Slim én behapbaar investeren met maximaal resultaat
Als ondernemer, marketeer of salesprofessional ben je vast bekend met leadgeneratie via Marketing Automation. Maar de eerste indruk die je hiervan krijgt kan best ontmoedigend zijn; het klinkt al gauw tijdrovend, technisch, complex en bovendien duur. Zonde! Want Marketing Automation is er om het werk een stuk makkelijker te maken en hoeft geen financieel blok aan je been te worden zoals sommige tools of abonnementen doen lijken. In dit artikel bieden we jou en je bedrijf of team graag een nieuw perspectief op Marketing Automation en wat de juiste aanpak kan opleveren.
Reden tot alarm, of makkelijk te vermijden valkuil?
Marketing Automation laat vaak wat alarmbellen rinkelen, nog voordat je eraan begonnen bent: Hoeveel tijd en werk kost het om campagnes op te zetten? Zullen ze wel voldoende opleveren? Hoe zit het met databeheer en privacy? Technische zaken? Kosten? Hoe terecht deze twijfels ook zijn, ze duwen je al gauw in de totaal tegenovergestelde richting van hoe je er eigenlijk naar zou moeten kijken. Wat je erin stopt, krijg je met de juiste aanpak namelijk dubbel en dwars terug; dat maakt Marketing Automation geen kostenpost maar een investering. Die som is bovendien vrij simpel te maken als je je bedenkt hoeveel handmatig werk je jezelf bespaart én wat voor inzichten en onbenutte kansen je tijdens het proces nog zult ontdekken.
Met de juiste aanpak kan Marketing Automation je marketing- en salesprocessen stroomlijnen, leadgeneratie inzichtelijker en succesvoller maken, sturen op data en resultaat én zelfs repetitief handmatig Sales- of administratiewerk automatiseren (want MA kan veel meer zijn dan e-mailmarketing!). Als bijkomend voordeel heb jij meer tijd om je te focussen op andere zaken die je niet kan automatiseren. Maar hoe krijg je dit allemaal voor elkaar? Hoe vermijd je dat je hier onnodig veel geld of tijd in stopt?
Hoe je Marketing Automation de hoogste slagingskans kunt geven
De meeste problemen kun je al voorkomen met de juiste selectie van jouw Marketing Automation tool; één die past bij jouw huidige team en bedrijf, maar óók je toekomstplannen. In deze blog kunnen we geen uitgebreide vergelijking maken tussen alle beschikbare platforms en pakketten. Bovendien is de situatie voor ieder bedrijf anders. Maar het belangrijkste wat we je willen meegeven, is dat er verrassend veel keuze is – voor ieder budget en bedrijfsgrootte. Zelf raden wij vaak Mautic aan, vanwege het feit dat deze tool bij vrijwel ieder bedrijf past en netjes meegroeit met je succes, zonder verborgen kosten. Bovendien biedt Mautic veel flexibiliteit, eigenaarschap over je data en een aantrekkelijke prijs. Hierin schuilt namelijk bij veel Marketing Automation pakketten het gevaar; prijzen stijgen al gauw naarmate je bedrijf en campagnes groeien, zowel op het gebied van teamleden als contacten, maar dat lijkt ons niet helemaal fair.
Naast de juiste tool kiezen, is er nog een tweede belangrijke aspect om Marketing Automation (en elk ander soort campagne) zo goed mogelijk te laten slagen en efficiënt op poten te zetten. Namelijk, het perspectief van de doelgroep centraal stellen. Simpel en niks baanbrekends, maar in de praktijk blijkt het nooit zo makkelijk. Voordat je het weet, denk je al gauw uit gewoonte vanuit je eigen doelen, producten en processen, wat volledig kan doorsijpelen in je campagnes en zo de aantrekkingskracht en beleving voor je klanten kan laten verdwijnen. Bijvoorbeeld door te veel vaktermen te gebruiken of door te praten vanuit jouw perspectief in plaats van een aansprekende manier waar de klant zich in kan vinden. Als je deze plank al misslaat, dan heeft de verdere campagne waarschijnlijk nog maar weinig effect. Mogelijk doet je vervelende e-mailcampagne op deze manier zelfs afbreuk aan je merk.
Een goede marketingpartner kan je helpen de juiste balans te vinden tussen een onweerstaanbare, waardevolle campagne voor je klanten én een campagne die jou helpt je bedrijfsdoelen te halen op een manier die óók aansluit op jouw processen en teamcapaciteit. In een traject met Effecty is het dan ook jouw hoofdtaak om jouw vakkennis , ervaring, inzichten en wensen met ons te delen, waarbij wij kritisch kunnen meedenken over de oplossing en je ontzorgen van de technische rompslomp. Bovendien bepalen we samen welke campagnes het meest interessant zouden zijn om mee te beginnen, zodat rendement, vooruitgang en haalbaarheid op de eerste plek staan.
Wil jij Marketing Automation slim en strategisch aanpakken?
Of je nu al bezig bent met Marketing Automation, overweegt over te stappen naar een ander pakket, of nog maar net wilt beginnen – wij staan klaar om samen de beste aanpak te vinden om jouw leadgeneratie tot een succes te maken. Van doeltreffende, aansprekende campagnes, tot draagvlak en training voor je teams, wij zorgen dat jij de vruchten kunt plukken van een zorgvuldig gekozen en uitgewerkte strategie.
Overtuigd om Marketing Automation die serieuze, eerlijke kans te geven die jouw bedrijf vooruit zal brengen? Laten we kennismaken om samen jouw bedrijfsdoelen om te zetten in een doeltreffende leadgeneratiestrategie.