Beter gevonden worden op Google

Wil jij beter gevonden worden op Google? Als online marketingbureau hebben wij veel ervaring met het verbeteren van de vindbaarheid op Google. Aangezien wij de beroerdste niet zijn, verklappen wij je enkele geheimen op het gebied van vindbaarheid binnen Google.

De afgelopen jaren hebben we al vaak de vraag gekregen hoe je een website en/of websitepagina hoger in de zoekresultaten van Google kunt krijgen. Het antwoord op deze vraag ligt iets ingewikkelder dan je zou denken. Google geeft namelijk nooit uitleg over hun algoritme, waardoor er geen kant-en-klare checklist is die gevolgd kan worden. Uit vele onderzoeken en ervaringen zijn wel een aantal do’s en don’ts te halen.

Vergrootglas

Het verbeteren van de organische resultaten binnen zoekmachines wordt ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd. SEO bestaat uit drie belangrijke pijlers:

  • Techniek: een website moet technisch goed in orde zijn. Denk hierbij aan snelle laadtijden, een responsive design, een goed CMS systeem, een duidelijke sitemap en een robots.txt bestand. Daarnaast dienen 404 errors voorkomen te worden, moeten links op de website naar werkende sites / pagina’s leiden en dienen er geen redirectlussen te zijn. Kortom: je website moet naar behoren functioneren.
  • Content: de tweede pijler waar zoekmachines op letten is de content op je website. Content is alle informatie die op de website te vinden is. Dit kunnen zowel teksten, afbeeldingen als video’s zijn. Tekst is hierbij wel de belangrijkste factor, aangezien Google deze het beste kan lezen. De content op je website dient relevant, waardevol en leesbaar te zijn. Belangrijke onderdelen hierbij zijn het gebruik van koppen, alt-teksten, zoekwoorden en meta tags (titel en description). Het is dus belangrijk om de juiste content aan te bieden voor de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Een goede manier om dit te doen is het schrijven van landingspagina’s of blogs die speciaal geschreven worden voor een bepaald zoekwoord. Lees hier hoe je een goede landingspagina schrijft.
  • Autoriteit: de laatste pijler is autoriteit. Deze wordt bepaald door het aantal links naar jouw website en de kwaliteit en relevantie van deze links. Het verkrijgen van kwalitatieve en kwantitatieve links wordt linkbuilding genoemd. Ondanks dat Google tegen linkbuilding is, blijkt dit wel een zeer effectieve manier om een betere positie te behalen binnen Google. Voor linkbuilding dient rekening gehouden te worden met de volgende zaken:
    • Er dient een natuurlijk linkprofiel gebouwd te worden. Als er alleen kwantitatieve links (met weinig kwaliteit) naar de website komen kan Google dit zien als een onnatuurlijk linkprofiel, wat een negatief effect kan hebben op de posities binnen Google.
    • De links dienen van relevante websites te komen. Als een vakantiepark ineens veel links krijgt van autogarages ziet Google de relevantie niet. Websites over caravans, tenten of kamperen geven daarentegen wel relevante links.

Als bovenstaande SEO pijlers op orde zijn vergroot je de kansen dat jij beter bent binnen Google significant. Belangrijk om op te merken is dat het geen garanties geeft, wat bijvoorbeeld met Google Ads wel het geval is. Deze strategie focust voornamelijk op de lange termijn. Aangezien het tijd, geld en moeite kost om alle drie de pijlers goed op orde te krijgen. Voor snelle vindbaarheid binnen Google adviseren wij dan ook om Google Ads in te zetten.

Wil jij graag meer weten of de vindbaarheid binnen Google of wil jij graag dat wij jou gaan helpen met een goede SEO strategie? Neem dan gerust contact met ons op!