Leisure

Kansen in de leisurebranche voor 2021

2020 was een zeer bewogen jaar voor ons allemaal, maar ook zeker in de leisurebranche. Onze partner Stratech vond het daarom zeker de moeite waard om terug te blikken op dit unieke jaar in hun Benchmark, maar ook zeker om alvast een (overwegend positieve) vooruitblik te doen op 2021. In samenwerking met Stratech werkten wij daarom de volgende trends uit op het gebied van digital marketing in de leisurebranche.

1. Doelgroepfocus

De juiste gast matchen aan je bestemming. Het blijft een uitdaging. Toch blijft het een cruciaal element binnen het succes van je onderneming. Een goede match levert een tevreden gast op. En een tevreden gast zorgt voor hogere besteding, meer tevredenheid, hogere reviews, lagere kosten per boeking en betere mond-tot-mondreclame. Bijkomend voordeel: je voorkomt “doelgroepconflicten” op je park. Niet meer het ouder stel dat voor de rust komt en ontevreden is omdat ze naast een drukke speeltuin staan. Of ouders die zich bezwaard voelen omdat hun kinderen druk aan het spelen zijn. Doelgroepfocus en differentiatie in je product, maar ook in je marketinguitingen is op de lange termijn een van de pijlers van een succesvolle marketinginzet.

2. Automatiseren en optimaliseren van de gastreis

Waar veel recreatieondernemers meer campagnes inzetten en de marketingbudgetten opschroeven naar een hoger level, is de noodzaak van het verbeteren van de gastbeleving enorm geworden. Al een aantal jaren op rij wordt de gastbeleving van een vakantie of dagje uit belangrijker. Denk aan alle initiatieven die opduiken zoals wachtrijbeleving en thematisering. Om de gastbeleving te verhogen, is het belangrijk om de verschillende contactmomenten met de gast inzichtelijk te maken en optimalisaties ook in de digitale uitingen door te voeren. Bereik je een toekomstige gast middels een e-mailbericht, social mediacampagne of ontvang je een gast aan de receptie? Breng je overal dezelfde beleving over aan de gast? Gebruik je overal dezelfde tone of voice en dezelfde merkidentiteit? Dit zijn allemaal factoren die meespelen in de totale beleving van jouw gast. En het wordt steeds belangrijker, ook al vóór de slagboom.

inzicht-in-doelgroep-marketing

3. Focus op individueel vermaak

Grote evenementen kunnen tijdens de coronacrisis niet doorgaan, wij zien dat het individueel vermaak een flinke vlucht nam én neemt. Veel gasten hebben bijvoorbeeld het wandel- en fietsplezier opnieuw ontdekt. Dit biedt kansen om arrangementen aan te bieden voor gasten om hun verblijf te combineren met fietsen of wandelen. Denk hierbij aan fietsweken, waarbij gasten bij aankomst een routekaart krijgen en hiermee een week lang elke dag andere routes gaan fietsen. Dit soort arrangementen kunnen vooral interessant zijn voor de voor- en naseizoensgast. Het is ook mogelijk om hierop in te spelen met een breder aanbod bij individueel vermaak. Denk hierbij aan activiteiten waar het niet voor nodig is om met grote groepen mensen bij elkaar te komen, maar waarbij de activiteit enkel voor het gezin of het koppel wordt georganiseerd. Bijvoorbeeld een fotospeurtocht, verkleedkisten, een bier- of wijnproeverij in de accommodatie of een ontmoeting met het animatiekarakter. Individueel vermaak is ook makkelijker te plannen, vereist vaak minder grote investeringen en kan een wezenlijk onderscheidend vermogen zijn van je vakantiebestemming. Zeker in deze tijd.

4. Affiliate marketing

Voor veel vakantieparken en campings ligt er een grote kans om gebruik te maken van affiliate marketing. Affiliate sites zijn vaak wendbare spelers die snel inspelen op ontwikkelingen in de markt, zoals het steeds populairder worden van privé-sanitair op vakantieparken. Hierdoor kunnen ze voor toegevoegde wendbaarheid zorgen in de steeds flexibeler wordende markt door de coronacrisis.

5. Native en video advertising

Op het gebied van advertising zien we dat native advertising een nieuwe kans is. Vooral wanneer je een uniek concept hebt en hier een uniek verhaal over te vertellen hebt, leent native advertising zich hier perfect voor. Zo kun je inhoudelijk meer laten zien van je concept en de gast hierin meenemen. Het presenteren van dit unieke verhaal kun je ook doen door middel van storytelling in de vorm van video advertising, bijvoorbeeld via YouTube. Het vertellen in beelden wordt namelijk steeds belangrijker. Ook is dit voorlopig nog een “goedkope” manier om bij de juiste doelgroep onder de aandacht te komen met bewegend beeld.

6. Conversieoptimalisatie met eye-tracking en prototyping

Gastbeleving en conversieoptimalisatie, het worden allemaal steeds belangrijkere termen. Websites worden steeds meer vernieuwd, vervolgens wordt er via allerlei manieren gekeken hoe de gebruikersvriendelijkheid geoptimaliseerd kan worden. Tegenwoordig kan er ook al een hele hoop vooraf geconstateerd worden. Designs kunnen middels prototyping alvast doorklikbaar gemaakt worden. Hierdoor is het mogelijk om proefpersonen alvast door de website, mailtemplates of app’s te laten klikken. Zo haal je de eerste onduidelijkheden of fouten er al uit voordat je veel geld gaat uitgeven aan programmeerwerk. Ook met eyetracking kun je dit soort prototypes testen. Door de blikpunten vast te leggen, zie je waar de aandacht naartoe gaat, én waar niet. Daardoor kun je voor de techniek te bouwen, al een aantal problemen oplossen. Het voordeel is dat je fouten voor de lancering oplost, de gast een betere beleving krijgt en jij het geld voor achteraf oplossen van fouten bespaart.

7. Self service en self-check-in

Tijdens de coronacrisis is de druk op de recepties enorm gestegen. Veel mensen bellen met vragen, willen omboeken, annuleren of willen een stukje zekerheid krijgen. De telefoons en e-mailboxen stromen vol. Terwijl een deel van de gasten het juist fijn vindt om zelf dingen te regelen of waar mogelijk zelf voor een oplossing te zorgen. Chatbots, veelgestelde vragen en self-service of self-check-in omgevingen zijn een gemakkelijke oplossing om de druk te verlagen. Door de kennis die normaal bij de receptie ligt vrij beschikbaar en goed vindbaar te maken, kunnen gasten op een snelle en laagdrempelige manier al veel belangrijke informatie krijgen. Daarnaast beschikken chatbots over artificial intelligence, waardoor ze zichzelf steeds slimmer maken en jouw database met antwoorden verder uitgebreid wordt. Dit haalt de eerste en makkelijkste vragen bij de receptie vaak voor weg en zorgt ervoor dat de receptie zich meer kan focussen op de complexere vraagstukken. Voor de gast die dingen graag zelf uitzoekt is het ook een grote plus. Zij zitten vaak niet te wachten op lange rijen bij de receptie, maar regelen het liever zelf. Zo kun je de tijd die je wint bij de gast die het liever zelf regelt weer inzetten bij de gast die een persoonlijke benadering extra waardeert.