Google Assistant, de stemassistent van Google, is pas bijna een jaar in het Nederlands beschikbaar. Ondertussen worden er al advertenties bij de Engelse versie getoond. Het zal waarschijnlijk niet lang duren voordat er ook advertenties bij de Nederlandse versie verschijnen. Welke gevolgen heeft dit voor online marketing?
De zoveelste stemassistent?
Er zijn tegenwoordig al verschillende stemassistenten op de markt. Denk bijvoorbeeld aan Siri van Apple, Alexa van Amazon en Cortana van Microsoft. Zelfs Facebook lijkt een eigen stemassistent te ontwikkelen. Google blijft hierin natuurlijk niet achter. Sinds 2017 worden Android-telefoons daarom standaard met Google Assistant geleverd.
Net zoals het geval is bij andere stemassistenten, kun je Google Assistant opdrachten laten uitvoeren en om hulp vragen. Hoe meer apps en functionaliteiten er in mobiele telefoons komen, hoe handiger de stemassistent kan worden. In plaats van bijvoorbeeld zelf op zoek te moeten gaan naar de beste pizzeria’s in de buurt, hoef je dit simpelweg maar aan Google Assistant te vragen. Deze persoonlijke assistent kan je bij bijna alles helpen. Denk hierbij verder aan berekeningen uitvoeren, zinnen vertalen, de wifi op je mobiel inschakelen, checken of je vlucht op tijd is en nog veel meer. Bij regelmatig gebruik kan dit je allemaal erg veel tijd besparen!
Google Assistant is niet de enige digitale stemassistent, maar het is momenteel wel de slimste. Dit is gebleken uit een onderzoek van marketingbureau Stone Temple (2018). De stemassistent van Google geeft in meer dan 90 procent van de gevallen een volledig en correct antwoord. Op het gebied van informatievoorziening is en blijft Google dus de marktleider.
Waarom advertenties in Google Assistant?
Google’s positie als marktleider is voor het bedrijf zelf vanzelfsprekend erg gunstig. Er worden advertenties ingezet om ervoor te zorgen dat er inkomsten gegenereerd kunnen worden. Dit gebeurt vooralsnog alleen bijvoorbeeld bij zoekopdrachten en op verschillende websites.
Digitale stemassistenten gaan naar alle waarschijnlijkheid steeds populairder worden en de functionaliteiten ervan worden alleen maar verder uitgebreid. Google houdt er rekening mee dat er minder zoekopdrachten uitgetypt zullen worden en er juist meer ingesproken zoekopdrachten zullen plaatsvinden.
Om zoveel mogelijk geld te kunnen verdienen aan advertenties en mensen de meest relevante zoekresultaten te laten zien, worden er in de Engelse versie van Google Assistant momenteel daarom al advertenties vertoond bij de zoekopdrachten. In februari vonden er hiervoor al testen plaats, maar deze maand is er een officiële aankondiging van Google geweest. In de assistent worden dezelfde advertenties getoond als bij traditionele zoekopdrachten, maar wel maar één per zoekopdracht.
Wat zijn de gevolgen voor online marketing
Google Assistant staat al op meer dan één miljard apparaten. Volgens een artikel van NU.nl (2018) is het zelfs zo dat het in Nederland na introductie zelfs meer gebruikt werd dan in elk ander land. Dit heeft als gevolg dat er steeds minder traditionele zoekopdrachten zullen plaatsvinden. Hierdoor kunnen er inkomsten misgelopen worden, zolang er niet ook geadverteerd wordt in Google Assistant. Voor online marketeers en hun klanten/werkgevers is het om die reden voordelig als er ook in de stemassistent advertenties getoond worden.
Aangezien er voor nu maar één advertentie bij de resultaten in Google Assistant getoond kan worden, is het nu een stuk aantrekkelijker om op de eerste advertentiepositie te staan. Hierdoor kunnen de kosten voor een klik op die advertentie flink gaan stijgen. Verder zullen gesproken zoekopdrachten over het algemeen langer zijn dan traditionele zoekopdrachten. Longtail zoekwoorden worden hierdoor ook belangrijker.
In de toekomst komen er misschien nog andere opties voor adverteren in Google Assistant. Het zou bijvoorbeeld voor Google interessant kunnen zijn om audioreclame te verwerken in resultaten van Google Assistant. Dit zou daarentegen veel mensen kunnen afschrikken, dus we zullen zien welke weg Google ingaat. Ik ben erg benieuwd hoe jullie zelf kijken naar de toekomst van Google Assistant of stemassistenten in het algemeen. Laat het mij weten via een mailtje!