Design & Content

Hoe kan ik mijn marketingstrategie optimaliseren met aantrekkelijke ontwerpen?

Als het gaat om marketing, is het niet alleen belangrijk om de juiste boodschap over te brengen, maar ook om deze op de juiste manier te presenteren. Een auto kan namelijk nog zo’n snelle motor hebben, maar als de buitenkant eruitziet als een Audi 100 C3 uit 1982, gaat niemand het geloven. Een aantrekkelijk ontwerp kan dus een cruciale rol spelen bij het aantrekken van potentiële klanten en het overtuigen om een aankoop te doen. In deze blog bespreken we enkele tips en tricks om je (digitale) marketingstrategie zo visueel aantrekkelijk mogelijk te maken.

 

1. Houd het simpel en consistent

Een van de belangrijkste principes van een design is om het eenvoudig te houden. De aandachtsspanne van de consument is erg kort en hoe drukker het design is, hoe sneller ze afhaken. Zorg er dus voor dat op een eenvoudige én stijlvolle manier alles verteld wordt in het ontwerp.

Ook is het belangrijk dat het je designs consistent (een van Cialdini’s principes) zijn. Denk hierbij aan consistente kleuren, lettertypen en stijl van de afbeeldingen. Zo creëer je een herkenbare merkidentiteit en brengt het rust bij de consumenten. Ze haken minder snel af, alles wordt duidelijker en ze zijn eerder geneigd om de volgende stap te zetten.

2. Gebruik de juiste afbeeldingen

We kunnen het niet váák genoeg zeggen, maar gebruik de juiste kwalitatieve afbeeldingen voor je designs! Het ziet er een beetje raar uit als je tekst niet overeenkomt met wat er op de afbeelding (of visual) te zien is. Dat is ongeveer hetzelfde als ik iets zou vertellen over een nieuw model Porsche, maar tijdens de presentatie een Volkswagen Polo laat zien omdat de Porsche nog niet af is. Dan weten mensen nog steeds niet waar ze aan toe zijn, of erger: dit kan zelfs de verkeerde verwachtingen scheppen bij de consument. Investeer daarom in professionele fotografie of afbeeldingen. Niks werkt beter dan authentieke fotografie te gebruiken die zelf gemaakt is of waar personen van je eigen bedrijf opstaan. Voor visuals geldt eigenlijk hetzelfde, als de visual speciaal is ontworpen voor dat ene stukje tekst zorg je ervoor dat de tekst versterkt wordt door de visual en vice versa.

Employer branding marketing team

3. Maak gebruik van witruimte

Witruime, ook wel negatieve ruimte genoemd, is het gebied tussen elementen in een ontwerp. Het kan helpen om alles wat meer ademruimte te geven en de aandacht van de consument te richten op datgene wat belangrijk is. Het geeft net wat meer rust, waardoor de consument minder snel geneigd is om af te haken.

4. Zorg voor een ‘responsive’ design

Er komen steeds meer mensen bij die veelvuldig gebruik maken van een smartphone. Het is daarom net zo belangrijk dat als je iets op desktop aanbiedt, dat het ook duidelijk is op een smartphone. Vanzelfsprekend toch…? Nee hoor! Veel designers denken er niet bij na hoe het er op mobiel uit moet zien en laten dit over aan de webbouwer. Door hier ook aandacht aan te besteden, kom je erachter dat sommige elementen nét wat anders ingestoken moeten worden om het voor de gebruiker zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Hoe vaak heb je zelf wel niet gedacht bij het bezoeken van een website: “Waarom werkt dit niet?!” Nou… daarom dus!

5. Testen, testen en nog eens testen

We kunnen er maar niet duidelijk genoeg over zijn, maar tést je ontwerpen! Die Boeing 747 die nu de lucht ingaat is ook niet in één keer gemaakt. Daar zijn vele tests aan vooraf gegaan, op verschillende manieren. Dit geldt hetzelfde voor de ontwerpen die je maakt. Als je gaat investeren in een nieuwe website, wil je ook niet dat niemand ernaar kijkt omdat hij niet gebruiksvriendelijk is. Maar hoe voorkom ik dit dan? Er zijn verschillende manieren om je ontwerpen te testen. Voor een website kan je bijvoorbeeld een prototype laten maken en deze met eye-tracking laten testen. Zo kan je precies volgen wat de gebruiker op de website doet, waar ze moeite mee hebben en wat je dan juist moet aanpassen. Bang dat ze niet op de juiste pagina’s uitkomen, maar wil je niet per sé een eye-tracking onderzoek starten? Dan kan je ook kiezen om een trunk test uitvoeren. Hiermee test je de navigatie van je website en kan je precies zien waar de verbeteringen zitten. Oké oké, nog een laatste tip dan: voor een Facebookadvertentie kan je ervoor kiezen om een A/B-test uit te voeren. Hiermee ga je aan de slag met 2 verschillende ontwerpen en laat je ze samen live gaan. De ene gebruiker krijgt visual A te zien en de ander krijgt visual B te zien. De versie met de beste resultaten wint, en de verliezer kun je vervangen voor een nieuwe variant: zo blijf je jouw campagnes verbeteren!

Leuk allemaal, maar hoe ga ik hier nu mee aan de slag?

Aantrekkelijke ontwerpen kunnen een krachtig hulpmiddel zijn om jouw marketingstrategie kracht bij te zetten en te optimaliseren. In de tekst heb ik verschillende zaken behandeld die bijdragen aan een effectieve boodschap voor jouw potentiële klant. Dus als het goed is, weet jij nu precies hoe jij jouw design eruit kunt laten knallen ten opzichte van de concurrentie! Wil je nu hiermee aan de slag, maar kom je er zelf tóch niet helemaal uit? Geen probleem, neem dan gerust contact met ons op! Onze UX-expert en UX-designers denken graag met jou mee.