International

Cultuurverschillen; wat zegt dat nu?

Cultuurverschillen, iedereen heeft er een ander beeld bij. En dat is helemaal geen probleem! Want, mensen blijven mensen. Maar, wat betekent dit nu voor Effecty?

Wij vinden het belangrijk dat we blijven groeien op het gebied van digital marketing. Daarom zijn wij op zoek gegaan naar hoe wij het beste de buitenlandse markt kunnen betreden, om onze klanten te kunnen voorzien van het beste advies! Hiervoor zijn we op zoek gegaan naar een Duitse en een Belgische marketeer. De twee toppers Jan en Jean zijn de afgelopen tijd dan ook hard bezig om ons steeds meer te leren op het gebied van cultuurverschillen tussen Nederland, Duitsland en België. Ben jij benieuwd naar deze cultuurverschillen? Lees dan snel verder in onderstaande blog!

Verschillen tussen Nederland en België

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; een Nederlander is niet altijd een Hollander terwijl niet iedere Belg een Vlaming is. Maar wat zijn nu wél typische verschillen dan?

  • Belgen zijn ten opzichte van Nederlanders échte kat uit de boom kijkers. Ze wachten liever af, voordat ze recht op hun doel afgaan. Om zo eerst te visualiseren waar ze mee te maken hebben. Nederlanders gaan vaak recht op hun doel af, waardoor ze zichzelf ook wel eens tegen komen, doordat ze er te snel op af zijn gestapt.
  • Belgen zullen eerder zakendoen met iemand die zij kennen, er is namelijk een gevoel van wederzijds vertrouwen opgebouwd.
  • Zakendoen voor een Nederlander is vaak heel ondernemend. Ten opzichte van een Belg zien zij graag kansen en pakken ze deze aan. Belgen willen liever risico’s vermijden en zoveel mogelijk zekerheid bieden door bijvoorbeeld een contract op te stellen, waar afspraken in vast worden gelegd. Zo hebben ze altijd een voet om op te staan, wanneer er bepaalde afspraken niet worden nageleefd.
  • Communiceren als Nederlander heeft er mee te maken dat je mening geven goed is en dat je samen tot een juist besluit of een bepaalde conclusie komt. Vrijheid van spreken wordt dus erg gewaardeerd, maar hier staat wel tegenover dat expertise minder getest wordt.  Als Belg wordt er juist getest op kennis die je bevat, om zo de expertise in je vakgebied te uiten naar de buitenwereld. Belgen dagen elkaar dus graag uit, om het beste in hunzelf naar boven te halen. Wel ontstaat hierdoor een verdeling van positie en rolverdeling binnen bedrijven. Door deze verschillen kunnen er communicatieproblemen ontstaan tussen de verschillende landen, om elkaar juist te begrijpen.

Verschillen tussen Nederland en Duitsland

Veel ondernemingen hebben ondervonden dat zij wegens cultuurverschillen niet succesvol zijn in Duitsland. Andere bedrijven willen graag zakendoen in Duitsland, maar weten niet waar te beginnen, doordat ze de cultuurverschillen niet in hun achterhoofd houden. Waar ondernemingen nu vooral mee bezig zijn, is teksten vertalen en niet kijken vanuit het oogpunt van Duitsland. Daarom zetten wij een aantal belangrijke cultuurverschillen voor je op een rij:

  • In Duitsland heerst de cultuur dat Nederlanders losbandig zijn en dat er geen orders zijn die ze persé zouden moeten opvolgen. Ze voelen zich dus erg vrij in hun doen en laten. Waardoor er weinig structuur aan vast zit. Nederlanders zien Duitsers juist als super gestructureerd en geordend, iets waar Nederlanders wel iets van zouden willen leren.
  • Elk verzoek in Nederland heeft dezelfde waarde als een opdracht in Duitsland en mag dus niet anders worden beoordeeld.
  • Nederlanders zijn over het algemeen toegankelijker en kunnen daarom met vrijwel iedereen goed overweg. Dat maakt het voor hen ook makkelijker om in een cultureel divers team te werken. Duitsers, daarentegen, hebben vaak een meer gesloten houding en blijven liever binnen dezelfde culturele kring. Die neiging maakt het voor de stereotiepe Duitser dus vaak lastig om zich in een buitenlands (of Nederlands) team te mengen.  
  • Het letterlijk vertalen van een verhaal vanuit Storytelling in het Nederlands, zal in Duitsland niet werken, juist omdat Nederlanders en Duitsers verschillende opvattingen anders interpreteren. Het is dan ook de kracht om een verhaal te vertellen wat voor beide landen juist zal worden opgevat.  

Bruggen bouwen tussen verschillende culturen

Doordat de wereld binnen digital marketing in razendsnel tempo verandert, zijn wij steeds op zoek naar datgeen waarin we kunnen groeien. Techniek en digitalisering spelen hier dan ook een grote rol in. We beseffen dat ieder mens, iedere klant en iedere organisatie uniek is en dat aandacht en respect hiervoor de enige manieren zijn om het maximale uit jezelf te halen.

Wij als organisatie willen graag de verbinding maken tussen verschillende culturen door middel van het bouwen van bruggen. Bruggen verbinden mensen, maar ook ideeën, vakgebieden en culturen. Hierdoor zorgen wij als organisatie ervoor dat we het maximale draagvlak eruit kunnen halen. De methodiek die hierbij hoort is aandacht en respect hebben voor het unieke karakter van onze organisatie, en de collega’s en je klanten centraal zetten. Zo blijf je nieuwsgierig en leergierig, om zo steeds nieuwe doelen te stellen en te bereiken. We zien dat dit binnen onze organisatie werkt en willen deze kennis dus ook graag met jou delen! Want bruggen bouw je samen en niet alleen, toch? Bouw jij samen mee aan een nieuwe brug?