Wat zijn short tail- en long tail zoekwoorden en wat kunnen ze voor jouw website betekenen?
Het doel van SEO (zoekwoord optimalisatie) is om websites beter vindbaar te maken bij zoekmachines zoals Google. SEO is erop gericht dat de juiste doelgroep de juiste en beste informatie makkelijk kan vinden binnen de zoekmachines.
Een SEO-plan begint met een zoekwoordonderzoek, waarin we kijken naar verschillende zoekwoorden die de doelgroep gebruikt om de juiste informatie te vinden. Hierbij maken we onderscheid tussen short tail- en long tail zoekwoorden.
Wat is een short tail zoekwoord?
Short tail zoekwoorden bestaan uit één tot drie zoekwoorden die zorgen voor zoekopdrachten. Short tail zoekwoorden zorgen voor 30% van de zoekopdrachten. Hiermee wordt bedoeld dat over één jaar 30% van alle zoekopdrachten naar de juiste informatie op zoek gaat door één, twee of drie zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden waar veel sprake is van concurrentie, omdat het vaak vrij algemene zoekwoorden zijn en er veel op ingezet wordt door bedrijven.
Voorbeelden van short tail zoekwoorden:
- ‘Hoog in zoekmachine’
- ‘Tips positie zoekmachine’
- ‘Bovenaan in Google’
Wat is een long tail zoekwoord?
Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten bestaande uit meer dan drie zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zorgen voor 70% van alle zoekopdrachten. Dit wil zeggen dat bij 70% van de zoekopdrachten die worden gedaan in een jaar, gebruik wordt gemaakt van long tail zoekwoorden.
Voorbeelden van long tail zoekwoorden:
- ‘Hoe kan mijn bedrijf zo hoog mogelijk in Google komen?’
- ‘Tricks om bovenaan zoekmachine te komen’
- ‘Mijn positie verbeteren binnen Google’
Wat kun je met short tail- en long tail zoekwoorden bereiken?
In de grafiek hieronder zie je hoe short tail- en long tail zoekwoorden werken. Short tail zoekwoorden hebben namelijk een hoog zoekvolume. Je kunt met short tail zoekwoorden veel bezoekers trekken als je goed scoort binnen zoekmachines. De concurrentie op short tail zoekwoorden is hierdoor echter erg groot. Iedereen wil namelijk gevonden worden binnen de zoekmachines die er zijn. Hierdoor is het alleen maar moeilijker om de juiste bezoekers te trekken. Tevens kan het ook zo zijn dat de bezoeker een andere zoekintentie heeft dan waar hij of zij daadwerkelijk terecht komt.
Als er bijvoorbeeld een blog geschreven wordt over een Italiaans vegetarisch voorgerecht en een bezoeker zoekt op ‘Italiaans’, kan het zijn dat de bezoeker helemaal niet op zoek is naar een Italiaans vegetarisch voorgerecht, maar naar iets totaal anders.
Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden met minder zoekvolume ten opzichte van short tail zoekwoorden. Dit komt doordat long tail zoekwoorden specifieker ofwel concreter zijn. Hierdoor zijn long tail zoekwoorden meer gericht op het doel van de bezoeker en is de kans op conversie groter.
Een bezoeker wil bijvoorbeeld een diner gaan maken voor vrienden en is enorm geïnteresseerd in vegetarische Italiaanse recepten voor het maken van een voorgerecht. Wanneer hij of zij binnen een zoekmachine ‘recept Italiaans vegetarisch voorgerecht’ intypt worden direct Italiaanse vegetarische recepten zichtbaar die als voorgerecht gemaakt kunnen worden. Hierdoor kan er gesproken worden over relevante content voor de bezoeker.
De combinatie van de short tail- en long tail zoekwoorden is effectief. Wij adviseren echter om zoveel mogelijk te focussen op de long tail zoekwoorden. Dit om de daadwerkelijke specifieke en passende bezoekers naar jouw website te leiden.
Benieuwd hoe dit voor jouw website het beste werkt? Neem gerust contact met ons op en wij helpen je graag verder!