Data & Analytics

Consent Mode, data verlies & Server Side Tagging

In de steeds evoluerende digitale wereld is het een cruciale uitdaging geworden voor bedrijven om de gebruikersprivacy goed te beheren. Recentelijk heeft Google namelijk aangegeven nog strenger te controleren of bedrijven voldoen aan de privacyregels vastgesteld in de GDPR (General Data Protection Regulation) en CCPA (California Consumer Privacy Act). Het wordt steeds belangrijker om toestemming te vragen voordat gegevens worden verzameld, wordt er niet voldaan aan de privacyregels dan kan dit leiden tot meer dataverlies en zelfs schorsingen van advertentieaccounts. Een innovatieve manier om dit dataverlies te minimaliseren en tegelijkertijd de privacyregels te waarborgen is de implementatie Server Side Tagging (SST).

In deze blog duiken we dieper in op Consent Mode, de uitdagingen van dataverlies, en hoe Server Side Tagging kan helpen dit dataverlies te minimaliseren.

1. Wat is Consent Mode?

Volgens Google is de Consent Mode een functie die het gedrag van Google Tags aanpast op basis van de toestemmingsstatus van de gebruikers. Wanneer geen toestemming wordt gegeven voor tracking, kan Consent Mode zich aanpassen door enkel anonieme gegevens te verzamelen, waardoor privacy gewaarborgd blijft en toch waardevolle informatie verkregen kan worden.

Hoe werkt Consent Mode?

Op basis van de toestemmingsstatus van de gebruikers worden de functionaliteiten van de diverse tags aangepast. Middels een cookieconsent banner kunnen bedrijven hun gebruikers die optie geven om toestemming voor cookies te verlenen of te weigeren, waarna de Consent Mode het gedrag van de diverse tags zoals Google Analytics en Google Ads hierop aanpast.

Basiswerking:

In principe kunnen gebruikers kiezen uit het verlenen en weigeren van cookies.

  • Toestemming verleend: Wanneer toestemming wordt verleend worden gegevens van gebruikers op normale wijze verzameld en opgeslagen.
  • Toestemming geweigerd: Zonder toestemming worden er geen persoonlijke gegevens opgeslagen. In plaats daarvan worden anonieme gegevens verzameld om basisinzichten te verkrijgen middels anonieme pings.

2. Consent Mode V2

Met Consent Mode V2 worden verdere verbeteringen aangeboden om missende data te minimaliseren. Door gebruik te maken van machine learning kunnen schattingen gemaakt worden. Hierbij wordt de data gebruikt van gebruikers die toestemming hebben gegeven voor het tracken van hun gegevens. Dit helpt vervolgens adverteerders om waardevolle inzichten te behouden, zonder inbreuk te maken op de privacy van hun gebruikers. Om in aanmerking te komen voor deze schattingen zijn er wel een aantal minimale vereisten. Deze zijn te vinden in de Google’s documentatie over de toestemmingsmodus. Enkele vereisten zijn in ieder geval:

  • Dat de Consent Mode is aangezet voor alle pagina’s van je site en/of app;
  • De analytics property ten minste 7 dagen lang minimaal 1.000 gebeurtenissen met analytics_storage=”denied” heeft verzameld
  • De analytics property ten minste 1.000 dagelijkse gebruikers heeft, die gebeurtenissen sturen met analytics_storage=”granted” gedurende ten minste 7 dagen van de afgelopen 28 dagen.

Verschil tussen geaccepteerde en geweigerde toestemming

Wanneer gebruikers via de cookie-consentbanner toestemming accepteren of weigeren, reageert de Consent Mode hier op verschillende manieren op. Dit is ook op basis van de methode die is ingericht. De basis inrichting verzamelt gegevens op een andere manier dan de geavanceerde methode.

Basic Consent Mode

Bij de basic Consent Mode wordt alleen data verzonden als de gebruiker ook daadwerkelijk toestemming heeft gegeven. In geval dat toestemming is geweigerd, zal geen data opgeslagen worden.

