Iedereen die zich tegenwoordig bezighoudt met arbeidsmarktkwesties heeft waarschijnlijk uitspraken gehoord als “GenZ wil niet meer werken” of “De jongeren van tegenwoordig zijn lui”. Maar wat zit er achter deze uitspraken? Is het waar? Is de huidige generatie luier dan haar voorgangers? Of luisteren we als maatschappij gewoon niet goed? Wordt Generatie Z misschien gewoon verkeerd begrepen?
In dit artikel gaan we dieper in op deze vragen en onderzoeken we wat deze nieuwe werkcultuur betekent voor bedrijven.
GenZ – Wat is het eigenlijk?
Maar wat is die GenZ waar iedereen het over heeft? GenZ staat voor Generatie Z en omvat mensen die geboren zijn tussen 1997 en 2012. Generatie Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid in het digitale tijdperk. Mensen van deze generatie zijn opgegroeid met de constante beschikbaarheid van informatie, technologie, sociale media en maatschappelijke kwesties zoals de pandemie van het coronavirus en klimaatverandering.
Maar waar gaat alle ophef over?
Maar wat is het verhaal achter de bewering dat GenZ niet meer wil werken? Als je de woorden GenZ en werk googelt, verschijnen er een aantal artikelen zoals “Generatie Z: geen zin om te werken?” of “De nieuwe generatie op de arbeidsmarkt: Gen Z wil niet werken?”. Deze artikelen zijn gebaseerd op de aanname dat Generatie Z niet wil werken. GenZ wordt vaak beschreven als minder bereid om te werken, een generatie die niet past in traditionele werkstructuren en als bijgevolg niet dezelfde gretigheid toont om te werken als vorige generaties. Er wordt vaak beweerd dat GenZ liever een comfortabel leven leidt, dat alleen gericht is op vrije tijd en plezier. Maar waar gaat dit stereotype over?
Als je de veronderstelling dat Generatie Z niet wil werken van dichterbij bekijkt, wordt duidelijk dat dit niet klopt. Studies tonen aan dat de generatie heel graag wil werken, alleen zijn hun algemene voorwaarden gewoon aan het veranderen. Het idee van werk en succes is gewoon veranderd.
Zoals blijkt uit een onderzoek van IFD Allensbach, zijn de belangrijkste levenshoudingen en waardeoriëntaties van GenZ goede vrienden (hechte relaties met andere mensen), veel plezier (genieten van het leven) en onafhankelijkheid. Dit betekent echter niet dat GenZ niet wil werken. Daarentegen is GenZ juist erg carrièregericht, in hun eigen gedachten. De hoogste verwachtingen van een baan volgens Kantar zijn een goed salaris, een goede relatie met het team, een goede balans tussen werk en privé, persoonlijke ontwikkeling en zinvol werk. Generatie Z is bereid om hard te werken, maar ze zijn op zoek naar een baan die flexibel is en niet alleen financieel voordelig is, maar ook op persoonlijk gebied voldoening geeft. Hun eisen voor een goede balans tussen werk en privé, een eerlijk loon en de mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling weerspiegelen een nieuw begrip van werk, dat steeds belangrijker wordt in een voortdurend veranderende wereld. De bereidheid van deze generatie om te werken moet daarom niet ter discussie staan, maar juist worden gezien als een uiting van een moderne, reflectieve benadering van de arbeidsmarkt.
Wat betekent dit voor je bedrijf
Wat betekent dit allemaal voor jouw bedrijf en hoe kun je GenZ voor je winnen? Hieronder hebben we een aantal tips samengevat over hoe je jouw bedrijf interessant kunt maken voor de nieuwe generatie werknemers.
- Waardering en lof: Als bedrijf moet je de prestaties van je werknemers regelmatig erkennen en positieve feedback geven om motivatie en loyaliteit te bevorderen.
- Openheid en bereidheid tot verandering: Flexibiliteit en de bereidheid om traditionele processen aan te passen zijn essentieel om aan de verwachtingen van GenZ te voldoen en ze op de lange termijn voor je te winnen.
- Tolerantie en diverse teams: Creëer een team waar verschillende perspectieven en achtergronden de norm zijn. Diversiteit en inclusiviteit zijn het nieuwe normaal.
- Persoonlijke begeleiding en ondersteuning: Bied je werknemers persoonlijke coaching en training aan. Zo laat je zien dat je persoonlijke ontwikkeling belangrijk vindt.
- Onbeperkte vakantiedagen: Het aanbieden van onbeperkte vakantiedagen kan een sterk signaal afgeven van vertrouwen en persoonlijke verantwoordelijkheid, wat vooral belangrijk is voor GenZ.
- Flexibiliteit: Bied je werknemers de mogelijkheid om thuis te werken en om hun werktijden flexibel in te delen. Zo ondersteun je het streven naar een goede balans tussen werk en privé.
- Betekenisvol werk: Maak duidelijk welke waarden belangrijk zijn voor je bedrijf en biedt opdrachten en projecten aan met een duidelijk doel.
Heb je meer vragen over GenZ of ben je geïnteresseerd in een gesprek over dit onderwerp? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Ons team van gemotiveerde (en deels GenZ) medewerkers helpt je graag verder met al je vragen.