Knowledge base

Waarom wacht de Duitse gast met boeken?

Lees snel onze tips voor het benaderen van de Duitse gast!

Nederland is een populair vakantieland, zeker voor onze buurlanden. Vooral de Duitse gast brengt graag een bezoek aan ons gezellige kikkerlandje. Genieten van de Nederlandse kust, kennis maken met onze bourgondische cultuur, het proeven van echte Hollande delicatessen of de bijzondere tulpenvelden bezoeken. Ons land biedt meer dan genoeg mogelijkheden voor een heerlijke vakantie. Niet gek dus, dat wij zien dat de Duitser een steeds groter aandeel inneemt in de bezoekersaantallen van onze leisure klanten. Ben jij benieuwd op welke manier je de Duitse gast toch kan overtuigen om te boeken? Lees dan snel verder.

Wat houdt de Duitse gast tegen om te boeken?

Helaas zorgde de coronapandemie ervoor dat de Duitse gast een hele tijd weinig tot niet op vakantie ging naar Nederland. Sterker nog, het was gedurende verschillende periodes helemaal niet mogelijk de grens over te steken. Gelukkig wisten de Duitse gasten ons, met het afzwakken van de coronamaatregelen, langzaam weer te vinden.

Toch merken we dat er nieuwe externe oorzaken invloed hebben op het aantal Duitse gasten in Nederland. Verschillende leisure klanten zien dat het aantal boekingen voor het volgende jaar nog niet zo snel gaat dan normaal. Veel wordt duurder en duurder: energiekosten stijgen en boodschappen worden prijziger. Steeds meer mensen merken dit in de portemonnee, zo ook onze oosterburen. De onwetendheid en onzekerheid in deze tijd zorgt ervoor dat de Duitse gast een afwachtende rol aanneemt en liever even de kat uit de boom kijkt.

Hoe zorg jij ervoor dat de Duitse gast zich zeker voelt in het boekproces?

Natuurlijk wil je, als hotel, camping of vakantiepark, de Duitse gast blijven aanspreken én ontvangen. Je wil ze juist overtuigen dat een vakantie in deze periode helemaal niet verkeerd is. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar waar de behoeften van jouw bezoekers liggen en ze hierin te voorzien. Hoe je dat het beste kan doen? Onze Duitse marketeers geven jullie graag een aantal tips en ideeën specifiek voor het aanspreken van de Duitse gast.

1. Zorg voor flexibiliteit op het gebied van de betalingsmogelijkheid

Juist omdat de Duitse gast de verschillende ontwikkelingen spannend vindt, willen ze niet in een vroege periode al ergens aan vastzitten en boeken. Zorg daarom voor de mogelijkheid om in termijnen te betalen. Is dit bij jullie al mogelijk? Probeer dan vooral flexibiliteit uit te stralen. Bied de mogelijkheid aan om in ruil voor een annulering een voucher terug te geven of geef de mogelijkheid om een optieboeking te plaatsen, zodat de gast niet gelijk hoeft te betalen. Op die manier voelt het veiliger en vertrouwder om alvast een vakantie voor volgend jaar te boeken.

2. Wees flexibel met annuleringsvoorwaarden

Wanneer de Duitse gast er vertrouwen in heeft dat er op een later moment nog geannuleerd kan worden, is de drempel om te boeken minder hoog. Aan de ene kant zijn ze alvast verzekerd van een verblijf bij het gewenste vakantieadres, aan de andere kant kan dit aanvoelen als een extra vangnet. Wanneer de situatie in de aankomende maanden toch nog flink verandert, geef dan een mogelijkheid om te annuleren of een andere periode te kiezen.

3. Ben jij loyaal, dan zijn zij dat ook

Laat merken dat je luistert naar de situatie van de gasten en anticipeer. Ga de onzekerheid en afwachtende rol van de Duitse gast niet uit de weg, maar communiceer vooral wat er wél mogelijk is. Geef duidelijkheid waarom het boeken van een vakantie nu juist wel een goed idee is. Geef bijvoorbeeld voor bepaalde periodes een leuke korting en zorg dat de Duitse gast hiervan op de hoogte is. Dit kun je doen door een nieuwsbrief te versturen, social media posts te plaatsen of op de website te blijven communiceren. De Duitse gast waardeert het juist enorm wanneer er meegedacht wordt, waardoor de onzekerheid kan wegnemen.

Merk jij als bedrijf dat de boekingen bij de Duitse gast uitblijven en/of wil je hier eens over sparren met ons? Neem vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Wij helpen je graag! Binnen het team van Effecty werken een aantal enthousiaste Duitse marketeers, die met alle plezier hierover met jou in gesprek gaan.