Advanced Consent Mode

In het geval van advanced Consent Mode wordt bij het accepteren van cookies ook op normale methode data opgeslagen en doorgestuurd. Alleen wanneer cookies worden geweigerd zorgt de advanced Consent Mode ervoor dat anonieme pings worden gestuurd die het mogelijk maken om missende data op te vullen door middel van modellering.

3. Implementeren van Consent Mode V2

In principe zijn er twee manieren om de Consent Mode V2 te implementeren, namelijk op een manuele manier of je kunt werken met een Consent Mode Platform (CMP). De manuele methode dient geïmplementeerd te worden door de webbouwer. Kies je er echter voor om van een CMP gebruik te maken, dan is het mogelijk dit zelf op te zetten. Enkele bekende CMP’s waarvan je gebruik zou kunnen maken zijn Cookiebot, Iubenda & Onetrust.

4. Dataverlies na implementeren Consent Mode V2

Als online marketingbureau werken wij veel met tools zoals Google Analytics 4 en Google Ads, waarbij wij marketingbeslissingen maken op basis van data die we verzamelen in dit soort tools.

Wat wij merken is dat na de implementatie van de Consent Mode V2, er toch aardig wat data verloren gaat. Gemiddeld zien we bij onze klanten dat zo’n 20% – 30% minder data wordt verzameld. Dit heeft dus te maken met het feit dat gebruikers vaker cookies weigeren en modellering onvoldoende de gaten opvult.

Om dit dataverlies te minimaliseren zijn wij naar oplossingen gaan kijken. Een van deze oplossingen is het gebruik maken van Server Side Tagging (SST). Echter zijn hier de nodige stappen voor nodig om dit op een correcte manier te implementeren.

5. Hoe zorgt Server Side Tagging voor minder dataverlies?

Zoals benoemd kan Server Side Tagging (SST) helpen om dataverlies minimaliseren. Maar wat houdt Server Side Tagging dan in?

Met SST zorg je ervoor dat al je data die je verzamelt wordt verzameld op een externe server, voordat deze data wordt gedeeld met tools als Google Analytics, Google Ads & Facebook. Dit zorgt ervoor dat je data niet meer als 3th party data wordt beschouwd, maar als first party data. Hierdoor heb je meer controle over de data die je deelt met dit soort tools en wordt voldaan aan de privacywetgeving. Hieronder hebben we de voor- en nadelen van SST op een rijtje gezet.

Voordelen

  • Server Side Tagging helpt bij het beschermen van je privacy.
  • Het helpt bij een snellere laadtijd van je website, doordat gegevensverwerking op de server plaatsvindt in plaats van in de browser.
  • Er is een betere beveiliging tegen adblockers.
  • Gegevens kunnen nauwkeuriger verzameld worden.

Nadelen

  • Niet alle functionaliteiten zijn even eenvoudig te implementeren.
  • Als de server niet naar behoren of traag functioneert kan dit de tracking beïnvloeden.
  • Server Side Tagging gaat gepaard met een complexere implementatie.

Hoewel er dus ook nadelen aan Server Side Tagging zitten, zijn wij van mening dat de voordelen absoluut tegen de nadelen opwegen. Voornamelijk door het feit dat er dus meer data verzameld kan worden. Zeker nu Google ook heeft aangegeven om in 2025 3th party cookies volledig uit te fuseren, ontkom je er haast niet aan om gegevensverzameling op een andere server te laten plaatsvinden.

6. Voor wie is SST relevant?

SST is voornamelijk relevant voor bedrijven die behoefte hebben aan het minimaliseren van dataverlies, nauwkeurigere data, betere websiteprestaties en een betere privacybescherming. Bedrijven waarvoor geldt dat zij beperkt websiteverkeer genereren en minder behoefte hebben aan uitgebreide gegevensverzameling, zal de initiële methode ook nog volstaan.

Neem contact op voor meer informatie

Merk je als bedrijf ook dat je minder data of minder nauwkeurigere data verzameld en klink het voor jou interessant om Server Side Tagging te implementeren. Neem dan contact op met één van onze specialisten om de mogelijkheden van implementatie te bespreken.