HTML5 banners danken hun naam aan de HTML5 elementen die erin worden verwerkt. Deze elementen bestaan uit geavanceerde visuele elementen en zijn vaak ook interactief. Hierdoor zijn ze veel aantrekkelijker voor adverteerders dan de standaard banner. Naast dat je met een HTML5 banner veel meer creativiteit kan gebruiken hebben ze ook een hogere CTR (Click-through-rate). Dit houdt in dat meer mensen op deze advertentie klikken dan een banner zonder HTML5 elementen. Ook is het niet nodig deze banner aan te passen aan elk apparaat of voor ieder platform. Door responsieve elementen toe te voegen past de banner zichzelf automatisch aan. Zo is de banner toe te passen op elk apparaat of netwerk waar je hem wilt tonen. Deze functie is tevens een van de redenen dat HTML5 banners steeds vaker worden ingezet. Het is namelijk passé om banners alleen op laptops te tonen. Tegenwoordig neemt het mobiele telefoon gebruik het grotendeels over van de laptops, waardoor een responsieve banner ideaal is. HTML5 banners zijn mobiel-vriendelijk en opvallender qua design.
Een ander belangrijk aspect van HTML5 banners is dat hierin video-elementen verwerkt kunnen worden. Video’s worden steeds vaker gebruikt in display marketing, en niet voor niks! De kans op conversies en verkoop groeit drastisch bij het gebruik van video. Het creëert namelijk meer connectie met én valt simpelweg beter op bij website-gebruikers. Aangezien er zoveel concurrentie is in de wereld van display advertenties is dit een cruciaal voordeel.
Hoe ziet een HTML5 banner eruit?
De banner kan zowel statisch als geanimeerd zijn of zoals eerdergenoemd gebruik maken van video. Daarbij is het aan te raden niet te veel tekst te gebruiken. Dit omdat niemand de tijd neemt deze volledig te lezen en dit er over het algemeen niet heel aantrekkelijk uitziet qua design. Dat gezegd hebbende is het wel mogelijk om tekst te gebruiken bij HTML5 banners, door bijvoorbeeld een CTA (Call-to-action) te verwerken in de animatie. Dit trekt de aandacht en vergroot de kans op conversie, hier komt dan ook die hogere CTR vandaan bijvoorbeeld!
Natuurlijk zitten er wel een aantal restricties aan deze banners. Zo mogen animaties niet langer duren dan 30 seconden en mogen er niet meer dan 25 cookies ingezet worden per advertentie. Daarnaast is Google ook geen fan van video’s waarbij het geluid vanzelf aangaat. Video’s mogen dus wel geluid hebben maar dit moet door de website-gebruiker handmatig aangezet worden. Er mogen ook geen pop-ups in de advertenties verwerkt worden.
Kortom: HTML5 banners zijn dé manier om een display-campagne te voeren die opvalt. Benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf, neem contact op!