken en gebruik van de voordelige marketing automation tool Mautic
- Het (eventueel) integreren van lead identificatie & scoring software
- Het designen en schrijven van e-mails die automatisch worden verzonden naar jouw leads
- Het opzetten van volledige automation flows (customer journeys)
- Het ontwikkelen van een lead generatie “kanon” zodat je salesteam niet meer met hagel schiet!
Begin met jouw marketing automation strategie!
Heeft jouw bedrijf interesse in marketing automation en ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen het Mautic platform? Lees hier nóg meer over marketing automation, of vraag direct aan onze Mautic-experts wat voor strategie wij voor jouw lead generatie kunnen opzetten!