Wat is de betekenis van lead nurturing?
Tegenwoordig duikt de term lead nurturing steeds vaker op. Ben jij benieuwd naar het begrip lead nurturing en de betekenis hiervan? Lead nurturing is een geautomatiseerd proces waarbij een lead wordt aangespoord om zich te verplaatsen naar een volgende stap binnen de sales funnel. Dit gebeurt door het aanbieden van de juiste content aan de juiste doelgroep op het juiste moment. Hierdoor wordt niet alleen de kans significant groter dat je een lead uiteindelijk een klant mag noemen, maar wordt daarnaast de klantervaring binnen iedere stap van de klantreis geoptimaliseerd. Daarom wordt de term lead nurturing vaak in één adem genoemd met marketing automation.
Lead nurturing in jouw bedrijf
Iedereen met een commerciële functie binnen een bedrijf heeft als doel om betere én meer leads te scoren. Door het inzetten van lead nurturing zorg je ervoor dat je jouw leads optimaal kunt benaderen en uiteindelijk kunt verleiden tot een conversie. Dankzij lead nurturing zorg je niet alleen voor een optimale bediening van jouw leads, maar verzamel je ook waardevolle data. Je kunt namelijk heel eenvoudig zien op welk moment jouw lead de beslissing maakt om te converteren, of juist niet.
Hoe werkt lead nurturing?
Met lead nurturing zorg je daarnaast voor een effectieve vorm van lead management. Het is namelijk overzichtelijk bij te houden in welk stadium een lead zich bevindt. Bij iedere actie is het namelijk mogelijk om een X aantal punten toe te kennen aan een lead. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om 10 punten toe te kennen aan een lead die een specifieke e-mail opent, en nog eens 30 punten als de lead een afspraak maakt. Als een lead een X aantal punten bereikt, wordt de lead automatisch toegevoegd aan een segment, bijvoorbeeld Sales Qualified Leads of Marketing Qualified Lieds. Vanuit hier kun je weer met hele gave marketing automation flows ervoor zorgen dat de lead uiteindelijk meer interesse krijgt in jouw merk, converteert of zelfs een beetje ‘verliefd’ wordt op jouw merk. Hierdoor heb jij jouw lead management altijd up-to-date en inzichtelijk! Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem contact op met een van onze experts!
Waarom lead nurturing toepassen?
Tegenwoordig wordt iedereen gebombardeerd met informatie via een groot aantal kanalen. Daarom moet je als bedrijf steeds meer je best doen om je te onderscheiden van de massa. Als je dat niet doet, bewegen potentiële leads zich steeds vaker naar een alternatief. Binnen deze massa is het van belang om te focussen op het individu en te blijven personaliseren. Met Marketing Automation in combinatie met lead nurturing geef jij het scoren van leads een hele nieuwe betekenis binnen jouw organisatie.
De grootste voordelen van lead nurturing
- Meer tijd voor sales
Met lead nurturing (in combinatie met marketing automation) worden ontzettend veel stappen geautomatiseerd in de eerste stappen van de sales funnel. Hierdoor kunnen jouw verkopers zich bezighouden met hun ware aard: verkopen!
- Lead management
Als je lead nurturing in combinatie met marketing automation toepast, ben je verzekerd van een kwalitatieve lead management tool. Je hebt direct inzicht in al jouw gescoorde leads (lead scoring), de toestroom aan informatie en in de handelingen en acties van de leads.
- Personaliseren
Door middel van lead nurturing is het heel eenvoudig om de geautomatiseerde marketingactiviteiten te personaliseren en te optimaliseren aan de hand van de doelgroep. Zo zorg je ervoor dat jouw lead altijd gepersonaliseerde content ontvangt die ontzettend relevant is. Hierdoor wordt de lead eerder verleid om over te gaan tot conversie.
- Jij hebt de controle over de online klantreis
Als je marketing automation toepast voor lead nurturing, lead scoring en lead management, dan behoud jij de controle over de online klantreis. Je ziet namelijk precies wat de lead doet en kunt hierop inspelen met geautomatiseerde marketingactiviteiten. Dat is nog eens effectief!
Lead nurturing toepassen
Is lead nurturing alleen voor grote bedrijven met miljoenen marketingbudget? Hell no! Met ons eigen marketing automation platform wordt lead nurturing mogelijk voor vrijwel ieder bedrijf. Hiervoor maken wij gebruik van Mautic, een open source marketing automation tool. Hier hebben wij onze eigen draai aan gegeven, zodat het eenvoudig te gebruiken is.
Neem contact op om meer en betere leads te gaan scoren
Wil je nog meer weten over lead nurturing, lead scoring of marketing automation? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Onze marketing automation specialist voorziet jou graag van meer informatie. Of wil je direct de mogelijkheden in de praktijk zien? Vraag dan gerust een lead nurturing demo aan.