Data & Analytics

De take aways van Big Data expo 2019 – Deel 1

De take aways van Big Data expo 2019 – Deel 1

Wat betekent Big Data voor jouw organisatie? In de vorige blog zijn we veelal ingegaan op het begrip Big Data en werd kort uitgelegd hoe medewerkers van Effecty dit begrip in dagelijkse werkzaamheden implementeren. In de aankomende drie blogs delen we de belangrijkste inzichten die de Big Data expo 2019 ons heeft opgeleverd, zodat ook je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen. Prima stof om eens over na te denken en als bonus ook nog enkele passende tools, zodat je alvast aan de slag kunnen gaan:

1. Big Data maakt jouw organisatie toekomstbestendig

In zijn betoog op de Big Data Expo bekritiseert Richard van Hooijdonk (futurist en trendwatcher met het oog op 2030) met een knipoog de vrij traditionele manier van werken in organisaties, waarbij men zich stug vasthoudt aan methodes die in het verleden geresulteerd hebben in bedrijfssuccessen. Deze standvastigheid is niet geheel vreemd, want nog geen 20 jaar geleden waren online zichtbaarheid en veranderen nog lang niet zo’n basisbehoeftes voor een bedrijf dan tegenwoordig. Zo kon een bedrijf prima 50 jaar teren op één innovatie. Tijden veranderen echter en dat weet Richard van Hooijdonk in het volgende filmpje haarfijn uit te leggen.

Kort samengevat zorgen de huidige ontwikkelingen op het gebied van hardware, software en Internet of Things ervoor dat innovaties elkaar in rap tempo opvolgen. Tegelijkertijd is er online een grote hoeveelheid aan data beschikbaar gekomen die volgens van Hooijdonk binnen enkele jaren vervijfvoudigd zal worden. Daarentegen is het gedrag van de consument steeds onvoorspelbaarder geworden mede dankzij het steeds groter wordende marktaanbod. Denk aan de overvloedige keuze aan verschillende smartphones en de bereikbaarheid van producten op de markt (bijv. een full HD-flatscreen die in tien jaar tijd van €4000 naar +/- €700 euro is gegaan door de optimalisatie van productie- en logistieke processen). Gelukkig kan data ook verzameld en inzichtelijk worden gemaakt voor jouw bedrijf én daardoor de wens van jouw (potentiële) klant beter in kaart brengen. Wij hebben uit het verhaal van Richard van Hooijdonk dé 3 online marketingtools van de toekomst voor het vergaren van belangrijke data voor jou samengevat:

Crowdsourcing

Twee personen weten altijd meer dan één persoon. Maar een grote externe menigte brengt nog veel meer! In plaats van één interne medewerker een geniaal marketing idee uit te laten broeden, worden steeds vaker online de eigen community uitgedaagd om ideeën uit te werken met vervolgens een mooie vergoeding voor het beste idee dat uit de bus komt. Zo zette Danone dit model in naar aanleiding van enkele tegenvallende campagnes om onderscheidende merkidentiteit te creëren. Het idee resulteerde in een winststijging van 124%, zo blijkt uit het E-book “De toekomst van marketing” (2018, Richard van Hooijdonk).

Real-time met Bluetooth

Er zijn genoeg mensen die tegenwoordig bereid zijn om via de telefoon informatie vrij te geven, zoals locatie, geslacht, leeftijd, enz. Consumenten worden momenteel zelfs verleid om deze informatie prijs te geven via bluetooth in ruil voor enorm gebruikersgemak. Iedereen kent wel de standaard boodschappen die honderd keer vergeten worden in de supermarkt waaronder het wc-papier. Amazon ontwikkelde een aantal subtiele knopjes die in verbinding staan met bluetooth en gekoppeld zijn aan een product. De knopjes kunnen vrijwel onzichtbaar geplaatst worden op de wc, of in de badkamer en keuken en met één druk op de knop zit je bestelling in het online winkelmandje van Amazon.

Virtual- en Augmented Reality

Data bestaat niet alleen uit woorden, ook beeldmateriaal neemt hier een steeds belangrijkere rol in. Zeker bij producten of diensten die te lastig of te prijzig zijn om in woorden uit te drukken, wil je de verbeelding laten spreken. Virtual- en Augmented Reality zijn tools die ingezet worden om zicht te krijgen op het totaalplaatje. Zo wordt het in de makelaardij steeds vaker ingezet om mensen die interesse hebben in een huis te verleiden. Met VR en AR kun je bijvoorbeeld laten zien hoe jouw huidige bankstel staat in de zithoek van het huis dat jij op het oog hebt, zo blijkt uit het E-book “De toekomst van marketing” (2018, Richard van Hooijdonk).

Ook in Big Data worden dus nog continu stappen gezet! Hopelijk helpt deze blog met het zetten van stappen. Hoe zet je de juiste stappen? We vertellen het jou in de volgende blog van Effecty!