Marketing automation & leadgeneratie Team Freight Forwarding (TFF)

B2b
Diensten
Data & Automation, E-mailmarketing, Marketing automation, Strategie
Dankzij het effectief inzetten van marketing automation worden leads door middel van geautomatiseerde marketinguitingen verleidt om klant te worden, en behoudt Team Freight Forwarding (TFF) grip op de B2B klantreis terwijl het salesteam wordt ontzorgd.

Marketing automation voor betere campagnes en leadopvolging

Het in Joure én op Schiphol gevestigde Team Freight Forwarding (TFF) staat altijd klaar voor haar klanten en ontneemt hun zorgen op het gebied van luchtvracht, zeevracht, wegtransport, treintransport, vrachtverzekeringen, inklaring bij douane en value added logistics. Het enthousiaste team van experts staat 24 uur per dag, 7 dagen in de week klaar om te helpen met een transportvraag.

Binnen Team Freight Forwarding werd het probleem opgemerkt dat, hoewel er verkeer werd gegenereerd, hier uiteindelijk niet altijd het gewenste resultaat uit voortvloeide. De oplossing hiervoor bleek, heel kort door de bocht, marketing automation!

Met marketing automation mis je namelijk nooit meer een potentiële lead en zorg je ervoor dat je leads aanspoort om naar de volgende stap te gaan binnen de sales funnel. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd.

Met de open source marketing automation software van Mautic zorgen Team Freight Forwarding en Effecty voor het succesvol versturen van geautomatiseerde marketingberichten binnen een bepaalde marketingcampagne. Vanwege de hoge mate aan flexibiliteit en mogelijkheden wat betreft e-mailmarketing binnen Mautic, wordt dit tevens als vervanger gebruikt voor het conventionele e-mailpakket waar Team Freight Forwarding voorheen gebruik van maakte.

Team Freight Forwarding (TFF) was al een tijd opzoek naar een manier om potentiële klanten online te benaderen. TFF heeft een online Transport Management Systeem (TMS) boekingsysteem genaamd TFF Xpress waarin de klant in haar eigen omgeving tarieven kan vergelijken, boekingen kan maken en alle zendingen wereldwijd kan volgen. Waarom zouden we dan nog steeds via “koud” bellen bedrijven gaan benaderen? Deze vraag, in combinatie met de coronamaatregelen, heeft ons een fantastische samenwerking opgeleverd met Effecty. Zij hebben onze ideeën omgezet in o.a. het marketing automation concept en nog vele andere praktijkoplossingen, zodat onze salesmensen nu kunnen doen waar ze goed in zijn - en dat is “lauwe” leads omzetten in boekende klanten. – Jaap Theo Vellema Managing Director, Team Freight Forwarding (TFF)

De juiste content op het juiste moment!

Als je op zoek gaat naar een willekeurige term binnen de logistiek, word je al gauw online gebombardeerd met informatie van ontelbaar veel aanbieders. Maar hoe zorg je ervoor dat je jezelf kunt onderscheiden van de massa en er echt uitspringt? Dat kan door de juiste content op het juiste moment aan te bieden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van marketing automation flows.

Hiermee zorg je ervoor dat een potentiële lead happy wordt, en dat is natuurlijk al de eerste stap om door te stromen van lead naar klant. Team Freight Forwarding maakt bijvoorbeeld gebruik van marketing automation voor het aanbieden van whitepapers, het aanvragen van een account, of het aanmelden voor de nieuwsbrief.

Van het aanvragen van een whitepaper naar een salesgesprek

Als er een whitepaper wordt aangevraagd bij Team Freight Forwarding, ontvangt de salesafdeling direct een automatisch seintje. Daarnaast krijgt de lead de whitepaper natuurlijk direct in zijn of haar mailbox toegestuurd.

Als de whitepaper daadwerkelijk is gedownload, wordt de lead automatisch doorgeschoten naar Pipedrive – de salesfunnel van Team Freight Forwarding.

Tevens ontvangt een lead direct een aantal punten (‘lead score’), waarmee de interesse van een bepaald contact wordt bepaald. Als de whitepaper niet wordt gedownload binnen een week, dan wordt er automatisch nog een reminder gestuurd. Een week nadat de whitepaper is gedownload, wordt een opvolgingsmail gestuurd. Door het automatisch doorlopen van deze flow, worden salesmedewerkers enorm ontlast en kunnen zij doen waar ze echt goed in zijn – namelijk het acquireren van nieuwe klanten.

Geïnteresseerde lead? Hup, in de salesfunnel!

Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig als je een potentiële lead ziet terugkomen in een systeem, maar de follow-up is nét zo belangrijk. Daarom is het van belang om al in een vroeg stadium een indicatie te hebben van de wensen en behoeften van een lead. Door middel van lead scoring wordt al de nodige interesse gepeild.

Zo worden er bij Team Freight Forwarding bijvoorbeeld punten toegekend wanneer een lead een interessante pagina bezoekt. In dit geval is een pagina over de diensten van Team Freight Forwarding bijvoorbeeld een interessante pagina te noemen.

Hoe vaker een lead een pagina bezoekt, hoe meer interesse hij toont. Wanneer een lead een X-aantal punten heeft behaald, en dus meermaals zijn of haar interesse heeft laten blijken, wordt de lead automatisch doorgeschoten naar de sales funnel van Team Freight Forwarding.

Meten = weten

Het hele proces van marketing automation brengt natuurlijk ook ontzettend veel waardevolle informatie in kaart. Zo kun je precies zien in welke fase van een klantreis een lead zich bevindt en wat een bezoeker allemaal heeft uitgespookt op jouw website. Met behulp van deze data is het bijvoorbeeld ook mogelijk om voorspellingen te maken op basis van vertoond gedrag.

Als een bezoeker bijvoorbeeld vrijwel alleen maar pagina’s rondom het onderwerp ‘luchtvracht’ heeft bezocht, kan er automatisch een segment ‘luchtvracht’ aan worden gekoppeld. Hierna kunnen alle marketing uitingen op dit segment worden afgestemd, waardoor een lead altijd wordt voorzien van relevante informatie.

Ben jij nu razend benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation voor jouw specifieke situatie?

Neem dan gerust contact met ons op voor advies én een geheel vrijblijvende demo. Wij laten jou graag zien welke toegevoegde waarde wij kunnen bieden met ons eigen marketing automation platform.